Risk för proteinöverskott?

E

Egonson

Måste tyvärr fodra med ögat en vecka framöver, pga att vi fick nytt hö idag och vi kommer inte få analysen förrän om en vecka, det gamla höet är redan nästan slut så jag måste snart börja med det nya ändå trots att det inte är analyserat.

De båda höpartierna kommer från samma bonde, och de är skördade samma tid, men det är ju tyvärr absolut ingen garanti att det nya är likt det gamla höet i värden..

Det höet vi fodrar med nu har jättelågt protein, bara 20, så de får ganska mkt proteintillskott (soja, krafft protein), och de fungerar jättebra på de nuvarande foderstaterna.
Jag är så himla orolig för att de ska få skadliga proteinöverskott om det nya höet har högre proteinhalt.
Kan man med ögat se några tecken på skadligt proteinöverskott hos häst?..
Typ tjocka ben, knutor osv.
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

Ingen fara. Hästar tål stora ”överdoser” av protein. Däremot om en kapplöpningshäst skulle stå på en mkt hög proteindos skulle det kunna försämra hans resultat, men det är ju en helt annan sak. Stinker det ammoniak i boxarna kan du minska proteinet.
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

Okej. Då vet jag det. Ja, våra hästar presterar ju inte så mkt mer än skogspromenader nu på vintern ;)
Tack så mkt :bow:
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

"Ingen fara. Hästar tål stora ”överdoser” av protein."

Jag har råkat ut för flera som inte tål det!
Vissa hästar kan vara överkänsliga för protein. Första tecknen är svullna ben o trasiga karleder. Tror inte det är någon fara för dina hästar men ser du att benen sväller eller att karlederna blir torra så minska proteinet direkt. Annars kan det bli exemliknande sår på benen innan det är färdigt.

Det är som sagt inte vanligt, men det kan hända. Oftast är det vid foderbyte o försvinner efter ett par dagar men ibland är det bestående tills man minskar protein-intaget.Vet inte om det är någon skillnad på olika raser. Jag jobbar med travare o där händer det att de reagerar på byte av hö o proteinöverskott, dock vet jag ingen nordsvensk som gjort det.

Vill inte skrämma dig utan bara ge dig första symtomen om det inte skulle gå.
Lycka till!
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

Fast då är det oftast att man har bytt för fort. Från en foderstat med lägre proteininnehåll till en med högre.
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

Lånar tråd. Här på Buke har någon klok förklarat att proteinöverskott från GROVFODER är inte skadligt.
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

I vilken tråd? Är mycket intresserade av det här så läser gärna mer om ämnet:)

Tack Jacky
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

HelenaHandberg skrev:
Stinker det ammoniak i boxarna kan du minska proteinet.

Vad har amoniakdofeten i boxen att göra med för mycket protein? Och hur kan man evt märka nåt sådant när hästen går på lösdrift och inte bajsar i boxarna?:)

Min ena häst får också mycket protein och kvoten ligger på 8,3 smrp/mj men han ska upp i vikt och sedan bygga musklar. Han är omusklad nu och han gick ner i vikt förra månad....nu har han kommit upp i vikt litttte grand ...har inte gått ner mer i alla fall sedan jag ökade lucernpellets + kraft givan....han får mycket hö med...11 kilo men låg protein värde i. Är lite rädd att kvoten är för hög...men han mår bra och har blivit mycket gladare och piggare sedan jag ändrade, då kanske det inte är farlig med en sådan hög kvot....man läser ju jämt att kvoten ska ligga vid 6 och min ligger alltså mycket högre :o

Hälsningar Jacky (som håller på att lära sig så mycket som möjligt om foder och foderstater osv ;)
 
Sv: Risk för proteinöverskott?

Proteinet innehåller kväve. Det som kroppen inte använder utsöndras fram för allt genom urinen i form av ammoniak (som alltså innehåller kväve). MYcket ammoniaklukt = mycket kväve i urinen. Men det kan vara ett lite vanskligt mått. Om hästen druckit dåligt blir koncentrationen större och lukten starkare.
I lösdrift är det nog svårt att hålla koll på det sättet på en enskild häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 318
Senast: AnnDerry
·
G
Foder & Strö Jag har under flera års tid skickat vårt hö på analys, och givitvis byggt upp hästarnas foderstater utifrån detta. I år hade bonden...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Flaekja
·
Foder & Strö Kanske borde ligga på foder men det rör sig ju om avel och det är nog här erfarenheten finns. Det har inte hänt något än men jag väntar...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 422
Senast: athena
·
Foder & Strö För några år sedan var det någon som skrev här om någon (hästkarl på island ??) som ökade proteinmängden tills hästarna började svettas...
2
Svar
26
· Visningar
7 559
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp