Om märren faller ur av digivning

Sv: Om märren faller ur av digivning

Men med den vetskapen och den här tråden så är väl ändå fakta att hon börjar bli urdiad? Och vet du med dig att hon har högt proteinkrav så vet du ju också vad som händer, snabbt.

Har också stått där med häst inackorderad och insett att det inte fungerar utifrån hästens och mina aspirationer på vad som krävs för god hästvård (av just den aktuella hästen). Det är ett problem, men ett problem som hästägaren äger och som denne får lösa.

Att fodra fölungen kräver ju tid att vänja in för att inte kajka ur hela fölets matsmältningssystem, och jag tror ändå att det är spekulativt hur mycket mindre diande det kommer att ge eftersom fölet förmodligen alltid kommer att välja mammas mat framför creepfeeding.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Men med den vetskapen och den här tråden så är väl ändå fakta att hon börjar bli urdiad? Och vet du med dig att hon har högt proteinkrav så vet du ju också vad som händer, snabbt.
Jag har nog svårt att kalla en häst med rund fin överlinje för urdiad vi kanske lägger olika betydelse i det ordet. Hon tappade en aning på korsets sidor de första dagarna och efter det har inget hänt. Anledningen till att jag fodrat upp henne så pass mycket som jag gjort nu är att jag haft en känsla av att mer har behövts. Jag vet precis hur lång tid det tar att få tillbaka hästen och det är ju därför jag vill ha plan B klar redan nu.

Har också stått där med häst inackorderad och insett att det inte fungerar utifrån hästens och mina aspirationer på vad som krävs för god hästvård (av just den aktuella hästen). Det är ett problem, men ett problem som hästägaren äger och som denne får lösa.
Jo jag äger problemet och försöker få tips på lösningar. Installning skulle betyda att hon får stå inne själv vilket hon klarar men hon skulle inte kunna slappna av så jag tvivlar på hur mycket hon skulle äta samt på det jag skrev tidigare om att hon kanske skulle börja matvägra i ren protest.

Att fodra fölungen kräver ju tid att vänja in för att inte kajka ur hela fölets matsmältningssystem, och jag tror ändå att det är spekulativt hur mycket mindre diande det kommer att ge eftersom fölet förmodligen alltid kommer att välja mammas mat framför creepfeeding.
Creepfeding känns inte aktuellt eftersom den andra ungen i hagen troligen skulle få förtur till maten och han har inte behovet. Min tanke var ifall man kunde ge lilltösen en egen hink med vettigt foder när mamma äter sitt. Det hjälper givetvis inte så mycket men kanske tillräckligt för att klara det hela till natt installning i höst= om ungefär 1 månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Om märren faller ur av digivning

Du behöver inte kalla mig`*vissa* Du kan skriva direkt till mig och du verkar verkligen ha taggarna utåt .....

Om nu ditt sto redan börjar tappa eller inte tappa hull och fölis är 6 veckor .

Då kanske du ska fundera på hur du ska lösa saken när den äter som mest av stoet vid 3-4 månader om du nu redan börjar ana att stoet faller ur med sin musklade rumpa .

Och självklart behöver stoet mer av all mat när hon diar eller byggs skelletet av protein ..........

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Om märren faller ur av digivning

Det har inte hänt något än men jag väntar på att Novan ska börja tappa sin överlinje.

Betet lämmnar en del övrigt att önska och skulle helt klart behöva vara kraftigare tyvärr har vi inget bättre bete.

Betet är altså inte uselt utan bara inte tillräckligt till min dam.

Jag hoppas att problemet inte uppstår men tyvärr känner jag min häst ganska väl så jag misstänker varåt det kommer barka inom inte allt för avlägsen framtid.

Jag har nu 8 års erfarenhet av denna häst och har lärt mig att se tidigt när hon börjar tappa muskler denna kunskap lär knappast försvinna för att det går ett föl vid sidan.

Hon tappade en aning på korsets sidor de första dagarna och efter det har inget hänt. Anledningen till att jag fodrat upp henne så pass mycket som jag gjort nu är att jag haft en känsla av att mer har behövts.

---

Alla ovanstående uttalanden är dina egna, och utifrån det tycker jag du har fått bra svar. Du vet att hästen har högt behov, du m e m väntar bara på vad som komma skall - är det inte att börja i fel ände att titta på vad man kan få i FÖLET istället för att redan nu fodra upp STOET?
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Krafft har ju fölpellets. Prova dom kanske? :)

Min fölis på 4 veckor äter av mammas Krafft Groov 125 och soja. Knuffar bort mamsen ur krubban. :D Inbillar mig att hon tillgodogör sig liiite av mammans kraftfoder iaf. Snart läge att ge henne en egen hink, så mamma får äta ifred. :)
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag förstår inte heller varför alla utan att motivera det är så emot att fodra fölungen.

Därför att mammas mjölk är bäst för en sådan liten. Och jag tror också det är bäst att fölungen själv får välja hur mycket av mammans mat den verkligen vill stoppa i sig. Min fölunge vill vissa dagar inte alls äta mammas mat
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

kl
Men varför kan du inte öka på varje giva med lusern?
Att du inte kan ge mer soja det förstår jag..
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Ja man kan läsa inläggen som du gör eller så kan man läsa dem som de är meande.
Ja jag väntar på att hon ska falla ur och det eftersom jag oroar mig för att hon ska göra det. Hon kanske aldrig kommer att göra det men jag vill ha en plan för den dagen.
Betet lämnar endel övrigt att önska men det går digivande märrar på markerna varje år som inte tillskottsfodrats ens i närheten av min och ser helt ok ut. Jag fodrar i förebyggande syfte och kanske tar i alldeles för mycket i dagens läge just för att jag inte vill riskera att få en indisk ko.
betet är inte uselt men räcker itne till min dam och därför får hon extra fortafande vet jaginte hon kanske får på tok för mycket extra.
Jag känner hästen och vet att jag brukar få fodra extra under betet dock inte i närheten av vad jag gör nu (och ja jag vet att det går åt väldigt mycket mer när det finns en liten också).
Vad inlägget om att jag ser tidigt när hon tappar har i detta att göra vet jag inte. Det syftar till att jag kommer se det tidigt och då menar jag verkligen tidigt. Jag vet exakt var hon brukar tappa de första lilla så hon hinner inte tappa mer än extremt lite innan jag ser det. Folk brukar idiotförklara mig när jag säger att hon börjat tappa eftersom det knappt syns.
Ja och första dagarna tappade hon för att hon MATVÄGRADE håll en häst 500 kg häst i hull på 3 kg silage och ett par hg betfor och vetekli och se hur det går. Klart att hon tappade.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Klart att mammans mjölk är det bästa och jag tänker givetvis inte plocka bort henne från mamma. Fölis äter gärna ur mammas krubba. Min tanke var att jag kanske kan ge fölis en egen hink med mat. Enligt den forskning jag läst så kan de inte smälta tex soja vilket gör att det är ganska meningslöst att fodra henne med det. Därför undrar jag om det finns någon typ av foder som en fölmage kan smälta vilket kanske gör att hon behöver dia aningen mindre vilket skulle minska pressen på mammans kropp (och nej pressen är fortfarande inget problem än men den kanske blir).
Jag förstår faktiskt inte varför det är så kontroversiellt.
Om en människomamma inte mår bra av att ge full di så tillskottsfodrar man barnet med bröstmjölksersättning. Varför skulle inte ett liknande upplägg kunna fungera på en häst?

Jag vet inte ens om detta är rätt lösning för oss utan jag är ute efter att ha flera planer ifall det händer (det är inte dirket så att jag började fundera på detta igår utan jag har funderat på det sedan fölis var ca 1 vecka gammal). Kanske är installning det rätt om det sker, kanske är mer lucern det rätta, kanske är (gud förbjude) grushage själv med högkvotssilage det rätta men jag vill ha så många olika vägar som möjligt att ta ställning till ifall jag måste. Alla alternativen har stora nackdelar och frågan jag måste ställa mig är då vilket som ger minst nackdelar i exakt det läge jag är i då. Jag mår bättre om jag har en plan B, C och D än om jag bara har plan B. Plan B kan ju gå fel varpå jag helt plötsligt står utan lösning iallafall och att i det läget börja jaga foder som en fölmage kan smälta är nog en riktigt dålig idé kommer mamma garanterat börja se ut som den där indiska kon innan jag har fodret hemma.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Skulle jag få välja mellan att ha ett sto med föl i grushage på "korrekt" foderstat och att ha ett lite magert sto på bete (med tillskottsfoder) med andra ston och föl så väljer jag alla dagar i veckan att ha ett magrare sto.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Ja, håller absolut med dig, för både stoet och fölets välbefinnande. Och också för egen del, eftersom jag tycker det är pyton med hästar som försvinner framför ögonen på en.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Nu vet jag inte om jag är för trött för att fatta, men håller du med mig om att det är bättre att tillåta att stoet tappar lite hull (inom rimliga gränser)?

För jag tycker det är viktigare att fölet får en maximalt bra uppväxt med kompisar och stora ytor, än att stoet håller exakt samma hull hlea digivningen.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Och också för egen del, eftersom jag tycker det är pyton med hästar som försvinner framför ögonen på en.

Men när du i andra meningen skrev så här, så undrar man ju om du hellre prioriterar en tjock häst i en gruspaddock?
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Det är inte speciellt underligt att en del ston faller ur ibland vid digivning. Ta större stuterier, som tex ett tidigare statligt stuteri (gissa ;) då de hade i princip ALLA sina ston med föl på bete en bra bit från stuteriet (ca en mil) under de varmare månaderna åtminstone på "min tid". Några föll ur lite andra inte, men det var ingen som togs undan för stödutfodring vad jag kan minnas. Blev dessa ston dräktiga igen år efter år? Jajjemensan :laugh:
Så om du ts gör vad du kan med ditt sto så gör du mer än vad de större stuterierna gör för sina ston :angel:. Alla hästar är ju olika men mina ston kom igen ganska bra i hull när vi började med avvänjning. Fett bryts ned i första hand som energireserv därefter går förbränningen in på muskelmassans protein, så muskelmassan är den som "ryker" i sista hand.
Avvänjning bör man nog ta tag i vid tidigast möjligast intervall, vilket bara är om ett par månader för din del väl?

Sedan vill jag tillägga en sak till, det går inte att proppa i en häst hur mycket protein som helst, proteinförgiftning! Man måste förhålla sig till maxgivan för ett dräktigt sto :idea:.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Proteinförgiftning?

Jag har fått lära mig att om proteinet kommer från grovfodret så ska det inte vara ngn fara...

Får du ta in natt om du vill och skulle du kunna lösa det rent praktiskt?

Har du testat att ta in henne och fölet?
Vårt sto bekommer det inte alls att sova inne själv med fölisen, hon tycker det är jätteskönt att stå och mumsa hö och bli servad med kraftfoder.
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Just precis som du berättar här, grovfodret, nemas problemas men det kom lite diskussioner kring andra proteinkällor såsom soja mm och där får man allt se upp eller hur?
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Jag ger mitt digivande sto I kg hel havre, 1 kg lusern, 0.5 kg betfor och 0.5 kg kalvpellets, mineraler och kalk. Detta äter även fölet av och jag tror nog hon tillgodogör sig lite i alla fall. Kalvpelletsen kan nog jämföras med ex hippo breed el krafft 125 (tror jag det heter)

Mitt sto tunnade ur lite för ca 3 veckor sedan och nu har hon redan blivit finare så det är inte omöjligt att göda stoet även när fölet diar mycket. Fölet är nu 2 mån gammalt.

Lycka till ! :)
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Just precis som du berättar här, grovfodret, nemas problemas men det kom lite diskussioner kring andra proteinkällor såsom soja mm och där får man allt se upp eller hur?

Ja, jag är alltid försiktig med sojan då den är såpass "stark" likaså med havre till ett av våra ston då hon kan få kolikkänning av för mkt havre..
Däremot mår hennes mage prima av lusern..

Jag visste dock inte att det var själva proteinet i sig som var det farliga i sojan utan själva sojan i sig.. Det där lät krångligt:D
 
Sv: Om märren faller ur av digivning

Nu vet jag inte om jag är för trött för att fatta, men håller du med mig om att det är bättre att tillåta att stoet tappar lite hull (inom rimliga gränser)?

För jag tycker det är viktigare att fölet får en maximalt bra uppväxt med kompisar och stora ytor, än att stoet håller exakt samma hull hlea digivningen.

Jag är nog benägen att hålla med dig. Naturligtvis inte om stoet magrar av fullständigt men det menade du ju inte heller.

Jag har två ston med föl vid sidan nu varav det ena stoet alltid varit svårt att hålla i hull och det andra fallit ut lite det senaste. Ingen av dom är allarmerande och om bara återväxten kan få fart nu så tror jag inte det är någon fara annars får jag gå på med lucernet men jag har inte alls någon lust att stalla upp dom eller ta dom från flocken. Stona trivs i sin flock på betet och fölen mår synnerligen bättre av det än att stå o trängas med mamma i box nattetid. Har man ett sto som magrar ur fullständigt får man ju anpassa sig men jag upplever att stona gärna tunnar ur lite när fölet är just 3-6 månader och hämtar sig ganska snabbt när man fodrar på dom med lucern och olja. Nu är mina ston enbart avelsston och inte i något tränat skick i vanliga fall men annars alltid lite runda i överkant och välmusklade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
G
Foder & Strö Det finns säkert fler liknande trådar om detta innan, men jag har inte hittat någon som stämmer in på mitt problem så jag skriver en ny...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp