Rinnande ögon

tinafinis

Trådstartare
I somras fick min häst riktigt äcklig ögoninflamation mitt i min semester så jag var inte hemma.
Gult tjock var och svullna ögon hade hon.

När jag kom hem samspråkade jag med veterinär vad jag skulle göra. Det blev bra på et par dagar.

Men sedan dess har hennes ögon runnit lite grann. Det är inte någon gul vätska men det blir alla fall samlat smuts där nere i ögonvrån som jag får pilla bort varje dag.

Vad är detta och vad ska jag göra. Hon verkar inte bekymrad av det och det är inga stora mängder och ögonen är fina i övrigt, där av har jag inte kontaktat veteriänr.
Läste på STC.s hemsida i fliken veterinär att man kunde masera tårkananlen. Den kunde vara tilltäppt.
Men så här länge???

Har någon nåt tips?:confused:

Mvh tina

Sv: Rinnande ögon

veterinären kan spola tårkanalen om den blivit tät, vet hästar som haft rinniga ögon i åratal, men efter spolining blivit helt besvärsfria. är det bara lite och ibland kan man ju torka ur ögonen dagligen med lite koksalt och bommulspad.

Det där ska jag be vetrinären om nästa gång h*n är ute! :)

Har själv en häst som lätt blir rinnig/grusig i ögonen. Speciellt när det blåser mycket och är mycket flugfän.

Ok då tror ni alla fall att det inte är nån fara då da? jag torkar av ögonen varje dag. Det är nog mest jag som stör mig på dom här klumparna som bildas i ögonvrån. Ska höra med vet när han kommer o vacc.

Mina hästar har också sådana klumpar och har haft lång tid. Det händer ingenting och jag pillar bort (är noga med att inte dra utåt ögat utan inåt ögonvrån). Jag tror att de flesta hästar får sådant här. Min gamle får det av all jord han får i ögonen när han rullar sig. Den skitgrisen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 156
Senast: Almii
·
T
Hästvård Har ett kallblodssto vars ögon började rinna lite för ca 1½ vecka sen. Då hade vi just släppt henne på bete så jag trodde det var...
2
Svar
22
· Visningar
4 617
Senast: Tooveee
·
Hästvård Tidvis blir min hästs ena öga svullet och rinner. Verkar som det kliar också! Såhär ser det ut när det svullnar: När hon fick det...
2
Svar
22
· Visningar
5 356
Senast: TantEster
·
Z
Katthälsa Jag och min sambo har två bengaler som innekatter, en hankastrat på 7 månader och en hona på 6 månader. Hankatten har sedan mitten av...
Svar
10
· Visningar
4 830
Senast: Zephyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka