Ringorm, varför så lång tid?????

NilaD

Trådstartare
Köpte en häst i slutet av september, desvärre hade han ringorm med sig:(
Dessutom visade det sig att han var riktigt otrevlig att hantera och i stort sett omöjlig att tvätta. Försökte tvätta honom med Imaverol så gott det gick, det krävde tre personer och blev ändå inte helt bra då han slog vilt omkring sig (bakdelen får man överhuvudtaget inte närma sig utan att han klipper till direkt....)Han var i huvudsak mest angripen på framdelen och där fick vi tvättat ganska hyfsat. Trodde att vi lyckats, då fläckarna på framdelen verkade ha börjat läka, nu ser jag att han fått nya fläckar på bakdelen tycker att detta är mkt märkligt då det nu gått 3 mån och därmed borde ha läkt ut även utan behandlig. Tilläggas bör att ingen annan häst i stallet smittats. Jag är så oerhört less på hela historien. Har haft ringorm tidigare och då har det läkt ut på några veckor, ngn som varit med om att det tagit så här lång tid?

Sv: Ringorm, varför så lång tid?????

Får du inte död på bakterierna så kan du ha ringorm i stallet osv hur läge som helst, du får börja om o sanera täcken, borstar, hovkratsar, utrustning..ALLT o även hästarna med medel som är rekommenderat, kommer inte ihåg namnet. Tyvärr får du nog be en veterinär komma ut o ge din häst lugnande om han inte går att bada ordentligt för det är ett måste, han verkar rädd för att bli duschad..om du tar svamp går det inte bättre då än med slang?

Prata med din veterinär om att vaccinera din häst mot ringorm. Vaccinet heter Insol och är tyvärr ganska dyrt. Det går att vaccinera både som profylax (förebyggande) och under pågående infektion, se vidare FASS vet. Enligt tillverkarens studier ska vaccinet fungera både förebyggande och vid utbrott påskynda läkning. 2 injektioner med 14 dagars mellanrum, därefter revaccination efter 9 månader.

Jag visste inte att det gick att vaccinera mot det, det är väl för att jag själv aldrig haft det i stallet, så liten omsättning på hästar o vi åker nästan aldrig iväg så det är väl därför vi klarat oss!! :laugh: Men det är ju kanonbra speciellt om man haft det lite återkommande för det är ju ingen rolig smitta.

Det tar tid om det sätter sig i stall och utrustning. Prova att göra en rejäl sanering. Mocka ut ströet, desinficera golv, väggar, krubba, vattenkopp och boxgallet med Virkon S. Likaså täcken, borstar, utrustning etc.
När vi hade ringorm baddade vi hästarna med Imaverol, alltså dränkte bomullstussar och tvättade. Funkar inte ens det utan att din häst blir tokig?
Jag tycker det går relativt fort att bli av med om man är på med Imaverol varje dag.

Hur många dagar behandlade du?
Har för mig att jag gjorde 2-3 dagar o sen efter 1 v. igen.

Förstår inte heller problemet med att dutta med en bomullstuss:confused:

Det gick 70 dagar- max. inkubationstiden mellan att min andra blev smittad.

Min fick sitt av att jag hade lagt täcket på sargen i ridhuset.
Tvättade "allt" i Virkon.

Jag är ingen nybörjare på ringorm, tyvärr :grin: Har haft det flera ggr förut dock inte i detta stall som är flångans nytt. Har aldrig varit särskilt "dramatiskt". Många verkar tro att ringorm=böldpest men det är nog dom som ej haft det själva :angel: Ingen utav gångerna som jag stått på stallar där det funnits, har mer en ett par hästar blivit smittade och det har läkt av på ett par veckor.

Jag har full koll på behandling utav smittan, vad jag tycker är anmärkningsvärt, och som jag undrar om ngn sett tidigare är att, smittan (på den aktuella hästen) först börjar läka av och sedan tar fart igen och detta under så lång tid som tre månader :eek:?? Faktum är att ringorm spontanläker efter ca 8 veckor även utan behandling, naturligtvis ska man behandla, men vad jag vill ha sagt är att det gör det hela ännu mera underligt :confused:

Däremot så kommer jag nu att ta ut verinären för ett skrapprov (fan vet vad detta djur kan ha för skit med sig) samt ny behandling och e.v vaccination.

Tilägg:

Nej det funkar faktiskt inte ens att svampa av hästen på bakdelen då han ej tillåter att man NÄRMAR sig den, med eller utan svamp. Att lägga på ett täcke är en procedur som kräver ett par personer och stor försktighet. Vad vi fick göra när vi imaverolade hästen var att tillverka en annordning med ett lång rör med en svamp i änden, naturligvis kan detta aldrig bli så bra som man önskar. Varför vi troligtvis kommer att behöva domesedan e.l för en ny omgång tvättning.

Vad har du köpt för häst:eek:
Den måste ju ha skitont någonstans:crazy: alt. misshandlad.

Det är väl bara att fråga den Vet. som skrivit ut Imaverolet.:confused:

Vad har du köpt för häst:eek:
Den måste ju ha skitont någonstans:crazy: alt. misshandlad.

Det är väl bara att fråga den Vet. som skrivit ut Imaverolet.:confused:

Ja du, man kan väl säga att det är mitt livs blåsning :mad:

Köpte den osett från utlandet, hade fått filmer och bilder på en skitfin lovande treåring. Man kan väl säga att det inte riktigt överenstämde med verkligheten :grin: Säljaren hade innan köpet pratat om att hon hade så bra köpeavtal med full bytesrätt, men det visade sig inte stämma när det blev probem.....Sitter just nu i en situation där vi ej helt har kommit fram till om vi ska gå vidare med detta. När allt är klart blir det troligtvis en egen tråd om ämnet.

Liknande trådar

Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 925
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård