Risgrynsgröt?

Mia_R

Trådstartare
Vi är några som jobbar i jul så vi ska fixa julmat åt oss och en vill då koka riktig risgrynsgröt, men hur mycket mjölk går det åt till en stor gryta gröt? Jag gissar att det kan röra sig om kanske 3-4 l gröt? Hur stora är rispaketen, ½ kg eller 1 kg? Hur mycket mjölk går åt till 1 kg ris? 🤶🎅
 
https://www.ica.se/recept/risgrynsgrot-551783/

https://www.arla.se/recept/risgrynsgrot/

Nä du, typ 50% enligt dessa recept men jag har en känsla av att jag brukar använd 1,5 dl ris till 1 l mjölk.

Enligt min erfarenhet är Risgrynsgröt är en ganska svår gröt att göra. Då i storformat ännu svårare för att det tar så lång tid. Det är svårt att sjuda mjölken på så låg värme och ha tålamod till det så det inte bränns vid. Jag tycker ju lägre värme desto bättre gröt och längre tid. Bränner man vid litegrann är hela gröten förstörd och en timme borta. Kanske skulle fungera med de här slow cockers som finns. Samtidigt är de där korvarna som finns att köpa alltför söta.

Kanske finns andra som vet bättre sätt.
 
https://www.ica.se/recept/risgrynsgrot-551783/

https://www.arla.se/recept/risgrynsgrot/

Nä du, typ 50% enligt dessa recept men jag har en känsla av att jag brukar använd 1,5 dl ris till 1 l mjölk.

Enligt min erfarenhet är Risgrynsgröt är en ganska svår gröt att göra. Då i storformat ännu svårare för att det tar så lång tid. Det är svårt att sjuda mjölken på så låg värme och ha tålamod till det så det inte bränns vid. Jag tycker ju lägre värme desto bättre gröt och längre tid. Bränner man vid litegrann är hela gröten förstörd och en timme borta. Kanske skulle fungera med de här slow cockers som finns. Samtidigt är de där korvarna som finns att köpa alltför söta.

Kanske finns andra som vet bättre sätt.

Slökokare är lätt, där är vätskan typ 4dl ris till 9+7.5+2dl (mjölk, vatten, grädde).
 
Kan ni inte köpa minutris istället?
Jag tycker det är minst lika gott som riktig och det går inte att faila.
Han som ska koka vill ha grötris, jag som ska handla behöver veta på ett ungefär hur mycket mjölk som går åt men kommer inte koka riset.
 
Han som ska koka vill ha grötris, jag som ska handla behöver veta på ett ungefär hur mycket mjölk som går åt men kommer inte koka riset.
Hjälpte inte recepten? från ICA här ovan. Då får jag skriva en liten text.

Men det går åt rejäla mängder mjölk när man kokar gröt och nästan inget ris. Och lite salt ska också med.

Så om du ska koka 3-4 l gröt så kan man ju i alla fall gissa på 3-4 liter mjölk till att börja med.

Så jag kokade risgrynsgröt häromdagen till mitt barn och mig.

Jag tog 4 dl ris. 14 dl mjölk, och (minns faktiskt inte men kanske 8 dl vatten eller ngt, men det behöver ju du inte köpa).

Man kokar först riset i vattnet i tio minuter. Det ska koka upp så det bubblar, sedan koka lite hårdare än vanligt ris men inte jättehårt. Så kanske 4:an på plattan istället för att man typ stänger av eller tar ettan.

Sedan ska mjölken i, om det står 14-15 dl mjölk så börjar man kanske med 14 dl. Häller i mjölken och nu ska den koka upp. Det är svårt att se när mjölk kokar, det är som om sjöodjur rör sig under ytan. Den bubblar Inte som vatten. När den börjar skumma så har den strax överkokat och bränt. När ytan har liksom rört sig och hävt sig så stänger man av plattan/sätter på ettan och låter gröten vara ifred i 40-50 minuter. Sedan tittar man på den. Är det typ ris i mjölk så får man värma på lite. Är det något slags cement så får man hälla på sin sista dl mjölk. Det blir inte riktigt fint innan man rört om lite och det fått stå och vänta lite.

Vår risgrynsgröt har räckt nu till middag till oss i tisdags, och till oss två och mamma igår, och vi har fortfarande kvar till en frukost i morgon.

Känner man panik kan man slänga in hela grytan i ugnen på typ låga grader i ett par timmar istället för att man har den på plattan, efter att den kokat upp.

Att mjölken kokar upp är jättejätteviktigt! att den inte överkokar är ganska viktigt.
 
Just det ja, viktigaste tipset ever (från farmor och mamma) om du bränner gröten i botten, rör för guds skull inte om! i botten. Du kan klara det om du bara har låg värme och låter stå och aldrig rör botten.

(farmor brände då typ alltid gröten i botten mot slutet och den blev väldigt bra ändå, men just den grejen... hon var alltså väldigt väldigt bra på att laga mat, men ganska slarvig.)
 
Hur man kokar risgrynsgröt.

Dubbla mängden mjölk mot ris. ( salt och en eller ett par kanelstänger) Koka upp i kastrullen låt sedan stå och svälla över natten. Värm upp innan servering.
 
Mina tips:
Efter det att man har kokt gröten med vatten (50/50 cirka 10 minuter) tillsättes mjölken successivt. Låter liten mängd koka upp under ständig omrörning, sedan lite till, till man har tillsatt nästan hela mängden mjölk. Då minskar risken att man bränner vid.
När all mjölken har kokat upp stänger man av plattan och låter gröten stå på plattan över natten. Det funkar med både häll och gamla spisplattor, men kanske att induktion kallnar så snabbt att man bör lägga något om grytan som håller värmen ett tag. Ett annat alternativ är att ställa grytan på en träskiva (skärbräda, bänkskiva) och ha en handduk om. Eftersom mjölken är kokt blir den inte dålig och sugs in i riset under natten. På morgonen rör man om i grytan, kokar upp på nytt och tillsätter mer mjölk om det behövs. Eller kokar en liten stund om gröten är för lös. Det är samma tänk som att koka färdigt i ugn, men utan ugn. Risken för att bränna vid tycker jag är störst när man kokar upp, så om man låter den stå eller om man kokar i ugn är samma risk.

Om jag inte minns fel så går det åt ungefär 1 liter mjölk till 4 portioner gröt + mjölk att ha på gröten när man äter.
 
Jag brukar ha en klick smör i innan jag har i mjölken, eller (och :o) använda helmjölk.
En bit hel kanel är viktigt. Lite salt ska det också vara, men hittar du ett gammalt recept så är det risk att den angivna mängden är alldeles för stor.
 
Hur man kokar risgrynsgröt.

Dubbla mängden mjölk mot ris. ( salt och en eller ett par kanelstänger) Koka upp i kastrullen låt sedan stå och svälla över natten. Värm upp innan servering.
Jag brukar nog ha 4 ggr så mkt mjölk som (okokt) ris. Dubbla mängden låter som att det blir en ganska kompakt gröt?
Svälla över natten är grejen!
 
Jag har nog kokat gröt varje dag i en månad nu i varierande mängd (det är typ basföda mig för och min sambo i juletider :D) och aldrig bränt eller misslyckats.

Jag kokar ungefär såhär:
- Proportioner 1 del ris + 1,5 del vatten. Låt koka upp med en smörklick (får inte missas!), sänk till låg värme och rör till vattnet gått in i riset.
- Lägg till 7 delar mjölk för varje del ris, en kanelstång och lite vaniljsocker och salt. Lägg på lock och låt svälla på superlåg värme.

Jag har 1-12 på min spis och den får alltså stå mellan en halv-en timma beroende på mängd, på ettans värme.
Jag kokar i en Le Crueset. Den är tjockbottnad och håller jämn fin värme, tycker jag. Tror valet av kastrull eller gryta är viktigt. Blir silkeslent och gott. Har även kokat större mängder (typ full gryta) utan problem på samma vis. Men SMÖRET får man inte glömma!
 
Jag ska inte koka gröten, min kollega ska göra det så det enda jag undrat över är hur mycket mjölk jag ska köpa. Då är 12 liter inte orimligt? Jag som trodde vi skulle utfodra kalvar! :laugh:
 

Liknande trådar

Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
605
Senast: ufot
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 070
Senast: Trasten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp