Philosophia
Trådstartare
Men Dafne då! Ska se om jag kan titta till henne efter lunch. Håller alla tummar!
Tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men Dafne då! Ska se om jag kan titta till henne efter lunch. Håller alla tummar!
Fynden förbryllade. Hon har en kraftig förtjockning av vävnaden i larynxområdet som inte finns beskrivet i litteraturen. Kerstins teori är att det är autoimmunt och möjligen någon undertyp av lupus, som kanske mest kan liknas vid systemisk skleros (därmed inte sagt att det är det). Vi skulle hem och fundera över om vi ville ta vävnadsprov för att kunna få reda på vad det är mer på cellnivå, men riskerna med att göra det i området är stora, så vi kommer avstå. Som forskare kan jag förstå att det finns ett veterinärmedicinskt intresset, men det får i så fall ske vid en obduktion (förhoppningsvis om många många år).
Nu ska hon stå tre dagar på en hästdos Medrol 2 x 16 mg i tre dagar tillsammans med Atopica och sedan lägre dos varannan dag i tre veckor tillsammans med Atopica för att se om skovet kan undertryckas.
Lilla tappra Dafne. Hon har inget ont och lider inte, men framtiden oroar så klart, så håll tummarna att vi kan bromsa det här.
Jag tycker du resonerar så klokt i det hela och håller tummarna hårt för att hon svarar
på behandlingen!
Hon skötte sig exemplariskt både i väntan på undersökningarna och efteråt. Jag var där och kikade till henne några gånger och håller med om att det är ovanliga fynd.
Dafne har tappat rösten! Jag har märkt de två senaste dagarna när hon skäller och pratar att rösten har varit dovare och nu på morgonen fick hon bara fram ett hest kraxande.
I bakhuvudet skaver att det kanske är ett nytt skov med blåsor i svalget (hon har en autoimmun sjukdom som kan ge smärtsamma blåsor) men hon verkar inte ha ont, äter glatt och är pigg. Eftersom jag precis själv har haft stämbandsinfektion så tänker jag annars att hon kanske också har fått något virus som har satt sig på stämbanden det, men det är väl ingen zoonos åkomma?
Vad ska man tro om detta?