Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka positiva nyheter.
Vilken enorm vändning, både i mående och nyheter! Hurra för att inte ge upp!
Så skönt med lite goda nyheter! Det såg ju väldigt mörkt ut ett tag. Men även om hon får äta kortison så borde hon väl kunna få ett bra liv? Hundar är inte lika känsliga för långtidsbehandling som människor.En ny uppdatering: Pemfigus är nu helt uteslutet!
Vi träffade en odontolog i onsdags för att få det bekräftat att det rör sig om "kissing lesions"/CUPS. Odontologen tittade Dafne i munnen och sa "Är du säker på att du ställde upp rätt hund på bordet?". Jag tittade in i munnen jag med och nog var nästan de spår som fortfarande fanns där för tre veckor sedan borta. Efter att ha grävt omkring en stund i Dafnes mun så kunde hon dock se ett pyttelitet spår av blåsorna.
Odontologens hypotes är att något orsakade Dafnes immunförsvar att gå bärsärk i somras och att det fick CUPS att blossa upp. Att Dafne var så himla fin i munnen (mot vad patienter med CUPS brukar vara) fick henne att tro att hon skulle kunna klara sig utan kortison bara vi borstade tänderna på Dafne varje dag. Så när de sista spåren har läkt ut så kunde vi prova att helt sätta ut kortisonet. Det skulle ju vara helt fantastiskt om det gick!
Vi ska nu prova att sänka kortisonet något, till 2,5 mg varannan dag med återbesök i januari för att se om vi kan sätta ut kortisonet.
Glad att det går fortsatt bra för er!
Uppdatering igen! Vi har varit på nytt återbesök hos Kerstin. Dafne ser fortsatt fin ut i munnen. Kortisonet ska sättas ut och så ska vi gå över till ciklosporin/Atopica istället. Vi börjar med full dos i någon månad för att sedan trappa ner för att hitta lägsta effektiva dos.
Någon som har erfarenhet av att ge ciklosporin/Atopica? Jag tänker framförallt på risken för kräkningar och illamående och ev effekt på magen. Dafne har lite känslig mage.
Min förra hund Spike (som du ju träffat ) var allergisk och jag valde att prova med Atopica på honom då jag inte ville ha honom på kortison pga de tråkiga biverkningarna.
Atopicas främsta biverkningar är just kräkning de första dagarna, vilket i vårt fall avhjälptes med att han fick Pepcid innan han fick medicinen den första veckan, samt att vi gav medicinen med en liten mängd mat i början.
Det är som sagt en övergående biverkning.
En annan biverkning jag märkte av var att han fick ökad pälsväxt vilket i hans fall bara var positivt för att allergin hade slitit på pälsen. Han fick även efter något års behandling lindrig gingivahyperplasi så vi var ännu mer noga med tandborstningen då. Inget han någonsin led av.
Vi kunde sänka dosen till varannan dag på honom efter ca 3 månader på varje dags behandling. Effekten kom ca 6 veckor efter insatt behandling (ciklosporin tar långt tid på sig innan full plasmakpncentration uppnås, så det är inte alls samma som kortison som har nästintill direkt effekt).
Jag skulle aldrig tveka att välja Atopica igen, trots den höga kostnaden (som kanske sjunkit något nu?). En förpackning som räckte i 1 månad (varje dags behandling) kostade ca 750 kr för en 8 kg hund.
Jag kom och tänka på den här tråden och tyckte att det nog kunde vara dags för en uppdatering! Dafne har nu stått på Atopica sedan slutet av februari. Biverkningarna från kortisonet med tunn päls och svag muskelutveckling hängde i några månader, men under senare delen av våren så började det hända massor. Pälsen är jättefin och hon är välmusklad. Men framförallt så mår hon toppen! Hon har fått börja följa med och springa på några träningar och hon tycker att livet verkligen leker. Jag hoppas innerligt att det håller i sig!