Sv: Risker med abortspruta?
Vad jag läst i forskningsväg om Alizin så är det väldigt ovanligt med allvarligare biverkningar och risken ökar ju längre in i dräktigheten läkemedlet ges (varpå, ju tidigare man ger ju bättre). I övrigt är typ foderleda den vanligaste biverkningen och det kan väl hantera.
Jag känner många som använt Alizin på både katt och hund (på katt används det frekvent för att behandla livmoderinflammation) och ingen har åkt på livmoderinflammation.
Jag har sett flera som fått livmoderinflammation oavsett när man sprutat. Ska man behandla i förebyggande syfte skulle man ju även kunna kastrera tiken på en gång då blir det ju inga valpar heller (och man slipper bekymra sig i framtiden). Jag vet att det är lite raljerande men lite samma samma tänk.
Så här står det i FASS om Alizin: Hos upp till 50% av tikarna ledde inte parning till dräktighet. Risker med onödig behandling skall därför övervägas innan administration av Alizin vet.
Vad jag läst i forskningsväg om Alizin så är det väldigt ovanligt med allvarligare biverkningar och risken ökar ju längre in i dräktigheten läkemedlet ges (varpå, ju tidigare man ger ju bättre). I övrigt är typ foderleda den vanligaste biverkningen och det kan väl hantera.
Jag känner många som använt Alizin på både katt och hund (på katt används det frekvent för att behandla livmoderinflammation) och ingen har åkt på livmoderinflammation.