Ringorm, och problem!

C

CCorneliaa

Dagen innan vi skulle flytta till ett nytt stall fick en av hästarna i gamla stallet ringorm. Eftersom stallet då blev satt i karantän eftersom att det lätt smittar kunde vi inte flytta, och får kanske inte det på 1-2 månader! :(Stallchefen i andra stallet tycker dock att det kan vara okej att komma till det nya stallet om inte min häst har det nästa vecka.
Den gamla stallchefen protesterar och tycker inte att det är bra alls.
Vad tycker ni?`
Ringorm smittar väldigt lätt, men det är inte farligt för hästen. Det är en svampinfektion och hästen får utslag. Ingen feber och ingenting annat, bara utslag.
Dock får man inte tävla eller liknande då det smittar så mycket.
Inkubationstiden (stavning?) är 1-3 veckor. Nu har de gått 3 veckor sedan hästen som har ringorm fick det.

Vad tycker ni? Skulle ni tycka att det var okej att flytta om den nya stallchefen sa att det var okej? Vet ni något mer om ringorm?

Problemen med att inte flytta är att vi får betala dubbla stallhyror och det blir kanske 7000kr i månaden med båda, jag har alltså inte råd direkt. Ett annat problem är att det hade varit perfekt att flytta honom nu på jullovet (går i skolan) då jag har med tid att vara med hästen och vi båda kan vänja oss vid miljön.

Sv: Ringorm, och problem!

Fast enligt SVA ska det gå minst 14 dagar efter behandling och sedan den senaste hästen insjuknat tillfrisknat. Inte när den första hästen insjuknade och blev frisk.

Även om den nya stallchefen säger att det är ok, kanske inte de andra hyresgästerna tycker det är ok? Inte kul och komma in i ett stall, där folk från början är sura för att man kommer med ev smitta.
Jag skulle INTE gilla det iaf!

Vet hur det är. Har 2 lösdrifter på olika gårdar och fick ringorm i den ena av dem i mitten på september. Nu är den dock utdöd, inga nya utslag och inga fler sjuka hästar. Det har varit samma hästar i den hagen sen det uppdagades.

Jag skulle dock flytta några hästar till en ridanläggning (till eget stall) och blev jätte orolig, men de hästarna hade inget då de inte gått i närheten av de som blivit drabbade. Dock badades de i förebyggande syfte då jag själv varit mellan hagarna. Nu gör jag alltid så att jag tar stallet först och sen lösdrifterna (den som varit drabbad sist av dem) och sen åker jag hem och byter om ifall jag ska till stallet igen. Tvättar även kläderna varje dag.

Är det fler inackorderingar i det nya stallet? Säger som DHF - jag skulle inte bli jätteglad om en ny häst i stallet tog med sig ringorm.

Visst, det är inte farligt, men i värsta fall kan utslagen sätta sig olämpligt (t.ex. i sadelstad eller "tränsläge"), och då har man den närmsta tidens ridning inställd.

Jag förstår att det inte är kul att sitta med dubbla stallhyror, men det är i sådana lägen som man får tära på reservkapitalet som man varit förutseende att stoppa undan för dylika situationer.

Eller så får du kosta på dig att köpa vaccin (eller vad det nu är, man nåtning finns det) till alla i det nya stallet, det kanske blir billigare än dubbla hyror? Fast jag har ingen aning om vad sprutorna kostar... Eller om det medför några risker/negativa biverkningar.

Ja, det finns fler inackorderade i det nya stallet, och jag skulle själv inte heller bli glad om någon kom till ett nytt stall och så blev alla andra sjuka.
Men om stallchefen säger att jag får komma så tänker jag säga att jag avsäger mig ansvaret om alla får ringorm så att det är stallchefens ansvar i sådana fall.
Har nu gått 4 veckor sedan den första hästen fått det och det håller nu på att gå bort, så kanske är det bara i två veckor jag behöver vänta i det gamla stallet och då är det ju ingen fara.

Nu säger också den gamla stallchefen att man måste vänta 70 dagar efter alla hästar blivit friska, men så länge kan jag absolut inte vänta!

Struntprat så lång tid måste du inte vänta!

Ringormsvaccin är bra men inte hundraprocentig egentligen men det är nåt o satsa på iallafall. Du kan flytta om det är OK för den nya stallägaren och de inackorderingar men om ringormen utlöses där så blir det inte kul. Samt du får inte åka o tävla på ett bra tag.

Skitjobbigt med ringorm :(

Usch vad jobbigt det är. Hoppas det försvinner fort!

Min häst blev smittad på ridskolan.
tänkte på det där att alla hänger sina täcken på samma ställe.

71 dagar :confused:senare får den andra, men där är det mest på underläpp o bara huvudet.

När jag köpte min häst för några år sedan fick han ringorm bara någon vecka efter att jag hämtat honom. Jag visste in om att det varit smitta i stallet han kom ifrån, men fick veta det när jag ringde förra ägaren. I det stallet hade de använt samma borstar och vojlokar till de olika hästarna, och troligtvis hade det smittat så.

I mitt nya stall fick ingen av de andra hästarna ringorm, men det var en del pyssel för mig med att tvätta hästen varje och vara noga så att jag inte rörde de andra osv. Min häst hade ringorm i sadelstaden, så ridning var inte att tänka på under en väldigt lång tid.

Vad jag förstod då så smittar ringorm vid beröring och är inte luftburet.

jag skulle personligen bli riktigt irreterad på den som "tog med sig" ringorm till satllet bara för att stallägaren tycker det är ok. :crazy:
Lite vett måste man väl ha själv?

Hoppas din pålle blir friska snart så ni kan flytta :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 489
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka