Risgrynsgröt?

Jag ska inte koka gröten, min kollega ska göra det så det enda jag undrat över är hur mycket mjölk jag ska köpa. Då är 12 liter inte orimligt? Jag som trodde vi skulle utfodra kalvar! :laugh:
Om det är till 50 personer så är det inte orimligt. Då räcker det till att ha på gröten också. Verkar svårt att koka gröt till så många om man inte har tillgång till storkök ...
 
Vi är några som jobbar i jul så vi ska fixa julmat åt oss och en vill då koka riktig risgrynsgröt, men hur mycket mjölk går det åt till en stor gryta gröt? Jag gissar att det kan röra sig om kanske 3-4 l gröt? Hur stora är rispaketen, ½ kg eller 1 kg? Hur mycket mjölk går åt till 1 kg ris? 🤶🎅
Hur stora rispakten är kan variera, men ett kilo är vanligt. Tyvärr är mina risrecept i dl/l inte vikt men ett kilo torrt ris är lite mer än en liter. Enligt ett recept jag har så går det åt 4 dl ris till 10 portioner (och cirka 1,5 liter mjölk). Min erfarenhet är att mängden mjölk per portion inte ökar riktigt linjärt när man gör större sats, så man kan börja med lite mindre mjölk om man utgår från ett recept med få portioner.

Hittade försvarsmaktens receptsamling så får du ett hum om åtgången:
1576836159842.png
 
Vi är några som jobbar i jul så vi ska fixa julmat åt oss och en vill då koka riktig risgrynsgröt, men hur mycket mjölk går det åt till en stor gryta gröt? Jag gissar att det kan röra sig om kanske 3-4 l gröt? Hur stora är rispaketen, ½ kg eller 1 kg? Hur mycket mjölk går åt till 1 kg ris? 🤶🎅
Enligt mitt paket på 1kg, går det åt 7 dl mjölk till 1,5dl ris vilket är 4 portioner.
När jag lagar brukar jag stänga av plattan när mjölken har kokat upp, och låta den stå och laga sig själv.
Det tar längre tid, ett par timmar, men kräver ingen passning och man slipper att gröten bränner i botten.
Man kan även göra på låg värme i ugnen för att spara jobb med omrörning och brännrisk.
Gröt går utmärkt att göra dagen före och värma på med en extra skvätt mjölk i

I min världfinns inget annat än hemlagad gröt 😋
 

Liknande trådar

Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
605
Senast: ufot
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 070
Senast: Trasten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp