Ringorm? Mugg?

Pegija1

Trådstartare
Upptäckte detta nu på kvällskvisten och är lite fundersam över vad det kan vara? Det är hårbortfall och han har ej ont eller puls eller är varm.
Känner någon igen? Ringorm?
(Har självfallet försökt och försöker fortfarande få tag på vet men ej lyckats än..)

11122456_10153196731995610_1293212583_n_5526b41ee087c34815b10fe6.jpg

Det ser ju mer ut som ett skrapsår.
Mugg/rasp har ju typiskta skorpor. Ringorm, då jag har sett det, har börjat som runda ringformade skuggor i huvudet/halsen på hästen. Sen har skuggorna blivit hårlösa ringar.

• Gilla
Reactions: Kyo
Tycker också att det ser ut som ett skrapsår. Jag hade tvättat med ljummet vatten och försökt att hålla torrt och rent några dagar och avvaktat.

Om det uppkom snabbt så är det troligen skrapsår. Annars kan det vara svamp relaterad mugg och då är det viktigt att det hålls torrt. Tvätta så lite som möjligt men håll rent. Är det svamp så blir det inte samma skorpor som vid bakteriell mugg utan håret lossnar och det kan göra ont i såret. Vet kan skriva ut salva men det krävs provtagning då svamp är lite knepigare och kan växa om man kladdar med fel prylar. Kan även smitta till människa och då funkar Cortimyk bra! Människan kan som tur är inte smitta vidare.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat