Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Guldaskig - vad är det för ras?
Det du behöver är ett lämpligt koppel, nummerlappshållare och beroende på hund godis och något att ha det i.
Som nummerlappshållare funkar gummiband/hårsnodd eller säkerhetsnål/pin.
Om koppel: man behöver inte köpa ett utställningskoppel men det är ofta enklare med ett koppel som är anpassat och lätt att samla. Sele är absolut nej. För flera större raser kan t ex ett retrieverkoppel funka. Om du googlar utställningsbilder ser du vad som brukar användas till ”din” ras.
Kom i god tid. Ta med stol och fika till dig, vatten och något att ligga på/i till hunden. Något regnskydd om det ser ut att regna är nödvändigt. Titta på hur de före dig vad de gör. Det går bra att säga till ringsekreterarna att du är ny.
Utställningsreglerna finns på SKKs sida (utställning- och championatsregler) och att läsa dem kan man lära sig av även om inofficiella funkar lite annorlunda, främst i att kvalitetspriset ej får delas ut.
Som utställningsanordnare och gammal föreningsmänniska vill jag bara propagera för att handla fika på plats - det är det klubbar och dyl får in pengar på.Kom i god tid. Ta med stol och fika till dig, vatten och något att ligga på/i till hunden. Något regnskydd om det ser ut att regna är nödvändigt. Titta på hur de före dig vad de gör. Det går bra att säga till ringsekreterarna att du är ny.
Det fika som säljs på utställningarna är väldigt olika och i många fall ganska torftigt. Fler utställningsarrangörer borde försöka få någon matvagn att stå på utställningen, för blir det en lång dag så kan man vilja ha något matigare än en liten macka, varmkorv eller torr hamburgare.Som utställningsanordnare och gammal föreningsmänniska vill jag bara propagera för att handla fika på plats - det är det klubbar och dyl får in pengar på.
Jag har blivit BIR och Bästa veteran på tre utställningar i sommar med min ena chowtik och i samtliga tre fall så har veteranfinalen varit direkt före Grupp 5-finalen. Då jag även jobbar en del i uppsamlingsringarna på utställningar, så vet jag att bara man kommunicerar med personerna i uppsamlingsringarna, så är det inga problem att gå mellan förhandsgranskningarna, så man hinner med båda. Visst, man kan få springa direkt från veteranfinalen och in på sin plats inför att sedan springa in i gruppfinalen. Fast det är ju lite kul också när det är mycket på en gång ... Grattis till fina resultat, även om det "bara" blev att få visa upp sig i finalerna!Visa bifogad fil 125753
BIR och BIR veteran i Överkalix idag. Vi var tom två veteraner ovanligt för min ras och här uppe.
Tyvärr inget i finalen och stressigt att grupp 5 gick direkt efter veteran så de förhandsgranskades samtidigt. Men vi fick visa upp oss i finalringen iallafall, alltid något
Jag har blivit BIR och Bästa veteran på tre utställningar i sommar med min ena chowtik och i samtliga tre fall så har veteranfinalen varit direkt före Grupp 5-finalen. Då jag även jobbar en del i uppsamlingsringarna på utställningar, så vet jag att bara man kommunicerar med personerna i uppsamlingsringarna, så är det inga problem att gå mellan förhandsgranskningarna, så man hinner med båda. Visst, man kan få springa direkt från veteranfinalen och in på sin plats inför att sedan springa in i gruppfinalen. Fast det är ju lite kul också när det är mycket på en gång ... Grattis till fina resultat, även om det "bara" blev att få visa upp sig i finalerna!
Jo jag pratade med personalen, fick inte gå emellan förhandsgranskningarna utan skulle stå kvar där jag stod. Fick därför springa emellan sedan och det blev inte bra varken för mig eller hunden. Visst det hade troligen inte blivit någon placering ändå, men det var inte en skoj upplevelse.Jag har blivit BIR och Bästa veteran på tre utställningar i sommar med min ena chowtik och i samtliga tre fall så har veteranfinalen varit direkt före Grupp 5-finalen. Då jag även jobbar en del i uppsamlingsringarna på utställningar, så vet jag att bara man kommunicerar med personerna i uppsamlingsringarna, så är det inga problem att gå mellan förhandsgranskningarna, så man hinner med båda. Visst, man kan få springa direkt från veteranfinalen och in på sin plats inför att sedan springa in i gruppfinalen. Fast det är ju lite kul också när det är mycket på en gång ... Grattis till fina resultat, även om det "bara" blev att få visa upp sig i finalerna!
Oj, vad var det för märklig inställning ... som sagt, jag jobbar själv uppsamlingsringen ibland och självklart är man trevlig mot utställarna och förenklar allt så mycket man kan. Jag är ju där för att allt ska fungera för alla – utställare, domare och de som jobbar inne i finalringen. Trist när fel person är på fel plats.Jo jag pratade med personalen, fick inte gå emellan förhandsgranskningarna utan skulle stå kvar där jag stod. Fick därför springa emellan sedan och det blev inte bra varken för mig eller hunden. Visst det hade troligen inte blivit någon placering ändå, men det var inte en skoj upplevelse.
Det är så det ska vara! Vi som jobbar i uppsamlingsringarna ska vara serviceminded och hjälpa till så allt går smidigt för alla. Fyrkantiga människor ska inte vara där, för man måste förstå att folk ska in i flera finaler och därför ska hinna med förhandsgranskning i flera ringar. Ibland har det hänt att någon utställare dykt upp sent och domaren redan lämnat förhandsgranskningsringen, men då har jag hämtat tillbaka domaren eller i alla fall informerat domaren om att ras X har tillkommit och att domaren kan välja att kika på den inne i finalringen. Allt går att lösa.Hade det precis så i Ronneby igår, veteran först o sen direkt grupp 1. Sprang mellan förhandsgranskningarna och finalringen som en tetting
Haffade en som var ansvarig i veteranringen när jag insåg att det skulle bli problem som inte var sådär trevlig och tillmötesgående men nästa i grupp1 ringen var bra! Hon visste jag hade noll koll sen innan då hon var sekreterare för vår domare sen innan så hon hjälpte mej lösa det så vi hann med att visa upp oss i båda finalerna