Roadie bilbälte

Philosophia

Trådstartare
Är det någon som använder Roadie bilsele och som vet om det är krocktestat? Eller är det endast Allsafe som gäller om man vill att hunden ska sitta säkert i bilbälte?

Sv: Roadie bilbälte

Jättebra länk! :) Bur verkar ju vara det som rekommenderas i första hand, men det är lite lurigt när man inte har egen bil.

I varje fall så har jag nu sett att Roadie (som verkar vara ett amerikanskt märke) är krocktestat och godkänt för hund i USA. Däremot har jag förstås ingen aning om vilka krav man ställer på krocktester där, även om man nämner humanstandard. Jag vill ju inte bara se till att ingen får en hundprojektil i huvudet, utan även att hunden ska sitta så säkert som möjligt vid en eventuell krock.

Har du någon länk?
Vem säljer selen?
Jag är alltid misstänksam mot produkter som saluförs som säkra.

Häromdagen var det 1 - 2 personer som spamade olika hundfora med info om en bilsele som bara en ny internetsajt sålde o påstod att burar var livsfarliga för hundar.

Det är Foderbilen som säljer och de skriver inget alls om selen så det är därför jag undrade.

Däremot tittade jag runt på deras egen hemsida och tittade även på andra forum efter omdömen (men som du säger så kan de ju vara spammade av återförsäljare/tillverkare).

*Länk borttagen av moderator*
Exempel där det framgår att bältet är testat och uppfyller humanstandard.
http://www.kingsteigntonvetgroup.co.uk/kvgweb/seatbeltsfordogs.html
http://www.dogster.com/forums/Dogs_and_Travel/thread/347126

Senast ändrad av en moderator:

Om du vill att hund ska sitta säkert och inte enbart ha en projektil-stopp så är det bur som gäller :/. Bälte räddar medresenärer från att få hund flygande i kupén eller ut genom rutan..

Vi har ingen egen bil, utan det är när vi är på Gotland och hyr bil eller åker med andra och hunden behöver åka med som det är aktuellt. Det som är svårt med bur när man inte åker med egen bil är att man kan hamna i situationen att buren inte går att få in i bilen. En tillräckligt liten plastbur går ju alltid in och jag har sett att det finns de som sätter säkerhetsbältet om buren, men frågan är hur pass bra en sådan lösning egentligen fungerar vid krock? Någon som vet?

Jag vill ju så klart att hunden ska resa säkert.

Just det här är jag orolig för när det gäller sele:

Är selen ensidigt fästad, kan hunden vridas runt med våldsam kraft, vilket kan ge svåra skador.
Ur artikeln du länkade till ovan.

Den info om Roadie som jag hittar säger bara vilken kraft selen klarar av och att den med råge uppfyller humanstandard. Däremot hittar jag inget om hur säker selen är för hunden. Är det t.ex. säkrare för hunden att ligga vid fötterna vid passagerarsätet fram jämfört med att sitta i sele, om man krockar i lägre hastigheter? Där finns det ju heller ingen risk (om jag har uppfattat fysikens lagar rätt) att hunden skadar övriga passagerare.

Jag har letat efter infon om hur Allsafe testades men hittar bara information om att den har klarat vissa svenska krocksäkerhetstest. Jag vill ju även veta hur säker den är för hunden.

Det är ju det som är kruxet, selen är ju inte säker för hunden på det vis du eftersöker, tyvärr!

Huruvida det är säkrast att ligga på golvet i fram torde helt bero på hur man krockar. Frontalkrock är väl den vanligaste krockformen och då vette fåglarn huruvida hunden klarar det liggande i fram på golvet.

Det är ju det som är kruxet, selen är ju inte säker för hunden på det vis du eftersöker, tyvärr!

Det är ju typiskt att man aldrig kan få som man vill ;).

Tror du att selen rent av skulle kunna vara skadlig för hunden vid en krock? Nu åker vi inte bil så mycket (faktum är att jag bara har åkt bil med henne en gång och det var när uppfödaren skjutsade oss till tåget när jag hämtade hunden). Däremot så ska vi snart iväg till Gotland och när vi är där lite längre tid så brukar vi hyra bil. Så om jag fokuserar på det, vilket av två alternativ är bäst för hunden:

1. Vi ser till att hyra en kombi med lastgaller (risken på så stort utrymme måste ju vara att hunden kastas runt vid en krock).
2. Bilsele

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Viva
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023