Rinniga/svullna ögon,,Nåt som flera har nu???

A

Angela

hej,har en åring,som börjat få rinniga svullna ögon,,har hört fler som har det,vad kan man göra och vad beror det på?
Mvh

Medryttarhästen fick över- och underlock kraftigt uppsvullna häromdagen. Tack och lov rann det inte i det. Under också vad detta kan bero på!

kanske mycket flugor nu på sommaren? vissa hästar kliar ju sig i ögonen då vilket gör att de kan bli svullna.

min häst har tyvärr också rinniga och något svullna ögonlock,mest de nedre. Han blir sån så fort det är lite varmare ute. Har alltid flughuva när det kan finnas flugor nära honom, men det hjälper inte....

Min får samma sak om hon är utan flughuva. Hon är jätte känslig då det är mycket flugor under sommaren.
Hon svullnar upp över ögat och det rinner tärvätska. Det blir så pga att det blir en irritation i tårkanalen eller nåt liknande!
Med flughuva så sjunker svullnaden på bara 24 h (om hon varit utan). Men om hon får ha den på sig jämt håller hon sig fin hela sommaren :)

Se bara till att det inte börjar rinna gult eller mer sörjigt från ögat då kan det ha blivit en infektion. Så länge det bara är lite tårvätska är det nog ingen fara!

Alla 4 hästarna i stallet har haft ETT rinnit och svullet öga den senaste veckan. Nu har det näsatan blivit helt bra på alla. Jag har bara sköljt lite med ögonvatten (koksalt) och tagit bort gegget med en tops.

Tror att det är flugorna eller att det blåst mycket.

min hästs ögon har varit rinniga istort sätt hela sommaren men när ena ögat svullnade upp ringde jag vet som skrev ut ett recept på en salva som ska sättas på morgon + kväll svullnaden gick ner på bara någon dag.. (ska fortsätta behandlas ca 2-3 dagar efter att det blivit bra)

..men det kan hjälpa med en flughuva,. då har inte flugorna en chans :smirk:

dessutom finns det en receptfri salva på apoteket som heter noviform, den rekomenderade vet. att börja med om det skulle komma tillbaka igen..

Jag baddar med ögonvatten från apoteket när hästen blir rinnig i ögonen på sommaren, och det funkar för det mesta.
Annars är nog flughuva ett bra alternativ, eftersom det ofta är flugor som irriterar ögat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga...
Svar
9
· Visningar
764
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30