Svettas pga proteinöverskott??

Sv: Svettas pga proteinöverskott??

*kl*

Himla intressant, hade missat deta med protein och svettning helt. Har en inackordering i stallet som svettas på nätterna, ett arabsto som är 28 år. Hon får mycket mat (inkl mycket protein) då hon tappar hull annars. Frågan är ju om man skulle våga minska på proteinet ändå? Eller om man ska strunta i svettningen på en så gammal häst och vara glad för att hon ÄNTLIGEN är rund och fin. Väntar på svar på ensilageanalysen men brukar inte ha så höga värden på det. Hon äter inte mkt ensilage utan större delen av grovfodret kommer från lucernpellets.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Prova att minska en aning (t.ex ½ kg) på lusernen och se vad som händer

Själv önskar jag att jag mkunde minska på proteinintaget men jag vet inte hur det ska gå till.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Min brukar inte heller gilla halm nåt vidare, men i år har vi halm med insådd av hö, allstå som ska bli hö nästa år, och det är rätt populärt faktiskt.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Provar nog att dra ner på soja eller krafft protein, hon var fruktasnsvärt mager för ett år sedan och efter en foderstat bestående av just ensilage lucernpellets, betfor, olja, krafft protein och soja så tog hon sig i hull och är lagom nu. Får absolut inte tappa igen så man får väl testa försiktigt att minska. Att hon får så "koncentrerade" proteinfoder beror på att hon inte får i sig större mängd mat , då hon har dåliga tänder och blir proppmätt tyvärr.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Häromkring finns det ensilerad halm. kanske kan vara ett alternativ åt små runda saker?
Den esnislerade halmen är tydligen godare än vanlig halm.
Är de föööör kräsna (gäller iof kossor) så har vi hällt lite melass eller blaskig betfor ovanpå så slinker det ner.
 
Sv: Svettas pga proteinöverskott??

Jag skulle kunna köpa helsädesensilage av grannen, men jag gör inte av med så stora mängder att det känns meningsfullt. Den lär hinna bli dålig innan de har hunnit sätta i sig öppnad bal.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 160
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Fick nyss ett obehagligt telefonsamtal från min nye stallägare om att min häst har ont i magen. :cry: Vi flyttade till det nya stallet i...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp