Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Det är inte stålvajer i flexikoppel, det är nylonband.
Ok, hm jag minns det som att det var en vajer i, men jag kan absolut erkänna att det var många år sedan jag tittade, väääldigt många år sedan. Som i typ när de var någonting nytt och spännande och man tittade på det. (som sagt hundar jag gått ut med har haft läderkoppel).

Om det är nylonband och alltid har varit så är det bortom obegripligt.
 
Ok, hm jag minns det som att det var en vajer i, men jag kan absolut erkänna att det var många år sedan jag tittade, väääldigt många år sedan. Som i typ när de var någonting nytt och spännande och man tittade på det. (som sagt hundar jag gått ut med har haft läderkoppel).

Om det är nylonband och alltid har varit så är det bortom obegripligt.
Nu för tiden är det bara flätad nylonlina iaf :)
Här är en närbild på hur linorna ser ut
461c9da4-8f6c-4627-9f03-c30607708cf6_1.d3f5a3e477a1375d1d33ae242073c654.jpeg
 
Ok, hm jag minns det som att det var en vajer i, men jag kan absolut erkänna att det var många år sedan jag tittade, väääldigt många år sedan. Som i typ när de var någonting nytt och spännande och man tittade på det. (som sagt hundar jag gått ut med har haft läderkoppel).

Om det är nylonband och alltid har varit så är det bortom obegripligt.
Var nylon på det första flexi jag kommer ihåg och det flexit var från början av 80talet. Färg mossgrön 🙂
 
Jag har alltid tänkt att flexikoppel har kamouflagefärgade linor för att ägaren ska få känslan av att hunden är lös fast den inte är det 😅 Finns ju liksom ingen rimlig förklaring annars. Men har gärna fel för det är ju ett rätt rejält dåligt koncept :p
 
Jo men läderkoppel eller ett illrosa nylonkoppel med jordgubbar syns som ett streck över cykelbanan. Medan en tunn stålvajer inte gör det :)

Och ägaren med kortare koppel kanske håller ut handen eller liknande för att hunden ska nå in i buskarna, medan flexikoppelägaren kanske går med handen nere. Då tänker man att man ser ju hunden. Men den är typ 3 cm hög och inne i en buske. (ja det har hänt :) jag hade tur och såg den smala vajern.)
Vad är det för flexikoppel som har stålvajer?
Har aldrig stött på sånna.
Har alltid haft neonfärgade. Dessutom med reflex i.
 
Jag har haft flexikoppel (av just märket Flexi) i säkert 25 år och alla har varit av den här typen. Hela linan är kraftigt färgad och i reflex.
IMG_8935.jpeg
 
Nu räcker det väl med att diskutera färg på flexikoppel och återgå till trådens ämne.

Gick nyss i Götgatsbacken, gågata med mängder av cyklister och gångtrafikanter. Lyssnade för skojs skull efter plinganden men inte en enda använde ringklockan, inte ens de som smög upp bakom en gångare.
 
Min ideala trafikmiljö är ju dessutom etter värre än alla tidigare nämnda.

Jag tycker man kan ändra hastigheten på bilar i stadskärnor till cykelfart och ha cyklar på gatan istället för på delade gång/cykelvägar. Billigt med att slippa bygga cykelvägar i stadskärnan och praktiskt att helt skippa det som vår stad är supersugna på nu -nämligen att förbjuda bilar i hela stadkärnan :eek: (superkul om man brutit benet en dag och inte kan köra till biblioteket utan att ha stått i kö för specialtillstånd först). Och jag gillar lite röra.

Inget plingande blir det, bilarna hör ändå inte :D

När cykeln kom och på 50-talet cyklade ju alla i gatan, + red och körde vagn. Jag gissar att plingan då var för springpojkar som rusade över gatan framför näsan på en och dylikt, precis som tutan på bilen. Bort med bilförarens uppfattade vägmonopol :p

Du tänker att kollektivtrafiken ska anpassa sig till cyklisterna?
 
Nu räcker det väl med att diskutera färg på flexikoppel och återgå till trådens ämne.

Gick nyss i Götgatsbacken, gågata med mängder av cyklister och gångtrafikanter. Lyssnade för skojs skull efter plinganden men inte en enda använde ringklockan, inte ens de som smög upp bakom en gångare.
Sorry om det blev för ot. Jag som fotgängare med hund ville bara fatta varför så många cyklister uppenbarligen stör sig på den typ av fotgängare jag är. Och att önska sig ett pling verkar inte heller vara vettigt.
 
Nu räcker det väl med att diskutera färg på flexikoppel och återgå till trådens ämne.

Gick nyss i Götgatsbacken, gågata med mängder av cyklister och gångtrafikanter. Lyssnade för skojs skull efter plinganden men inte en enda använde ringklockan, inte ens de som smög upp bakom en gångare.
Jag tror jag missade att svara på ett tidigare inlägg av dig angående cykeltrafik, men jag antar att det i ett område där det passerar cyklar i parti och minut anses rätt moot med plingande eftersom folk alltid är uppmärksamma, medan i andra områden (som här) där det kommer en cykel susande kanske en gång per 20/30 min medan man rår sig själv uppskattas det med en förvarning.
 
Jag tror jag missade att svara på ett tidigare inlägg av dig angående cykeltrafik, men jag antar att det i ett område där det passerar cyklar i parti och minut anses rätt moot med plingande eftersom folk alltid är uppmärksamma, medan i andra områden (som här) där det kommer en cykel susande kanske en gång per 20/30 min medan man rår sig själv uppskattas det med en förvarning.
Precis.
Det är ju jätteskillnad att gå på en tät trafikerad cykel och gångväg mot att gå på en där det sällan sker möten.
Har gått två gånger i dag på en sådan bana, med mitt förhatliga flexikoppel och inte sett en enda kotte.
Men i slutet av förra veckan blev jag och hunden halvt ihjälskrämda av en som kom i hög fart bakom oss. Ett snesteg där och det hade smällt.
 
Precis.
Det är ju jätteskillnad att gå på en tät trafikerad cykel och gångväg mot att gå på en där det sällan sker möten.
Har gått två gånger i dag på en sådan bana, med mitt förhatliga flexikoppel och inte sett en enda kotte.
Men i slutet av förra veckan blev jag och hunden halvt ihjälskrämda av en som kom i hög fart bakom oss. Ett snesteg där och det hade smällt.
Här finns det inga kombinerade gång och cykelvägar alls - i alla fall inte så till den grad att de är markerade, utan antingen cyklar folk på vägen eller också samsas man med vandrare på andra leder.
Själv cyklar jag mest "i samhället" aka ofta varken på trafikväg eller cykelled och jag är väldigt glad i min ringklocka. (eller just nu rösten eftersom ringklockan är trasig.)
Jag passerar alltså ofta helt oförhappande och omedvetna medtrafikanter i diverse gränder, längsmed kanalen, via genomgående parkeringar och liknande.
 
Men du kanske skulle trivas här?? På min kortaste cykelväg till jobbet (inte den jag tar eftersom jag prioriterar möjligheten att komma levande fram) går cykelbanan i zick-zack över bussfilen, vid en av Gbgs högtrafikerade hållplatser. Sen ska jag cykla rakt genom Brunnsparken där alla former av vägangivelser upphör förutom för spårvagnar, som kommer från åtta olika håll i samma korsning (två sådana korsningar så man kan bli fast emellan). Efter det ska jag ta mig över på ett obevakat övergångsställe som delas med fotgängare och en stor busshållplats, där reguljär biltrafik och byggtrafik till intilliggande stora vägbygge får samsas på väg som går från 5-filig till 2-filig. Stundtals gott om barnvagnar och nästan alltid mycket turister. Dock sällan hundar och de enda hästarna på plats brukar förbättra läget drastiskt de få gånger det händer. :rofl:

Varje gång jag är i Köpenhamn blir jag stående och beundrar utopin...

(Hemma i mitt idylliska lilla bostadsområde brukar det inte vara några problem att samsas cyklar, barn på väg hem från förskolan och den enorma mängden hundar med tillhörande tanter och farbröder som finns här.)
Jag cyklade i Köpenhamn några dagar nyligen. Det var FULLSTÄNDIGT UNDERBART! Eftersom det har gått att få till trafiken så i Köpenhamn, skulle det gå även tex i Göteborg. Och andra svenska städer. Jag väntar otåligt!
 
Jag cyklade i Köpenhamn några dagar nyligen. Det var FULLSTÄNDIGT UNDERBART! Eftersom det har gått att få till trafiken så i Köpenhamn, skulle det gå även tex i Göteborg. Och andra svenska städer. Jag väntar otåligt!

Köpenhamn är roligt! En gång nör jag var där och stod vid ett övergångsställe och väntade på grönt så kom det en man susande på vägen. På inlines med proper kostym och portfölj!
 
Köpenhamn är roligt! En gång nör jag var där och stod vid ett övergångsställe och väntade på grönt så kom det en man susande på vägen. På inlines med proper kostym och portfölj!
Ja, alla åker allt möjligt! 49% av resorna till jobb sker med cykel. Och trafiken är strukturerad så att det inte uppstår konflikter mellan trafikslagen, körfält, skyltar etc. Sådana där blandade gång- och cykelbanor finns inte. Hopplöst smala cykelleder finns inte. Cykel respekteras som ett transportmedel i den trafik infrastrukturen. Tex är det inte cykelbanorna som används för arbetsfordon, extra p-platser osv. Man får hjälp av trafikmiljön att cykla!

I Sverige är cykling mer som att befinna sig på ett slagfält. Cykeln respekteras varken av infrastrukturen, bilister eller gående. På nivån att en stor andel bilister överhuvudtaget inte ens ser cykelbanorna.
 
Ja, alla åker allt möjligt! 49% av resorna till jobb sker med cykel. Och trafiken är strukturerad så att det inte uppstår konflikter mellan trafikslagen, körfält, skyltar etc. Sådana där blandade gång- och cykelbanor finns inte. Hopplöst smala cykelleder finns inte. Cykel respekteras som ett transportmedel i den trafik infrastrukturen. Tex är det inte cykelbanorna som används för arbetsfordon, extra p-platser osv. Man får hjälp av trafikmiljön att cykla!

I Sverige är cykling mer som att befinna sig på ett slagfält. Cykeln respekteras varken av infrastrukturen, bilister eller gående. På nivån att en stor andel bilister överhuvudtaget inte ens ser cykelbanorna.

Exakt så! Samtidigt påpekas det ofta att fler borde ta cykeln och diverse kampanjer genomförs för att öka cyklandet. Här har de varit på arbetsplatser i centrum för att informera, p-platserna inom en kvarts gångavstånd till kontoret kostar 24:-/timmen, det har varit subventionerade elcyklar och kollektivtrafikkort för den som ställer bilen, osv.

Det faktum att folk inte vill cykla om trafikmiljön är stressig och upplevs farlig gör man däremot inte så mycket åt... :down:
 
Vad är det för flexikoppel som har stålvajer?
Har aldrig stött på sånna.
Har alltid haft neonfärgade. Dessutom med reflex i.
Jag har inte envisats med att det är stålvajer utan snarare understrukit att jag aldrig gått med en hund i flexikoppel utan mer av tittat på ett när de var nya. Släkten använder läderkoppel till hundarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp