Risker med abortspruta?

Meibla

Trådstartare
Vad finns det för risker med att ge abortspruta till tik?

Hundskrället här hemma verkar ha haft ett tyst löp och ingen av oss här hemma har märkt något på henne, men för nån vecka sen sa sambon att hundarna suttit ihop :crazy:

Jag är inte det minsta sugen på en kull blandrasvalpar, speciellt inte (om jag räknat rätt) när de kommer precis vid mitt eget bf!
Samtidigt vill jag inte utsätta Ixi för en massa onödiga risker. Ja jag är fullt medveten om att det finns en massa risker med att låta henne föda valparna med..därav frågan om abortspruta :)

Min vet har dessutom inget ultraljud, går det ge spruta iaf eller ska man helst ultraljuda först?

Sv: Risker med abortspruta?

Det bästa är att ultraljuda så man vet att tiken är dräktig och inte sprutar i onödan. Även om riskerna med de moderna preparaten är betydligt mindre än förut så är det framför allt en ökad risk för livmoderinflammation. Alzine är inte heller 100% säkert utan det finns tikar som går tiden ut och föder sina valpar i alla fall.

Min labbetik fick inbrott av en stövare på jaktresa för ett par år sedan och de 5minutrarna resulterade givetvis i dräktighet:banghead::banghead:
Eftersom vi inte ville ha "stövadorer" så gav vi abortspruta på 25dygnet efter ett ultraljud för att konstatera att hon va dräktig. (behövdes väl eg inte eftersom hon boade, morgonkräktes och blev rund väldigt fort)

En del ger abortsprutan direkt vid misstanke, men vår vet ville inte det.

Vår tik blev mådde superdåligt av sprutan, blev riktigt deprimerad, kräktes och försökte gömma sej.. Hon fick även vätska i livmodern och fick behandlas med dunderkur av penicillin för att det inte skulle bli en riktig livmodersinflammation. Hon gick i löp ca 1månad efter sprutan.
Vi gjorde extra ultraljud för att kolla att det inte fanns några spår av valpar kvar.

Nu i efterhand önskar jag att jag propsat på att få spruta henne direkt, jag tror att det varit bättre för tiken.

Tack för svaren!

Så man ska helst ultraljuda först? Vår vet har ju som sagt inget ultraljud, så i så fall får jag åka till någon annan veterinär.
När kan man se med ultraljud om hon är dräktig eller inte?

Du kan med säkerhet se fostren på UL runt 30 dygn. Vissa vet tittar tidigare, men det är inte lika säkert.

Syrrans tik sprutades efter att någon av våra 7månader gamla valpar kommit till för tre år sedan...

Hon fick vänta till 3 veckor gått. Då syntes tre fosterblåsor och dom sprutade några dagar efter det. Den vetten hade inget ultraljud utan röntgade om jag inte minns helt fel.

Tiken mådde bra kroppsligt men minns jag inte fel blev hon ganska deppig.

Tack för svaren!

Så man ska helst ultraljuda först? Vår vet har ju som sagt inget ultraljud, så i så fall får jag åka till någon annan veterinär.

Från dag 21 tror jag att man brukar kunna ultraljuda och ju tidigare man kan spruta, ju bättre.

Till alla:

Tack för svaren återigen!

Jag får ringa andra veterinären i morgon bitti och se vad de säger :)

Tack för svaren!

Jag hade inte ultraljudat. Ge spruta så slipper du tänka på det mer.

Jag har gett spruta två ggr. Första gången sa de när jag ringde att jag skulle ultraljuda. När jag sen gjorde det så sa veterinären att det är bara onödigt att låta tiken gå så länge innan spruta, han fattade inte vitsen med att vänta och det sen blir en liten abort..

Nästa gång det hände så gav jag spruta direkt och tiken mådde bättre och slapp flytningar mm som blir när valparna hunnit börja växa i magen.

Och man måste inte vänta att ge spruta, du kan ge det från dag 1 efter parning.

Senast ändrad:

Jag hade inte ultraljudat. Ge spruta så slipper du tänka på det mer.

Jag har gett spruta två ggr. Första gången sa de när jag ringde att jag skulle ultraljuda. När jag sen gjorde det så sa veterinären att det är bara onödigt att låta tiken gå så länge innan spruta, han fattade inte vitsen med att vänta och det sen blir en liten abort..

Nästa gång det hände så gav jag spruta direkt och tiken mådde bättre och slapp flytningar mm som blir när valparna hunnit börja växa i magen.

Och man måste inte vänta att ge spruta, du kan ge det från dag 1 efter parning.

Håller med till 100%!
Spruta tiken så fort som möjligt, det mår hon mycket bättre av! Mycket mindre biverkningar för henne, både mentalt och fysiskt.

fast det bästa är ju att slippa spruta överhuvudtaget, vilket du slipper om tiken inte är dräktig. Det är ju långt ifrån alla parningar som leder till dräktighet.

fast det bästa är ju att slippa spruta överhuvudtaget, vilket du slipper om tiken inte är dräktig. Det är ju långt ifrån alla parningar som leder till dräktighet.

Ja lite pest eller kolera..
Men jag hade ändå valt att ge direkt. Är tiken dräktig, så slipper alla hormoner komma igång, flytningar mm..

Jag som har sett nackdelarna med sprutan hade valt att ultraljuda först.

Jag som har sett nackdelarna med sprutan hade valt att ultraljuda först.

Vilka nackdelar har du sett? Och hur långt hade tiken hunnit gå innan de gav sprutan?

Jag vet flera som gett spruta direkt, har inte blivit någon biverkning.
Däremot vet jag två (en av min) som väntade och gjorde UL (båda tikarna var dräktiga) och båda fick senare livmodersinflamation och fick göra op.
Säger inte de fick det för de hade gått långt in i dräktigheten innan de tog sprutan. Men tanken har ändå dykt upp...

Jag har sett flera som fått livmoderinflammation oavsett när man sprutat. Ska man behandla i förebyggande syfte skulle man ju även kunna kastrera tiken på en gång då blir det ju inga valpar heller (och man slipper bekymra sig i framtiden). Jag vet att det är lite raljerande men lite samma samma tänk.
Så här står det i FASS om Alizin: Hos upp till 50% av tikarna ledde inte parning till dräktighet. Risker med onödig behandling skall därför övervägas innan administration av Alizin vet.

Jag har sett flera som fått livmoderinflammation oavsett när man sprutat. Ska man behandla i förebyggande syfte skulle man ju även kunna kastrera tiken på en gång då blir det ju inga valpar heller (och man slipper bekymra sig i framtiden). Jag vet att det är lite raljerande men lite samma samma tänk.
Så här står det i FASS om Alizin: Hos upp till 50% av tikarna ledde inte parning till dräktighet. Risker med onödig behandling skall därför övervägas innan administration av Alizin vet.

Ok.. Vi tycker olika, men är ju så det är i diskussioner :)

Men jag tror ändå på att spruta direkt. Jag tar hellre den chansen än väntar och tiken är dräktig.
Handlar lite om tiken också, som slipper hormonerna att vänta valpar (om hon skulle vara dräktig)
Och veterinärer säger också olika, en del tycker direkt och en del tycker vänta (kanske för få in lite pengar...fult jag vet, men det förekommer ooooofta.. )

Jag håller med dej, om jag någon gång skulle hamna i sitsen att min tik blir tjuvparad igen så kommer jag spruta så fort som möjligt. Hon mådde absolut skitdåligt eftersom hon va inställd på valpar själv + att hon fick vätska i livmodern. Så nej, jag kommer inte vänta på att det går att ultraljuda.
Nu hoppas jag givetvis att det inte kommer hända igen.. Men OM!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 494
Senast: vallhund
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 648
Senast: Hjalti
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar