Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Philosophia
Stor kram till dig!
Jag tycker dock inte att du ska ta ut något i förskott. Om hunden svarar bra på behandling är prognosen faktiskt god för sjukdomen!
Jag kan dock absolut förstå om man inte vill ha en hund som behöver livslång medicinering med något som inte är helt biverkningsfritt, framförallt inte om man har en högaktiv tävlingshund, men där finns inget rätt eller fel.
Jag håller tummarna för att hon mår bättre snart! Har de satt in medicinering redan med tanke på att de ändå är relativt säkra på diagnosen, eller vill de avvakta? Beror väl i och för sig på hur hon mår också.
Nu har hon fått komma hem! Jätteskönt att ha henne hemma igen. Hon har svarat bra på kortisonbehandlingen.
SLE ger väl även sår i andra slemhinnor?
SLE är ju jäkligt lurigt, min pappa har det, jag fick ganska nyligen veta att även hundar drabbas.
Men jag tänker så här, om hon har SLE behöver ju inte ex sår i munnen orsakas direkt av det, utan indirekt av det nedsatta immunförsvaret.
Du är säkert insatt, men min pappa får iaf inte sår på slemhinnor, mestadels i ansiktet vid öronen. Däremot läste jag att utslag runt nosen är ett tecken och att symptomen för övrigt kan förväxlas med fästingsjukdomar (därav att jag läste om det, min har anaplasma).
Jag menar att fler slemhinnor än mun och hals drabbas om det är SLE..Jag är lite osäker på hur du menar med din fråga. Menar du att (hud-/slemhinneformen av) SLE inte ger sår i munnen om det inte samtidigt ger sår i andra slemhinnor?
Jag menar att fler slemhinnor än mun och hals drabbas om det är SLE..
Men vilken lättnad! Kan ingenting om hundar men hoppas verkligen att hon blir bättre!I morse så vaknade jag av att Dafne stod och tittade på mig med uppfordrande min. "Är du hungrig?" frågade jag. Jajamen, visst var hon det! På tre röda var jag ute vid kylskåpet. En halv burk Recovery fick hon i sig samt några småbitar kalkonhals. Jag blev så lycklig att jag nästan grät! Hon blir allt piggare och nu är tempen nere på hennes normala 37,5 grader för första gången på drygt 1,5 vecka.
http://www.petmd.com/dog/conditions/endocrine/c_dg_lupus_erythematosusAlltså med nödvändighet? För pemfigus vulgaris drabbar ju också fler slemhinnor än mun och hals, men inte med nödvändighet.
Hon har (enligt vet.) förmodligen även haft blåsor i nosen då hon en vecka före det akuta insjuknandet hade några dagar lång episod med inåtvända nysningar.