Risker med hushållsmaskiner på natten (utbruten ur Köpa hus)

SiZo

Trådstartare
När det var så hysteriskt dyrt som det var ett tag var det ofta billigt mitt i nätterna. Jag var inte så sugen på att dusch kl 2 på morgonen... :p När jag kollade på timpriser bestämde jag därför rätt snabbt att det nog inte skulle bli speciellt mycket billigare för mig.
Haha, nä, just dusch är nog en sån sak som jag skulle unna mig oavsett. Men de flesta maskinerna går ju att ställa på timer numera, så det är rätt lätt att tvätta/diska kl 02 på natten om man bara förbereder lite.
 
För mig skulle sånt vara motiverande "Åh nu är det billigt, bäst att passa på att tvätta/diska osv". Jag tror att jag skulle bli mer effektiv av sånt, det blir liksom automatiskt dopaminpåslag av det hela då.
Det är ett jättebra sätt att få tvätten gjord på.
Och en del annat.
Det där "Passa på, nu är det minus-pris" är oerhört motiverande.
 
Börjar det brinna så gör det väl det oavsett tid på dygnet? Jag är otroligt lättväckt så jag är inte orolig så. Det viktiga är att ha en lämplig flyktväg från sovrummet bara.
Fast man upptäcker det snabbare om man är vaken. Och jag är iaf inte så sugen på att vakna av att det brinner :nailbiting:
 
Fast man upptäcker det snabbare om man är vaken. Och jag är iaf inte så sugen på att vakna av att det brinner :nailbiting:
Det beror ju på vart man har maskinerna och vart man befinner sig. Brandvarnare varnar rätt ordentligt tidigt. Jag är absolut noll orolig över det. Och jag ser inte varför jag skulle upptäcka det tidigare som vaken, såvida jag inte är i samma rum.
 
Det beror ju på vart man har maskinerna och vart man befinner sig. Brandvarnare varnar rätt ordentligt tidigt. Jag är absolut noll orolig över det. Och jag ser inte varför jag skulle upptäcka det tidigare som vaken, såvida jag inte är i samma rum.
Det att brandvarnare larmar tidigt håller inte sambons jobbarkompis med om. I höstas vaknade han gick på toa kom ut därifrån och märkte att det var rökfyllt. Han gick ut och efter det började det tjuta. Hade han varit kvar till brandvarnare hade tjutit hade han gått åt.
 
Det att brandvarnare larmar tidigt håller inte sambons jobbarkompis med om. I höstas vaknade han gick på toa kom ut därifrån och märkte att det var rökfyllt. Han gick ut och efter det började det tjuta. Hade han varit kvar till brandvarnare hade tjutit hade han gått åt.
Då var det en defekt eller felplacerad brandvarnare. Man behöver som sagt ha flera stycken som är seriekopplade om det ska ge fullgott skydd.
 
Det beror ju på vart man har maskinerna och vart man befinner sig. Brandvarnare varnar rätt ordentligt tidigt. Jag är absolut noll orolig över det. Och jag ser inte varför jag skulle upptäcka det tidigare som vaken, såvida jag inte är i samma rum.

Många brandvarnare, gärna seriekopplade, is the shit 👌

Bra brandvarnare bara.
Praktiskt att hänga tvätten på morgonen och ha den torr när man kommer hem.
Det här börjar ju bli väldigt ot men ett sista inlägg:
Jag väljer att tro att det finns grund för rekommendationerna.Det är ju inte heller bara brand som är problemet, jag vill gärna märka om vatten läcker ut över golvet även om det inte är lika illa som brand.

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...produkter/kora-disk-och-tvattmaskin-nattetid/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-maskiner-nattetid-for-att-minska-elrakningen

Man upptäcker snabbare när man är inne.
Och på natten så brukar man vara det.
Inne då.
Ja givetvis tvättar man när man är hemma.
 
Då var det en defekt eller felplacerad brandvarnare. Man behöver som sagt ha flera stycken som är seriekopplade om det ska ge fullgott skydd.
Våra piper på både matos och att spisen ryker in litet, så jag har fullt förtroende för dem.
Och så kan man ju se till att ha bra maskiner och hålla koll på elinstallationerna till dem.
Och för dem med helkaklat badrum så är nog risken minimal.
 
Det är ju inte heller bara brand som är problemet, jag vill gärna märka om vatten läcker ut över golvet även om det inte är lika illa som brand.
Det skulle inte göra något för en tvättmaskin med egen golvbrunn.

Stänger du av vattnet till diskmaskinen när du inte är hemma eller när du sover?
 
Det här börjar ju bli väldigt ot men ett sista inlägg:
Jag väljer att tro att det finns grund för rekommendationerna.Det är ju inte heller bara brand som är problemet, jag vill gärna märka om vatten läcker ut över golvet även om det inte är lika illa som brand.

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...produkter/kora-disk-och-tvattmaskin-nattetid/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-maskiner-nattetid-for-att-minska-elrakningen


Ja givetvis tvättar man när man är hemma.
Från samma sida;
1720039331046.png


Det är inte speciellt många fall per år det handlar om. Och värst verkar batteriladdning vara. Hur många laddar inte telefonen på natten? Och det var inte så många fler fall för diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin än vad det är för kyl och frys, som man givetvis aldrig stänger av om man inte typ frostar av eller liknande. Vi lär ju ha flera miljoner diskmaskiner och tvättmaskiner åtminstone i landet. Så det känns verkligen som en försumbar risk.
 
Det skulle inte göra något för en tvättmaskin med egen golvbrunn.

Stänger du av vattnet till diskmaskinen när du inte är hemma eller när du sover?
Men diskmaskinen har jag i köket. Och tvättmaskinen lyckades orsaka översvämning ändå.

Ja det gör jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 282
Senast: Calmiche
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 381
Senast: Rosett
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cezzan
·
J
  • Låst
Övr. Barn Förberedelser inför att skaffa barn: >1. Kvinnor: För att göra dig redo inför moderskapet - ta på dig en morgonrock och knyt fast en...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp