Rinnande ögon

Royal_724

Trådstartare
Har en liten shettisdam på två år här hemma, hennes ögon har börjat rinna, Stallade in dem nu i tisdags så vet inte om det kan va pga av det.
Det är mest rinnigt men även lite gult i det. Vad är det bästa att torka rent det med?

Sv: Rinnande ögon

Du beskriver en ögoninflammation, konjunktivit. Troligen en bakteriell eftersom sekretet är varblandat (gult). Jag tycker att du ska ta kontakt med en veterinär för diagnos och behandling.

I okomplicerade fall kan det räcka att spola ur ögonen med rikligt med NaCl 2-3 ggr per dag, men såhär över nätet är det omöjligt att avgöra allvarlighetsgraden. Oftast behövs ögondroppar med antibiotika för att bli kvitt infektionen.

Det kan tänkas att installningen påverkat med damm från strö osv. Dock har det, återigen pga vartillblandningen, tillstött en komplikation till följd av irritationen.

Sv: Rinnande ögon

Veterinären kommer imorgon för vaccination, så ska be henne kolla på det. Men tänkte om man kunde tvätta ögonen med nåt speciellt tills dess.
Idag var hon i alla fall mycket bättre.

Tyvärr så har hon adrig haft nån kontakt med människan fören ca 5 månader sen. Bara gått med vilda djur och några andra shettisar, och sin syster.
Förra ägaren som köpte dem hade systrarna ihop i box i två månader, och kom inte i närheten av dem. Sen köpte jag ena och här har hon mest fått gå och ta in allt och har börjat så smått lita lite på mig. Så det är inte så jättelätt att hålla på med henne.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur