Rinnande ögon

Corax

Trådstartare
Min fölunges ögon började rinna redan när han bara var några månader. Då konsulterade jag veterinär som sa att jag skulle vänta ett par månader och se om det fortfarande var kvar.
Det avtog och rann knappt nått så jag lät det bero. Men i helgen tog jag hem honom från lösdriften han gått på och hans ögon rinner mer än nånsin. Självklart ska jag ta ut veterinär men tänkte i väntan på det höra efter här om vad det kan vara.
Någon inflammation verkar det inte vara eftersom det rinner tårvätska som inte fräter.

Kan de ha för trånga tårkanaler och vad gör man i så fall åt det??

Sv: Rinnande ögon

Med föl vet jag inte riktigt. Men det är inte ovanligt hos äldre hästar att de får något stopp i tårkanalerna. Min gamling råkade ut för detta och veterinären förde upp en slang i näsborren o pumpade in koksaltlösning (tror jag det var). Det stod som en fontän med vatten ut från ögat, såg läskigt ut:eek:, men gamlingen verkade inte tycka det var så farligt. Men om de kan göra detsamma på föl vet jag inte.

Man kan säkert spola föl också om det behövs.

När det började rinna så kunde man ju lätt skylla på insekterna, men det märktes ju i höstas att det inte var de som var orsaken.

Min pålle hade mycket problem med rinniga ögon när han var i 2-årsåldern, dock inte som föl. Vet. spolade tårkanalerna vid ett antal tillfällen och vi provade med en massa salvor och droppar - utan resultat :(
Tillslut skrev en annan vet ut streptocillin (stavn??) salva som faktiskt funkade. Sedan dess har han inte haft några problem.

Men, som sagt, du behöver nog en veterinär som du kan bolla med. Och testa olika behandlingsmetoder....

Lycka till!!

Veterinären var ute idag och jag fick recept på ögondroppar som han ska ha två gånger/dag. Men hon trodde även att han skulle behöva spolas...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 912
Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 160
Senast: Almii
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 749
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna