Rinexin till hund - biverkningar?

lady_vip

Trådstartare
Är det inte det ena så är det nåt annat...

Vi har testat Incurin nu några månader mot inkontinens på Lokis, funkar inte särskilt bra... I morse låg det en stor pöl i bädden och det är också kopplat till att hon nu äter kortison, men faktum är att kissandet inte blivit särskilt mycket värre.

Iaf, nästa steg mot inkontinensen är att testa Rinexin, men det är en ganska lång biverkningslista. Vad är era erfarenheter? I kombination med kortison?

Sv: Rinexin till hund - biverkningar?

Har tyvärr ingen erfarenhet av kombinationen med kortison.
Jag gav däremot Rinexin till min inkontinenta Grand Danois i många år och upplevde aldrig att hon fick någon biverkning och då fick hon ändå rätt hög dos.
Hoppas du får ordning på det, det är så jobbigt med dessa problem.

Jag har gett Rinexin till en hund (kastrerad tik som blev inkontinent) och jag märkte inga biverkningar alls.

Vad äter hon kortisonet mot just nu? Tänkte om man kanske kunde underlätta för henne genom att ge något annat mot allergin?

Har en tik hemma som sina första 18 mån i livet hade en extremt svår allergi (Hormonerna ställde till det för henne) och kortisonet förstörde så mycket för henne till slut att vi fick prova oss fram till annat, och bara ha kortison när det blev akut, alternativt extremt illa under korta perioder.

Det andra kan jag inget om tyvärr :( Måste vara jobbigt, för er alla.

Alltså, hon funkar ovanligt bra på kortisonet så därför får hon nu en låg dos, jag har tidigare vägrat pga inkontinensen. Andra alternativet är Atopica, som är snordyrt...

Och hon måste ändå ha något för inkontinensen, det är inte riktigt hållbart:(

Vad trist att incurinet inte fungerar :(
Var precis samma sak som hände med min hund, det fungerade i ett par månader tills hon började kissa på sig flera gånger om dagen.
Jag har kört med rinexin i 4-5 år med ett halvårs uppehåll då vi testade incurinet. Hunden har under åren utvecklat ett blåsljud som inte märks, vet inte om det har med medicinen att göra eller varifrån det har kommit. Har varit i kontakt med företaget som gör rinexin och frågat om hjärtproblemet kan vara en biverkning, men det kunde de inte svara på.

Hunden är nu inne på sitt nionde år (men beter sig som en unghund och tävlas fortfarande med), och jag hade inte kunnat ha henne kvar utan att medicinera inkontinensen.

Ska bara tillägga, enligt doseringen från början skulle hon ha två tabletter om dagen (20-kilos hund). För henne räcker det med en tablett på kvällen eftersom det är på nätterna de flesta olyckor inträffar. Det känns bra att jag kan hålla medicineringen på ett lite lägre nivå i alla fall, eftersom jag också blev mörkrädd när jag läste biverkningslistan.

Även för min hund räckte det med en tablett om dagen då det enbart var nattetid hon kissade på sig.

Då kanske man kan börja med 2 tabletter/dag och sedan minska till 1.

Har ni provat andra mediciner mot allergin? Just kortison är ju tråkigt för kroppen att gå på längre perioder..

Blev bara lite nyfiken :) För många veterinärer verkar bara välja mellan att ge kortison eller Atopica, och inte se fler alternativ.

Hyposens hela livet typ. Tänker du på något annat?

Kortison började vi med förra veckan, det är inget hon gått på innan.

Min veterinär använder sig helst av antihistaminer, om det är möjligt. Har gett väldigt bra resultat här! Med rätt dos antihistamin, så slapp den allergiska äta kortison förutom vid extremt svåra skov, och då bara i några dagar. Antihistaminet höll klådan borta, tog bort utslagen och inga biverkningar alls kom.

Känner tre andra hundar, med blandade allergier (foder, kvalster, ogräs) som det också funkat fint på :) Kändes så mycket bättre att ge något som var snällare mot kroppen liksom.

(Min tik som var så extremt dålig hade för övrigt utslag från hakspets till svansrot, hela undersidan av kroppen. Plus varfyllda blåsor överallt. Det gick inte att se huden mellan allting ens, när det var som värst. Hon reagerade på alla former av gräs/ogräs och kvalster. Är sjukt tacksam över att det försvann när hennes hormoner stabiliserats efter tredje löpet, nu reagerar hon inte ens under löp/skendräktighet.)

Då kanske man kan börja med 2 tabletter/dag och sedan minska till 1.

Vi har fått Rinexinet nu, underbart!! Hon fick första tabletten i fredagskväll och sedan dess har det inte kommit en enda pöl. Hon mår bra, så förhoppningsvis slipper vi biverkningar. Men hon får 1 tablett morgon + 1 kväll som det är nu.

Härligt:)

Det kan även bli så att du kan minska ner till en tablett Rinexin när hon "gått in sig" på kortisonet - dom dricker ju ofta mer i början av det.

Ja, precis. Och på allt detta har jag fått fylla ut färskfodret med torrfoder sista veckan efter att min sambo gjort en liten tabbe där. Hon är ju inte van vid det heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka