Ringorm på innekatt

Piek

Trådstartare
Hur stor är risken att innekatter drabbas av ringorm?
Anledningen till frågan är att jag idag blev diagnostiserad med ringorm utan att ha haft kontakt med några andra djur än mina två innekatter. Läkaren sa att det kom från katterna medan jag tvivlar starkt på att det ens är ringorm (mina utslag ser helt enkelt inte ut som ringorm och symptomen stämmer inte. Läkaren var det mest nonchalanta jag träffat och svarade inte på mina frågor...)

Katterna är fem och två år gamla. Har bott i samma lägenhet i två år och de har inte träffat några andra djur. De har heller aldrig visat några som helst symptom (kliande, hårlossning eller fjällande hud).
Vad tror ni bör veterinär kontaktas? Är det så att de kan ha ringorm ska de självklart undersökas.

Det förekommer och det är inte alltid katterna uppvisar symtom. Oftast är det dock större uppfödningar som drabbas. Tveksamt att två innekatter som inte används i avel eller ställs ut skulle vara smittkällan.

Tack för ditt svar @Sol. Mina utslag är inte mycket bättre än trots att jag använt salvan jag fick utskriven i en vecka nu så jag tvivlar fortfarande på att det är ringorm jag har. Är det inte bättre tänker jag gå tillbaka och be dem ta svampplockning.
Om det visar sig att jag faktiskt har ringorm bör jag då ta katterna till veterinären och få dem undersökta?

Katterna är sällskapskatter och håller sig hemma. Koppelpromenader på sommaren men de har vi inte hunnit börja med i år :)

Tack för ditt svar @Sol. Mina utslag är inte mycket bättre än trots att jag använt salvan jag fick utskriven i en vecka nu så jag tvivlar fortfarande på att det är ringorm jag har. Är det inte bättre tänker jag gå tillbaka och be dem ta svampplockning.
Om det visar sig att jag faktiskt har ringorm bör jag då ta katterna till veterinären och få dem undersökta?

Katterna är sällskapskatter och håller sig hemma. Koppelpromenader på sommaren men de har vi inte hunnit börja med i år :)

Vette tusan, om katterna inte uppvisar några symptom kommer nog ingen behandling sättas in ändå utan man låter det läka ut själv.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Vitsippan
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka