Ring Sport

Sv: Ring Sport

Nyfiket frågat: vad i helsike är det för "bälte" hunden har runt magen i alla klippen och varför daskar figuranten hunden på kropp och huvud i näst sista filmen :confused: :confused:

Intressant, men inte riktigt min typ av träningsmetod ;)

Gnist skrev:
Nyfiket frågat: vad i helsike är det för "bälte" hunden har runt magen i alla klippen och varför daskar figuranten hunden på kropp och huvud i näst sista filmen :confused: :confused:

Intressant, men inte riktigt min typ av träningsmetod ;)

Kärleksbälte har den runt magen.
det har han på sig hela tiden.

man belastar hunden med olika saker som slag med käpp eller händerna.

Kärleks bälte är ett EL-halsband kring midjan dom använder när hunden ska vakta förmål.
fråga mig inte varför.

för man ska se att hunden klarar o hålla kvar figuranten även om den blir belastad , denna sport togs fram samt en annan variant också som heter KNPV som Holländska polisen tog fram åt sina holländska herdehundar o alltså ett polis prov o då vill man ju inte hunden släpper om den blir slagen så vill man inte den flyr.

PIRU skrev:
Kärleks bälte är ett EL-halsband kring midjan dom använder när hunden ska vakta förmål.
Låter inte speciellt trevligt :crazy:

PIRU skrev:
för man ska se att hunden klarar o hålla kvar figuranten även om den blir belastad , denna sport togs fram samt en annan variant också som heter KNPV som Holländska polisen tog fram åt sina holländska herdehundar o alltså ett polis prov o då vill man ju inte hunden släpper om den blir slagen så vill man inte den flyr.
Ok..Verkar ju rätt logiskt, men ändå.....

Gnist skrev:
Ok..Verkar ju rätt logiskt, men ändå.....

men man ser ju att hunden inte far illa eller tycker det är olustigt även om den blir belastad.

men även denna hund har ju EL-halsband kring halsen också.

Nej jag tror inte alls att hunden far illa av det heller, men det ser ju knepigt ut att daska på med vad som starkt påminner om min farmors engenhändigt gjorda riskvast ;)
Finns ingen risk att hundarna går på "kvasten" i stället?

De verkar vara väldigt förtjusta i el-hjälpmedel i tyskland....

Gnist skrev:
Nej jag tror inte alls att hunden far illa av det heller, men det ser ju knepigt ut att daska på med vad som starkt påminner om min farmors engenhändigt gjorda riskvast ;)
Finns ingen risk att hundarna går på "kvasten" i stället?

De verkar vara väldigt förtjusta i el-hjälpmedel i tyskland....

nej det är nog minimal risk efter som man lär hunden bita i dräkten som små o det är ju den dom vill vinna , de biter inte fr dom är arga.

Ja det är dom helt klart!

Senast ändrad:

Alltså grymt impad är jag. Såg att jag kanske behövde förklara mitt linlägg ovan. Vilken lydnad! Tänker då på film, ghhaa minns inte, var det film 4!?

Utan att försöka låta fördomsfull så, nej tack.

Elhalsbanden gör ju hela grejen.. De får gärna träna sitt rejs, men utan en massa tramsiga hjälmedel som bara inspirerar till dumheter. Också att ha det runt magen...

Som sagt, Tyskland och skumma grejer med lite sado verkar vara en allt för vanlig kombination... Jag vet ju hur de tränar sina fågelhundar :crazy:

MEN, måste tillägga, lydnaden på hunden var ju fin att se. Dock vill jag inte se hur de har tränat in den.

//E

GaurdianAngel skrev:
Alltså grymt impad är jag. Såg att jag kanske behövde förklara mitt linlägg ovan. Vilken lydnad! Tänker då på film, ghhaa minns inte, var det film 4!?

Ja visst blir man inponerad, figuranten retar hunden hela tiden utan o få den o reagera, bara flyttar sig sen hugger figuranten tag i föraren o hunden angriper direkt. lika med avstådsbevakningen är ju skön o se.

sen att dom lärt in det med EL-halsband är ju strunt samma för ingenstans ser man ju att hunden är besvärad av just det.

sen kanske jag ska förtydliga detta är inga tyskar det är belgare.

sportens ursprung är från belgien o kallas för mondioring sen finns det franskaring , KNPV alla har sina olikheter men går ut på samma sätt.

PIRU skrev:
sen att dom lärt in det med EL-halsband är ju strunt samma för ingenstans ser man ju att hunden är besvärad av just det.
QUOTE]

Men när han skriker, alltså när hunden ska avbryta, då händer det väldigt kvickt - det där är med största sannolikhet inlärt med halsbanden... Ta av halsbanden och se hur hunden funkar utan det, då kan jag bli väldigt impad.

Jag har aldrig sett jakthundar vara så besvärade av det heller, inte när de är inne i sin grej, men klart som tusan att de blir besvärade av att få en stöt...

//E

I USA så elar man Retrievers till att apportera också. Men ger de lite stötar om de skulle råka släppa apporten osv osv. Jag får ont i magen av det faktiskt.

Varför spelar det ingen roll att hunden elas till lydnad? Är det inte så att hunden antingen har för låg dresserbarhet eller att man kräver något av hunden som egentligen är för övermäktigt? Eller hur resonerar man?

Tycker inte hunden verkar lyda bara för att undkomma smärta. Jag ser inte heller något som säger att hunden är negativt påverkad.

Men visst, kan man träna en hund utan el eller nyp i örat så skitbra. Jag tycker visserligen inte om att man använder sig av el på djur, men egentligen....hur mycket värre är en liten pirrande stöt än vad det är att nypa till hunden rejält i örat eller drämma till med kopplet?

Jag tror inte att den lyder för att undkomma smärta, men det gör inte vissa saker för att undkomma smärta.

Jag har aldrig vetat att det bara är en liten pirrande stöt. De hundar som jag träffat på har de fått dra upp rejält på för att det skulle få effekt. Men jag kan har dubbelmorla på det sättet att jag tycker att det är helt okej att ela en hund viltren. Men då handlar det om EN sak. Inte många små moment som ingår i att t.ex. leta fågel och apportera den.

Tippan skrev:
Varför spelar det ingen roll att hunden elas till lydnad? Är det inte så att hunden antingen har för låg dresserbarhet eller att man kräver något av hunden som egentligen är för övermäktigt? Eller hur resonerar man?

Kan tänka mig att "de är så hårda i pysket" kan vara ett skäl...

Kan inte heller se nonchalant på elning, grejen med el är ju att man kommer åt dem på avstånd, de har ingen chans att komma undan... De fattar inte alltid heller var det kommer ifrån, vbilket ju är poängen.

//E

Senast ändrad:

GaurdianAngel skrev:
Men visst, kan man träna en hund utan el eller nyp i örat så skitbra. Jag tycker visserligen inte om att man använder sig av el på djur, men egentligen....hur mycket värre är en liten pirrande stöt än vad det är att nypa till hunden rejält i örat eller drämma till med kopplet?

Men jag ser negativt på att använda alla de metoderna vid inlärning. El är ju spektakulärt eftersom man kan använda det på håll, jag kan ju se det praktiska i det...

Men jag har då aldrig sett en hund som har reagerat som om det var en pirrande stöt, vissa skriker ju...??

Nu har jag iofs bara sett det vid jakt och jag blir gruvligt besviken varje gång jag ser nån av "höjdarna" ha det i handsfacket på bilen, tro fan att deras hundar är lättdrillade...

//E

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar