Om märren faller ur av digivning

Sv: Om märren faller ur av digivning

Överskott av protein följer med urinen ut, mycket högt proteinintag kan även skada njurarna. Googla lite på proteinförgiftning så får du upp en hel del. Nu är det ju inte bara hästar som kan drabbas av det, även vi, så det kommer ju upp lite sånt med. Men hästarna kan ju även dra på sig fång dessutom. Soja är ett av de foderlagen som innehåller mest protein per/kg, kan inte komma på något foder som innehåller mer men det kanske finns? Någon som känner till ett?
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Soja är ett av de foderlagen som innehåller mest protein per/kg, kan inte komma på något foder som innehåller mer men det kanske finns? Någon som känner till ett?
Potatisprotein har högre, ganska mycket högre till och med ;)
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Finns det fodermedel till häst som har det? Och är det lämpligt att ge tex till digivande och högdröktiga?
Aldrig hört om att det skulle finnas, men det kanske det gör?
Annars får man väl börja fodra med chips, både salt fett och kolhydrater på en och samma gång:idea::D ( obs skämt!)
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Krafft protein, blivande Krafft Muskel är baserad på potatisprotein.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Att man inte hör talas om det beror mycket på att det är ett bra och billigt proteinfoder. Vilket gör att många fodertillverkare själv köper upp det och tillsätter det till sina foder.
Men det finns att köpa rent också för den som vill blanda sitt foder själv. T ex Kvarnby har det men säljer det som grisfoder. Det ser ut ungefär som pulvermos så man får blanda det med något vått/fuktigt foder för att kunna fodra med det.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Står det potatisprotein på säcken för gris, eller vad står det? Jag har aldrig sett det nämligen, men det är nog för att jag inte letat efter det heller.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Får du göra en "hage i hagen" till ditt sto?

Då kanske de kan var där ett par timmar varje dag (när du är på jobbet kanske) och då ha mer eller mindre fri tillgång på lusern plus att du ger ordentligt med övrigt kraftfoder två gånger.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Mina hästar äter det utan problem . men det är väldigt dammigt typ potatismjöl och måste blandas ut med annat blött foder .


Mia
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Står det potatisprotein på säcken för gris, eller vad står det? Jag har aldrig sett det nämligen, men det är nog för att jag inte letat efter det heller.
Gör ett besök på Kvarnbys hemsida och titta under fodertillskott för gris. Men man beställer det hos sin foderhandlare eller hos Kvarnby direkt som just potatisprotein.

Verkar smaka gott för alla mina hästar, även kräsna fullblod äter det utan vidare t ex ihop med betfor eller uppblött lusernpellets.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Mina hästar äter det utan problem . men det är väldigt dammigt typ potatismjöl och måste blandas ut med annat blött foder .


Mia
Ok tack för info! ska pröva detta! Finns det några maxgivor som med soyan med max 1 dl per 100g häst för att undvika baron gruff sjukan?
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Gör ett besök på Kvarnbys hemsida och titta under fodertillskott för gris. Men man beställer det hos sin foderhandlare eller hos Kvarnby direkt som just potatisprotein.
Jag gjorde det, men tycker inte att det finns så mycket information om det. Mer än att jag kan ringa ett telefonnummer då.

Jag beställer ju inga stora mängder, typ en säck, så det är faktiskt inte alla som vill ta in ifall de normalt inte tar in det. Jag får helt enkelt leta efter en affär runt Göteborg eller Värmland som har Kvarnby i sitt sortiment ifall jag vill ha en säck.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

lantmännen har det också, går under grisfoder där också. Det kan ta hem om man vill ha:)
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

När mitt halvblodssto började falla ur framåt slutet av sommaren så gav jag henne Krafft Groov 125 och det gjorde att hon höll hullet bra. Det är ett foder framtaget för bland annat just digivande ston.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag får helt enkelt leta efter en affär runt Göteborg eller Värmland som har Kvarnby i sitt sortiment ifall jag vill ha en säck.

Jag köper mineraler därifrån så det är bara att hojta så säger jag till om en säck sånt också :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
G
Foder & Strö Det finns säkert fler liknande trådar om detta innan, men jag har inte hittat någon som stämmer in på mitt problem så jag skriver en ny...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp