Risker med hushållsmaskiner på natten (utbruten ur Köpa hus)

Men diskmaskinen har jag i köket. Och tvättmaskinen lyckades orsaka översvämning ändå.

Ja det gör jag.
Jag ser nog inte en översvämning som hela världen heller? Det blir inte fuktskador för att det kommer vatten på golvet en gång som man städar upp så fort man upptäcker det. Har man känsligt trägolv så kan det såklart bli fläckar, men det är inte på det sätter som riktiga fuktskador uppstår. Det handlar om långvariga läckor, felaktig isolering, tätat på fel sätt eller liknande.
 
Men diskmaskinen har jag i köket. Och tvättmaskinen lyckades orsaka översvämning ändå.

Ja det gör jag.
Jag har aldrig stängt av vattnet till diskmaskinen eller tvättmaskinen bara för att sova eller åka hemifrån.
Och jag har då aldrig fått någon översvämning p.g.a. det.

Vi har vår tvättmaskin i köket och en gång hade min sambo hängt avloppsslangen i en kökslåda i stället för i vasken.
Det hade tydligen blivit blött.
Så att vara hemma är ingen garanti.
 
Jag ser nog inte en översvämning som hela världen heller? Det blir inte fuktskador för att det kommer vatten på golvet en gång som man städar upp så fort man upptäcker det. Har man känsligt trägolv så kan det såklart bli fläckar, men det är inte på det sätter som riktiga fuktskador uppstår. Det handlar om långvariga läckor, felaktig isolering, tätat på fel sätt eller liknande.
Skulle det ligga större mängder vatten under 8-10 h (så länge jag sover) är hade jag nog faktiskt kollat upp det. Det vore ju inte jättekul om det faktiskt skulle ha smitit in någonstans där det inte borde vara vatten 🙈 men är man orolig för vattenläckor finns det smarta system för sånt med nu för tiden.
 
Det att brandvarnare larmar tidigt håller inte sambons jobbarkompis med om. I höstas vaknade han gick på toa kom ut därifrån och märkte att det var rökfyllt. Han gick ut och efter det började det tjuta. Hade han varit kvar till brandvarnare hade tjutit hade han gått åt.

Våra piper på både matos och att spisen ryker in litet, så jag har fullt förtroende för dem.
Och så kan man ju se till att ha bra maskiner och hålla koll på elinstallationerna till dem.
Och för dem med helkaklat badrum så är nog risken minimal.

Vara brandvarnare ar seriekopplade, den narmast vad den varnar for borjar ... sedan kommer resten i serien nagon minut efter, en i taget.

Varst ar den i tvattstugan och den i sovrummet utanfor badrums dorren. Om man duschar och lamnar dorren oppen, eller har duschat och oppnar dorren innan flakten i badrummet sugit ut fukten sa skriker brandvarnare ... en i taget. Forst sovrummet, sedan hallen, sedan tvattstugan (sa vida fukten inte ar i tvattstugan, da borjar elandet dar) sedan tva till i hallen.
 
Skulle det ligga större mängder vatten under 8-10 h (så länge jag sover) är hade jag nog faktiskt kollat upp det. Det vore ju inte jättekul om det faktiskt skulle ha smitit in någonstans där det inte borde vara vatten 🙈 men är man orolig för vattenläckor finns det smarta system för sånt med nu för tiden.
Vårt kök tål det.
Svärfar hade anpassat golvet i köket för slakt på gården, så det klarar att spolas av med vattenslang.
Vinylgolv med uppvikta kanter och svetsade hörn.
Det känns ibland som att huset skulle klara en bandvagn inne.
 
Det är inte speciellt många fall per år det handlar om. Och värst verkar batteriladdning vara. Hur många laddar inte telefonen på natten? Och det var inte så många fler fall för diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin än vad det är för kyl och frys, som man givetvis aldrig stänger av om man inte typ frostar av eller liknande. Vi lär ju ha flera miljoner diskmaskiner och tvättmaskiner åtminstone i landet. Så det känns verkligen som en försumbar risk.

Håller helt med dig.
Vill lägga till att med batterier är det inte främst mobilbatterier som är risken, utan större batterier för elcyklar, elsparkcyklar/andra elfordon, datorer, trädgårdsredskap m.m.

KL
Man ska ha en brandvarnare inne i varje sovrum (börjar det brinna när någon sover med dörren stängd eller nästan stängd tar det lång tid innan en brandvarnare i hallen utanför sovrummet nås av röken, och den som sover har redan blivit medvetslös av rökgaser), i hallen på varje våningsplan och gärna en i tvättstugan om man har en sådan. Vårt hus har två våningsplan plus en källare och vi har seriekopplat brandvarnarna, det känns guld särskilt på nattetid om det skulle brinna i källaren exempelvis och vi sover på våningsplanet överst.
 
tv slår jag av med strömbrytare osv.
Så har min mamma alltid gjort och jag har sagt åt henne att ge tusan i det, men hon har inte lyssnat på mig. Häromveckan var mannen som har stadens tv-butik hemma hos henne för att kolla om hennes tv var trasig och hon fick "skäll" av honom för att hon höll på med strömbrytaren, så skulle man absolut inte göra.
 
Från samma sida;
Visa bifogad fil 148594

Det är inte speciellt många fall per år det handlar om. Och värst verkar batteriladdning vara. Hur många laddar inte telefonen på natten? Och det var inte så många fler fall för diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin än vad det är för kyl och frys, som man givetvis aldrig stänger av om man inte typ frostar av eller liknande. Vi lär ju ha flera miljoner diskmaskiner och tvättmaskiner åtminstone i landet. Så det känns verkligen som en försumbar risk.
En vanlig brandorsak har dom missat i tabellen; vattenkokaren. Min man var på kurs hos Räddningstjänsten och dom varnade för att ha vattenkokaren inkopplad hela tiden, antingen ska man ha timer eller dra ur sladden.
 
Vårt kök tål det.
Svärfar hade anpassat golvet i köket för slakt på gården, så det klarar att spolas av med vattenslang.
Vinylgolv med uppvikta kanter och svetsade hörn.
Det känns ibland som att huset skulle klara en bandvagn inne.
Ja det är möjligt men sådana kök är ju knappast standard.
 
En vanlig brandorsak har dom missat i tabellen; vattenkokaren. Min man var på kurs hos Räddningstjänsten och dom varnade för att ha vattenkokaren inkopplad hela tiden, antingen ska man ha timer eller dra ur sladden.
Ja vattenkokaren drar jag däremot ur.
Laddarna sitter i skarvdosor med strömbrytare som stängs av när vi lämnar huset.
Likaså TVn.
 
Skulle det ligga större mängder vatten under 8-10 h (så länge jag sover) är hade jag nog faktiskt kollat upp det. Det vore ju inte jättekul om det faktiskt skulle ha smitit in någonstans där det inte borde vara vatten 🙈 men är man orolig för vattenläckor finns det smarta system för sånt med nu för tiden.
Ja jag tänker att i kök och badrum väljer man golv som klarar av en viss mängd fukt. Visst, har man ett riktigt gammalt kök som inte borde renoveras så får man givetvis tänka om. Men gemeneman bor nog inte i såna hus tänker jag. Golvet vi har i nuvarande kök har inga problem med vatten. Det skulle kunna vara vatten på golvet en vecka utan att det gav problem (i gengäld är golvet tvärfult, seriöst det fulaste golvet jag har sett!).

Man kan starta den framåt småtimmarna också om man är orolig, då är det bara några timmars risk.

Sen blev jag mer avslappnad efter att svärmor renoverade sitt badrum. Hela mattan i duschen var borta, man såg seriöst träväggen. Inuti duschen. Visst, den väggen revs vid renoveringen. Men mer var det inte. Har man ett nyare, tätare hus, så är risken större gissar jag. Ett gammalt hus är inte tätt på samma sätt och kan nog torka bättre. Vandrar något vidare i ett nyare hus så gissar jag att det ger större problem.
 
En vanlig brandorsak har dom missat i tabellen; vattenkokaren. Min man var på kurs hos Räddningstjänsten och dom varnade för att ha vattenkokaren inkopplad hela tiden, antingen ska man ha timer eller dra ur sladden.
Jag upptäckte tidigt i mitt ägande av vattenkokare att den av sig själv kunde stå och slå på och av på något vis, och blev förstås varm. Som regel införde jag att alltid ha vatten i kvar samt alltid dra ut sladden. Med barn kändes det bra med dubbel säkerhet så att säga, ifall sladden glömdes i. Att även om man bara skulle använda lite vatten skulle kokaren fyllas. Jag har haft endast två vattenkokare i mitt liv och detta har hänt båda oavsett ålder på dem.
 
Ja jag tänker att i kök och badrum väljer man golv som klarar av en viss mängd fukt. Visst, har man ett riktigt gammalt kök som inte borde renoveras så får man givetvis tänka om. Men gemeneman bor nog inte i såna hus tänker jag. Golvet vi har i nuvarande kök har inga problem med vatten. Det skulle kunna vara vatten på golvet en vecka utan att det gav problem (i gengäld är golvet tvärfult, seriöst det fulaste golvet jag har sett!).

Man kan starta den framåt småtimmarna också om man är orolig, då är det bara några timmars risk.

Sen blev jag mer avslappnad efter att svärmor renoverade sitt badrum. Hela mattan i duschen var borta, man såg seriöst träväggen. Inuti duschen. Visst, den väggen revs vid renoveringen. Men mer var det inte. Har man ett nyare, tätare hus, så är risken större gissar jag. Ett gammalt hus är inte tätt på samma sätt och kan nog torka bättre. Vandrar något vidare i ett nyare hus så gissar jag att det ger större problem.
Ja de är möjligt. Vi har ju isolering - golvspån - parkett, av det jag sett i golvet. Plast i väggar och tak. Kommer fukt ner i isoleringen blir det dumt, tänker jag. Det lär ju inte torka på en pissekvart direkt.
 
Så har min mamma alltid gjort och jag har sagt åt henne att ge tusan i det, men hon har inte lyssnat på mig. Häromveckan var mannen som har stadens tv-butik hemma hos henne för att kolla om hennes tv var trasig och hon fick "skäll" av honom för att hon höll på med strömbrytaren, så skulle man absolut inte göra.
Det var ju tramsigt av honom att skälla för det, det är nämligen ingen fara alls att göra så.
 
Jag upptäckte tidigt i mitt ägande av vattenkokare att den av sig själv kunde stå och slå på och av på något vis, och blev förstås varm. Som regel införde jag att alltid ha vatten i kvar samt alltid dra ut sladden. Med barn kändes det bra med dubbel säkerhet så att säga, ifall sladden glömdes i. Att även om man bara skulle använda lite vatten skulle kokaren fyllas. Jag har haft endast två vattenkokare i mitt liv och detta har hänt båda oavsett ålder på dem.
Måste vara någon riktigt billig variant eller nån som man kan råka komma åt och starta? Har aldrig varit med om att det skett här och vi har haft ett gäng (på jobbet med). Numera kör vi dock bara dyrare varianter.
 
Jag har automatlarm för brand och vattenläckage. Min app i mobilen skriker bra om det larmar nånstans i hela hyreshuset
Även hv och brandkår får det larmet
 
Måste vara någon riktigt billig variant eller nån som man kan råka komma åt och starta? Har aldrig varit med om att det skett här och vi har haft ett gäng (på jobbet med). Numera kör vi dock bara dyrare varianter.
Ja, ena köpt på ÖB och andra på Lidl, finner ingen anledning att spendera mycket pengar på en grej som kan koka vatten lika bra som en micro eller gryta på spisen, typ.
 
Jag upptäckte tidigt i mitt ägande av vattenkokare att den av sig själv kunde stå och slå på och av på något vis, och blev förstås varm. Som regel införde jag att alltid ha vatten i kvar samt alltid dra ut sladden. Med barn kändes det bra med dubbel säkerhet så att säga, ifall sladden glömdes i. Att även om man bara skulle använda lite vatten skulle kokaren fyllas. Jag har haft endast två vattenkokare i mitt liv och detta har hänt båda oavsett ålder på dem.

Ja, ena köpt på ÖB och andra på Lidl, finner ingen anledning att spendera mycket pengar på en grej som kan koka vatten lika bra som en micro eller gryta på spisen, typ.
Fast det är nog anledningen, att du köpt billigt skräp. Jag har inte gett så många hundralappar och ägt 2 st i mitt liv men aldrig varit med om det. Väl värt om det innebär mindre risk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 282
Senast: Calmiche
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 381
Senast: Rosett
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cezzan
·
J
  • Låst
Övr. Barn Förberedelser inför att skaffa barn: >1. Kvinnor: För att göra dig redo inför moderskapet - ta på dig en morgonrock och knyt fast en...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp