Risk för fång av hösilage?

Sv: Risk för fång av hösilage?

Jag har läst båda uppsatserna :banana: Det verkar som att hö och ensilage faller under den typen av foder. Men det beror ju på hur stor mängd de äter också enligt den svenska uppsatsen... därför frågan :idea:

Ja, det är ju inte helt enkel. Förmodligen kommer det väl att visa sig att det är rätt individuellt med. Vi får hoppas på mer forskning kring denna fråga. Det var ett tag sedan jag räknade foderstat nu och har tidigare inte analyserat höet för kolhydrater. Men har någon koll på vilka generella rekommendationer det finns avseende kolhydratintag?

Var har du läst det med ensilage någonstans - mest nyfiken?

När det gäller protein eller inte så har jag läst att den vanligaste orsaken till fång är pga bete och att man tror att det beror på för mkt lättlösliga kolhydrater i kombination med ex övervikt och eller problem med glukos/insulin. Jag har förstått det som att forskarna är ganska säkra på att det är en av de vanligaste orsakerna. Sedan har de inte lyckats bevisa det rent vetenskapligt pga svårigheten att göra tester i verkligheten dvs utanför lab.

Kapar inlägget lite...

http://hippocampus.slu.se/index.cfm?PageAction=lasmer&Aktuellt_id=260

Ja, det är ju inte helt enkel. Förmodligen kommer det väl att visa sig att det är rätt individuellt med. Vi får hoppas på mer forskning kring denna fråga. Det var ett tag sedan jag räknade foderstat nu och har tidigare inte analyserat höet för kolhydrater. Men har någon koll på vilka generella rekommendationer det finns avseende kolhydratintag?

Något som är lite irriterande är att det på kraftfoder-hemsidorna (har inte kollat på säcken än..) INTE står hur mkt kolhydrater det innehåller och av dessa från sockerarter (jfr med människoföda frukostbrödet, flingor etc).:mad:

Något som är lite irriterande är att det på kraftfoder-hemsidorna (har inte kollat på säcken än..) INTE står hur mkt kolhydrater det innehåller och av dessa från sockerarter (jfr med människoföda frukostbrödet, flingor etc).:mad:

Typiskt. Man får stöta på dem lite. De lär ju vilja behaga kunden får man hoppas.:)

Det vill jag också veta! Det som står i "uppsatsen" är bara att man borde skapa ett bra test för alla hästägare? Det behöver väl inte vara så komplicerat? Tänker mig något liknande som för människor, diabetiker? DÅ kan man se om värdena är superhöga?:confused:

Jag tror att det var så att man måste mäta det flera gånger under en längre tid(några timmar?). Det räcker alltså inte bara med ett blodprov. Men jag är inte säker på att jag minns rätt och inte heller att jag uppfattade det rätt.

OK jag tar tillbaka det jag skrev om foderbyten. Det låter ju bra.
Jag har läst detta tidigare men glömt det. Man är så inkörd på detta med ensilage och att det ska vara så stor skillnad mellan balarna
Men jag vet i alla fall en fånghäst (ej min egen) som reagerar vid byte av grovfoder. Han kan få fång vid höbyte.

Såg att du fick källan. Men det du skriver om att du vet en häst som får fång av tvära foderbyten, det är precis det jag menar. Det är ju en så himla diffus sjukdom när det gäller orsakerna så jag tror att man försiktigt måste pröva sig fram från häst till häst. Därför tycker jag det är lite vanskligt att säga t ex Protein orsakar inte fång.

Såg att du fick källan. Men det du skriver om att du vet en häst som får fång av tvära foderbyten, det är precis det jag menar. Det är ju en så himla diffus sjukdom när det gäller orsakerna så jag tror att man försiktigt måste pröva sig fram från häst till häst. Därför tycker jag det är lite vanskligt att säga t ex Protein orsakar inte fång.

Jag håller med dig om att det verkar vara många olika faktorer som kan trigga igång fång. Jag har förstått det som att vissa särskilda aminosyror kan vara inblandade i vissa fall av fång om jag har förstått det rätt.
Däremot tycker jag att det är viktigt att göra andra medvetna om att man har övergett de gamla teorierna om fång.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 239
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka