Rimligt pris?

CallMeAce

Trådstartare
Är det rimligt att en precis nyutexaminerad ung person utan erfarenhet tar 850 kronor för en helskoning inkl. skor och söm samt framkörning? Ska även tillägga att hovslagarna i trakten inte är lika dyra som i de större städerna vad jag har förstått :)

Har precis bytt hovslagare då jag flyttat till ny stad. Min förra hovslagare som är väldigt erfaren och har mer och längre utbildning än min nya tar 750 för en skoning inkl samma saker. Det känns som min förre kunde göra ett bättre jobb för mindre pengar...

Bara undrar om det är ett rimligt pris.
 
Sv: Rimligt pris?

Jag hade en ralativt nyutexaminerad på mitt förra stall, han tog 650:- för allt.

Har nu bytt stall och har en erfaren med lång resväg, han tar 850:-

Bor f.ö. i storstad = borde vara lite dyrare?
 
Sv: Rimligt pris?

nu kom jag på att denna tråden borde kanske legat under hästverksam istället? moderator får flytta om den ligger fel :)
 
Sv: Rimligt pris?

Jag tycker absolut att det är för mycket för en nyutexaminerad...Jag betalde 850kr för en mycket duktig och erfaren hovslagare. Min nuvarande tar 700kr och tog examen för ett par år sedan.
 
Sv: Rimligt pris?

Både och :-)

Bor i en större stad och en av hovslagaran i stallet tar 800 kr, denna är relativt nyutbildad. Men jag betalar gärna det.
Finns det minsta osäkerhet så kollas detta upp av andra mer erfarna. Mycket nogrann, skillnaden jag upplever är att det tar längre tid eftersom inget lämnas åt slumpen.

De mer erfarna ligger på ungefär samma pris. Jag tycker man får lika mycket om inte mer med den "nya" eftersom det där finns backup :-)
 
Sv: Rimligt pris?

men jag tycker inte det känns så säkert med den här nya för jag tyckte de gjorde jobbet slarvigt. de kollade inte ens på benen eller hovarna innan de började sko. (de var två stycken som jobbade ihop och den ena skodde fram och den andre bak, något som jag också reagerade på)

därför känner jag att 850 kronor var väl dyrt...
 
Sv: Rimligt pris?

alla utexaminerade hovslagare ska ju stå med på den hemsidan du gav mig. men finns det fler ställen att kolla på? för de två som skor min häst och är nyutexaminerade står inte med där. det står att senaste uppdateringen var 31 mars så de kanske inte blev ditskrivna då men de har jobbat som hovslagare längre än så vet jag.
 
Sv: Rimligt pris?

CallMeAce skrev:
alla utexaminerade hovslagare ska ju stå med på den hemsidan du gav mig. men finns det fler ställen att kolla på? för de två som skor min häst och är nyutexaminerade står inte med där. det står att senaste uppdateringen var 31 mars så de kanske inte blev ditskrivna då men de har jobbat som hovslagare längre än så vet jag.
Alla utexaminerade står INTE alls med på hemsidan,det är fritt val att bli medlem i föreningen.

Däremot är det krav på att vara utbildad och ha godkänd examen för att kunna bli medlem i Svenska Hovslagareföreningen..

Man kan alltså vara utbildad med godkänd examen ,men avstå att vara medlem.
Man kan oxå vara medlem, men inte vilja vara med på listan över hovslagare.
:D
Hänger du med?
850 kr är inte för dyrt för skoningen.
Om du anlitar en nyutexaminerad elektriker får du billigare räkning då?:angel:
Näe just det !;)
 
Sv: Rimligt pris?

tänkte mest på att min äldre hovslagare som jobbat som det i många många år tar mindre än dessa som nyligen examinerats ut. då kan man alltså inte alltid på egen hand ta reda på om ens hovslagare är klar med utbildningen och så?
 
Sv: Rimligt pris?

Det är ju enligt Hovslagarföreningens pristabell eller vad man kallar det. Tycker inte det är dyrt, här tar alla hovisar lika mkt
 
Sv: Rimligt pris?

Jag tycker väll att det är både dyrt och inte dyrt, det beror väll lite på vart man bor i landet.

Jag själv betalar nu 950:-/per häst och då varmskor han minna pållar och smider dom själv.

Men han är dock också välldigt poppis här och är JÄTTE duktig.
 
Sv: Rimligt pris?

*KL
Tycker allt att det är mkt pengar för en skoning öht. Betalar 300 för skoning fram+verkning bak, 600 kr runt om, 200kr för bara verkning..
 
Sv: Rimligt pris?

CallMeAce skrev:
tänkte mest på att min äldre hovslagare som jobbat som det i många många år tar mindre än dessa som nyligen examinerats ut. då kan man alltså inte alltid på egen hand ta reda på om ens hovslagare är klar med utbildningen och så?
Jag tror att Hovslagareföreningen har en lista på vilka som är färdigutbildade ,ring kansliet och fråga.:idea:
Jag vet inget hundraprocentigt,men vet bara att alla utbildade inte står med på listan på hemsidan,där står bara betalande medlemmar.
 
Sv: Rimligt pris?

kallis skrev:
Jag tycker absolut att det är för mycket för en nyutexaminerad...Jag betalde 850kr för en mycket duktig och erfaren hovslagare. Min nuvarande tar 700kr och tog examen för ett par år sedan.

Samma här!
 
Sv: Rimligt pris?

850kr inkl moms och bensin är egentligen inte så mkt pengar.

Den som skodde ridskolans hästar förut tog 900kr + moms (vinterskoning) :crazy:

(Vi har en annan nu).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp