Risker med abortspruta?

Sv: Risker med abortspruta?

Jag har sett flera som fått livmoderinflammation oavsett när man sprutat. Ska man behandla i förebyggande syfte skulle man ju även kunna kastrera tiken på en gång då blir det ju inga valpar heller (och man slipper bekymra sig i framtiden). Jag vet att det är lite raljerande men lite samma samma tänk.
Så här står det i FASS om Alizin: Hos upp till 50% av tikarna ledde inte parning till dräktighet. Risker med onödig behandling skall därför övervägas innan administration av Alizin vet.

Vad jag läst i forskningsväg om Alizin så är det väldigt ovanligt med allvarligare biverkningar och risken ökar ju längre in i dräktigheten läkemedlet ges (varpå, ju tidigare man ger ju bättre). I övrigt är typ foderleda den vanligaste biverkningen och det kan väl hantera.

Jag känner många som använt Alizin på både katt och hund (på katt används det frekvent för att behandla livmoderinflammation) och ingen har åkt på livmoderinflammation.

Kl

Jag har sprutat min tik utan UL.
Inga bevierkningat alls.

Ang risk för livmoderinflammation så tror jag krasst nog att de flesta tikar hade fått det förr eller senare ändå. Efterom livmoderinflammation ofta är ett åtekommande problem om man behandlar med antibiotika.
Jag tror helt enkelt en del har bekymmer med det och andra inte.
Min fick livmoderinflammation i vilket fall, men över ett år efter sprutorna så jag ser ingen koppling alls till sprutorna.

Det är ju inte så att alla får livmoderinflammation, men det ökar risken.
Behandling av livmoderinflammation med antibiotika är inte den bästa behandlingen utan det är kastrering.

Ja det är jag mkt väl medveten om. Min kastrerades givetvis. Men vissa vet vill ge antibiotika.

Väldigt sällan som vet vill ge antibiotika utan då är det djurägaren som vill prova för att slippa operation.

Kanske det. Jag vet iaf ett par som blivit hemskickade med antibiotika. Men givetvis återkommer problemen och det blir operation ändå. Hoppas att alla vet. Börjar med att Opererar direkt snart...

För många år sedan hade jag en tik som blev tjuvparad och fick en abortspruta. Det resulterade i livmodersinflammation, som i sin tur resulterade i att livmodern fick opereras bort.

Men vad ingen talade om för mig då, och jag inte sett nämnas i tråden hittills, var att det var viktigt att inte låta tiken bli kall och våt efter sprutan. Min tik var en badgalen golden retriever, som alltid hoppade i vattnet vid alla tänkbara tillfällen, och eftersom jag inte visste, så lät jag henne hållas precis som vanligt.

Vet inte om de specifika badriskerna gäller även med dagens medel, men det finns nog anledning att vara försiktig.

Kanske det. Jag vet iaf ett par som blivit hemskickade med antibiotika. Men givetvis återkommer problemen och det blir operation ändå. Hoppas att alla vet. Börjar med att Opererar direkt snart...

Vet inte hur det är med hund men katt kan man faktiskt behandla framgångsrikt med antibiotika och Alizin. På katt skulle jag således önska tvärtom, att veterinärerna kunde operera lite mindre så att uppfödare slapp förlorade avelshonor helt i onödan.

Jag sprutade min tik direkt och det blev inte några biverkningar. Hon fick förvisso pyo många år senare, men då var hon runt 10 år om jag inte minns fel och det är ju inte ovanligt att de får problem i den åldern. Hon blev i alla fall kastrerad då och levde tills hon blev nästan 16 :)

Jag tycker att de flesta hundar som behandlas med antibiotika får tillbaka pyon förr eller senare. Så visst kan problemen lösas här och nu med antibiotika men det är nog bäst med kastrering.

Jag tycker att de flesta hundar som behandlas med antibiotika får tillbaka pyon förr eller senare. Så visst kan problemen lösas här och nu med antibiotika men det är nog bäst med kastrering.

Det händer med katter också om de bara behandlas med antibiotika. Det är viktigt att kombinera med aglepriston, dinoprost eller kabergolin. Behandlingen är framgångsrik i 80% av fallen.

I sammanhanget ska väl också nämnas att om man väljer att behandla med ab + Alizin så bör hunden ligga inne och få dropp och övervakning under tiden och i och med det så bli kostnaden ungefär samma som en operation.
80% gäller det katt? Min erfarenhet när det gäller hund är att det väldigt ofta återkommer nästa löp.

I sammanhanget ska väl också nämnas att om man väljer att behandla med ab + Alizin så bör hunden ligga inne och få dropp och övervakning under tiden och i och med det så bli kostnaden ungefär samma som en operation.
80% gäller det katt? Min erfarenhet när det gäller hund är att det väldigt ofta återkommer nästa löp.

Det är möjligt att det skiljer sig behandlingsmässigt mellan hund och katt. Katter behöver inte ligga inne när de behandlas såhär och 80% gäller för katt, ja.

Dessutom rekommenderas det att man parar katten så fort som möjligt eftersom livmoderinflammation, hos katt, i stort är en följd av att katten får gå och löpa tomt upprepade gånger eller av att de behandlas med p-piller (MPA).

Jag tror att det skiljer sig rätt markant med livmodersinflammation på hund och katt.

På hund är det bland den vanligaste ersättningen försäkringsbolag får göra på tikar och var 4e tik får det enligt statistik.

Så är ju inte riktigt fallet med katter.

Som jag skrev innan så är min erfarenhet med tikar att har de en gång haft problem så kommer det igen. På katt har jag ingen direkt erfarenhet alls, har aldrig hört ngn kollega haft detta på sina katter och har själv inte haft det heller.

Med tanke på hur vanligt det är på tikar så har säkert det mesta testats men kastrering är den bästa behandlingen i nuläget iaf. Vet heller inte om katter kan ha stängd pyro som på tikar? Detta är ju väldigt farligt och leder snabbt till döden, därför så riskerar man helst inte att det återkommer.

Jag tror att det skiljer sig rätt markant med livmodersinflammation på hund och katt.

På hund är det bland den vanligaste ersättningen försäkringsbolag får göra på tikar och var 4e tik får det enligt statistik.

Så är ju inte riktigt fallet med katter.

Som jag skrev innan så är min erfarenhet med tikar att har de en gång haft problem så kommer det igen. På katt har jag ingen direkt erfarenhet alls, har aldrig hört ngn kollega haft detta på sina katter och har själv inte haft det heller.

Med tanke på hur vanligt det är på tikar så har säkert det mesta testats men kastrering är den bästa behandlingen i nuläget iaf. Vet heller inte om katter kan ha stängd pyro som på tikar? Detta är ju väldigt farligt och leder snabbt till döden, därför så riskerar man helst inte att det återkommer.

Nej, att det inte är lika vanligt hos katter som hos tikar beror nog på att katter faktiskt kastreras i större omfattning.;) Annars är det nog inte särskilt ovanligt på katter som går på p-piller eller som används i avel (och inte får tillräckligt ofta). Honkatter kan ha stängd pyo de också, men jag ska låta det vara osagt om dessa honor behandlas med hormoner och antibiotika eller om de kastreras. Eller ja, veterinärer brukar alltid vilja kastrera oavsett vilken slags pyo det handlar om men som uppfödare kan man vara av en annan åsikt. Enligt en av kattvärldens experter på området så är det oavsett avel eller inte säkrare för honkatten att behandlas först och kastreras sedan när hon är frisk. Lägre dödlighet då.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 494
Senast: vallhund
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 648
Senast: Hjalti
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar