• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sanna_panna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 222
S

sanna_panna

Jo det är så här, Jag var på en kurs förr förra helgen med min ponny.
Vi tränade hos min tränare, och nu har dom fått ringorm!
Vissa av dom hästarna som var med på kursen hade sina hästar uppstallade , men inte jag.
Jag hållde mig på avstånd ifrån de andra hästarna när vi var på kursen.

Har lite frågor här.

Hur lång tid tar det för att man ska se det?
Vad händer med ponnyn?
Kan det smitta bara genom luften?
Vad ska man göra om ponnyn har fått det?
Jag har hört att man ska tvätta ponnyn med ngt speciellt medel, vad för ngt?
Hur ser ringorm ut?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Ringorm

Tror det är 14 dagars karens. Håret reser sig och det blir hårlösa fläckar. (Ofta på halsen, huvudet och länden tror jag.) Det är oerhört smittsamt. Men det är inte alla som får "utbrott". Även människor kan smittas. Veterinären kan ta ett prov, men det tar tid att odla och få svar. Sedan får man ett medel att tvätta med var 4:e dag ett tag. Övriga hästar samt den smittade, hela stallet, alla prylar, utstta staket mm. måste tvättas med virkon. Vocjlock, täcken, i minst 60 grader. Smittan/viruset kan sitta i åratal annars. :(. Hoppas att din häst inte blev smittad.

Tror det är 14 dagars karens. Håret reser sig och det blir hårlösa fläckar. (Ofta på halsen, huvudet och länden tror jag.) Det är oerhört smittsamt. Men det är inte alla som får "utbrott". Även människor kan smittas. Veterinären kan ta ett prov, men det tar tid att odla och få svar. Sedan får man ett medel att tvätta med var 4:e dag ett tag. Övriga hästar samt den smittade, hela stallet, alla prylar, utstta staket mm. måste tvättas med virkon. Vocjlock, täcken, i minst 60 grader. Smittan/viruset kan sitta i åratal annars. :(. Hoppas att din häst inte blev smittad.

Tack för svaret:) Ja du, det hoppas jag verkligen.

Men kan det smittas bara genom luften, allså utan att röra?

Smittar inte genom luften :). Smittar genom direktkontakt eller via utrustning kläder. Svamsporerna lever mycket länge. Själva fläckarna på hästen läker vanligtvis ut på 8 veckor men smittan finns då kvar ändå. (Jag tro i månader-år). Vilket betyder nya smittade osv. Det verkar som om sanering är enda utvägen. Står själv inför problemet. väntar på svar från veterinärens prov.

Tvätta HELA djuret med Imaverol, första gången åtminstone.
Isolera drabbad häst från andra och ta inte på hästen för att sen gå vidare och ta på ett ställe där annan häst (eller människa) kan komma åt. Var mycket noga med rengörning (av händer osv) när du jobbat med hästen och använd helst plasthandskar, handdesinfektion kan vara bra efteråt annars. Även kläder smittar om dom kommit i kontakt med djuret. Tvätta all utrustning helst i 90.
Box, krubba, transport, staketstolpar etc. måste desinficeras med Virkon.
Har din häst inte fått några symtom är det smart att ändå isolera den i två veckor från dom andra och tvätta den med Virkon.
Sen är det bara att vänta och leta efter fläckar..

När hästen har läkt och är fläcklös och desinficerad smittar den inte längre men som sagt tidigare så lever sporerna kvar i omgivningen mycket länge om man inte gör något åt dom.

Det är skit med ringorm för det blir så jäkla mycket jobb..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 321
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 718
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka