Rimligt pris till nära vän?

western_wannabe

Trådstartare
Jag kommer för första gången hyra ut en boxplats i mitt stall nu i höst. Jag gör det inte för att tjäna några pengar, utan för att jag vill ha sällskap, och för att min vän behöver en boxplats. Vi hjälps just nu åt med att måla och fixa iordning stallet inför hösten, jag står för inköp, vi delar på jobbet. Dessutom har vi riktigt kul när vi rider och tränar ihop:)

Därför vill jag erbjuda ett vettigt pris, men ändå inte gå back med tanke på utgifter och arbete.

Det som kommer ingå i stallhyran är:
*Stor gallerfri box som har öppning ut, d.v.s. de kan stå och kika ut och andas frisk luft.
*Stora fina kuperade hagar
*5 min ridväg till paddock, 20-30 min ridväg till 2 olika ridhus
*In- och utsläpp
*Alla fodringar
*Täckesbyte
*Spån

Ev. kunna ta någon helg då och då om vi reser bort, men inget schemalagt. Dock kommer vi säkert vara i stallet bägge två ett flertal kvällar i veckan, då slipper jag insläpp och täckesbyte de gånger.

Jag har aldrig hyrt ut boxplats innan, och aldrig hyrt själv i trakten, men de flesta kallhyror ligger mellan 500-1000:-.

Vad är rimligt "kompispris" för tjänsterna ovan? Tacksam för hjälp:bow:

Sv: Rimligt pris till nära vän?

För att ni ska kunna fortsätta vara vänner, skriv ett kontrakt där allt framgår som de ska göra/betala osv.
Det finns så många trådar här om numera f d vänner.

Jag instämmer med Rie, se för allt i världen till att ni har er överenskommelse på papper. Hur goda vänner man än är så kan det gå på tok och då blir det väldigt jobbigt att stå och tjafsa om vem som skall göra vad, när, med vem och hur.

När det gäller kostnadsbiten under de förutsättningar som du nämner ovan så tycker jag inte att 2000kr/månaden är oskäligt som "kompispris", kanske är det till och med väl lågt satt.

För den servicen i ett inte allt för centralt stall som kompis ägde betalade jag 800 kr i månaden för min C-ponny och då ingick strö och allt foder. Jag betalade alltså ett självkostnadspris kan man säga.

Men låt säga att du tar 800 kr utan foder så tycker inte jag att det är orimmligt iallafall.

Det beror ju helt på vart ni bor eftersom priserna varierar i sverige.

Allt beror på hur du ser det, hur mycket merarbete blir det för dig att ta in och ut en till häst? Innebär det sällskap till din häst, eller har ni flera?
Du skriver att stallhyran ligger mellan 500-1000 i kallhyra. Hur ser dessa stall ut?
Hur ser ditt stall ut. Kompispris för ett en box i ett stall som inte är "något speciellt" skulle väll bli 500:- i kallhyra + nån hundring för arbetet.

Sedan hjälper hon till att renovera just nu så en eller två månaders nedsatt hyra vore på sin plats. Alt första månaden gratis.

Skriv ordentligt kontrakt och se till att det i kontraktet står A) vad som händer om hon inte kommer och mockar/tar hand om hästen B) vad som händer om hon inte betalar hyra C) att hyra ska betalas senast den sista månaden före D) Hur lång uppsägningstid ni har, åt båda håll! E) vad du ska stå för, och vad hon ska stå för arbetsmässigt.

Senast ändrad:

Aven om det ar kompis, skriv kontrakt och sant.. Med specification vad som ingar.

Jag har extra box har och tar 500 for boxen och da ingar morgon feeding samt utslapp. Agaren ar alltsa ansvarig for mockning foder etc.. Och inslapp pa kvallen.

OM agaren skall resa bort, tar jag 25 kronor for en mockning av stall, sen ar det 10 kronor for en skottkarrra med span. Och sen lagger jag pa 25 kronor for 9inslapp och kvalls rutin.

Om JAG aker ort ar det samma pris for henne. Hon far alltsa pengar av mig. Ocksa, agaren star for foder sjalv. Och har sin egen tunna etc. Ho koper hon en bal i taget fran mig till sjalvkostnadspris.

Viktigast ar att det finns kontrakt hur goda vanner man an ar. Det blir annars valdigt latt att man inte ar overens om saker..
Lycka till

Glöm för allt i världen inte att skriva hur mycket spån som ingår. Annars finns risken att hon strör hur mycket som helst eftersom det "ändå ingår".

Tack för alla svar:) Bra att höra andras synpunkter och tips ibland.

Anledningen till att jag kommer sköta alla in- och utsläpp, fodringar, täckesbyten m.m. är just att jag vill minimera risken att vi blir ovänner över småsaker. Jag har mina rutiner och tänker fortsätta med dem då mina hästar trivs och mår bra med detta. Har två egna hästar, så jag är inte beroende av hästsällskapet, men det är däremot trevligt med en kompis att rida och snacka med i stallet. Hästen är dessutom urmysig, de har redan stått här i två månader på bete.

Tilläggas ska att jag inte äger stallet, utan kommer betala en del av hyran till släktingen som äger gården, men vill gärna få några kronor för arbetsinsatsen.

Funderar på om 700:- inte är en rimlig summa, och att då kunna kräva hjälp ett par helger om året...

Beror på var du bor. En sådan stallplats där jag bor, i Roslagen 7 mil norr om Sthlm skulle en sådan stallplats gå på minst 1500kr + grovfoder (om man köper av dig eller hämtar eget är ju ungefär samma pris).

Men uppe i Åre när jag stod där kostade det 600kr inkl fri tillgång grovfoder. Hade både lösdrift och stall och vi delade på de passen som var, oftast två gånger om dagen för att ge vatten då det frös.

Så det är ju väldigt skillnad på var man bor.

Stod i privatstall med ridbana förut, kostade 2700kr inkl grovfoder och mockning vardagar + det du skriver då.

Nu står hästen på lösdrift igen, inkl grovfoder och tillgång till box om jag behöver. 1800kr

Lite knepigt det där du säger om "vänskapspris". Jag själv har ju funderat på det när jag haft inackorderingar, de som varit ett tag blir man ju ofta mycket goda vänner med och sedan om man tar in någon vän (vän från början) borde hon/han få lägre hyra?
Sedan tänker jag även på, det kanske är lite skillnad om man säljer en pryl till ett lågt vänskapspris vid ett tillfälle men att "rea ut sig" varje dag 365 dgr om året, det är lite väl...
Du nämnde att du kommer att hålla i alla in- och utsläpp, fodringar mm förutom när ni behöver resa bort. Gör upp en plan på hur mycket avdrag på hyran ni kan göra (per dag som hyresgästen får stå med jourerna), viktigt är att ingen känner sig utnyttjad, varken du eller din vän, så det är bäst att ni gör upp saker noggrant från start.

Hon kanske undrar varför du drar igång "kalkylatorn" ;) men bra att poängtera att det är viktigt för bådas del, för vänskapens del, att ingen känner sig utnyttjad.
Men man ska ju inte ta överpriser heller.
Själv tar jag 900:-/mån inkl in- och utsläpp varje morgon alla vardagar, resten jourer. Foder, strö får de stå med själv. Vi har belyst ridbana och hyfsat nära till ett privat ridhus (vet inte om man ska tillgodoräkna sig fördel med andras privata ridhus :crazy:)

Ska du inkludera foder och strö så får du plussa på en genomsnittlig åtgång av det du använder och då vet du också vad min nivå ligger på :)
Trevligt med vänner i stallet

2000:- tycker jag är dyrt, här får man både foder o ridhus + ridbana för de pengarna.
En tusenlapp är mer rimligt beroende på vad det är för spån o vad ts får betala för det.

Väldigt tänkvärt inlägg, precis sådana saker man går och funderar på!

Är ju just det att jag inte vill "sälja mig för billigt". Samtidigt har jag inget toppmodernt stall, ingen spolplats, ingen paddock, men bra hagar och för hästarna en god stallmiljö. Hyresgästen ifråga är väldigt hjälpsam, och har ställt upp med att fixa iordning en del i stallet, och har därför fått betala halv hyra för betet (250:-/mån).

Har funderat på spånet, och kommit fram till att jag måste säkra tillgången till mig själv i första hand (kommer från sågverk på gården) så jag kanske ska lägga detta utanför hyran, d.v.s. ta betalt per säck vid tillgång...

Hyresgästen har eget hö, så där blir det heller inga kostnader...

700:- inkl. in- och utsläpp, fodringar och täckesbyten låter väl ganska OK, och att ta betalt för spånet?

Vi har belyst ridbana och hyfsat nära till ett privat ridhus (vet inte om man ska tillgodoräkna sig fördel med andras privata ridhus :crazy:)

Kände att jag hade ett relativt bra argument för den frågan. ;)

Ja, de får ju sälja ridhuskort/engångsavgifter till dina hyresgäster som rider i ridhuset. Så de vinner ju på att du finns där.

Ett utbyte alltså. :laugh:

En sak du bör fundera på är att du är inställd på att få ridsällskap och en kompis att prata med i stallet.
(=jättetrevligt tycker jag med)

Det jag funderar på om det är, vad händer om din kompis inte uppfyller de "drömmar" (visioner?) du har på det?

Kompisen kanske får ett jobb som innebär att hon inte kan vara i stallet samtidigt som dig.

Eller blir sjuk och måste ha någon som hjälper henne.

Det är en av de sakerna du får ta ställning till och prata med henne om innan, just för att du inte ska bli besviken för att hon inte uppfyllde det du "drömde om".

Sedan ang att hon ska ta hand om hästarna när ni åker bort. Skriv det i avtalet, lägg på en liten summa på stallhyran, och dra bort en viss summa för varje dag hon tar hästarna. På så sätt känner hon förhoppningsvis att hon inte blir utnyttjad.
Skriv in i kontraktet ett min och ett max antal dagar per månad som du har möjlighet att be om hjälp med att ta hand om hästarna.

På så sätt är båda på samma sida och förhoppningsvis kommer hon inte känna sig utnyttjad om du ber henne ta hästarna en längre tid, och du kommer inte känna dig hemsk om du "måste" be om hjälp.

Skriv även vad som gäller ifall hon inte kan ta hästarna, tex kanske hon jobbar på ett sådant sätt att hon inte kan ta hästarna, eller är sjuk mm.

I övrigt tyckte jag bravur68 hade bra råd.

:laugh:

...jag måste säkra tillgången till mig själv i första hand (kommer från sågverk på gården) så jag kanske ska lägga detta utanför hyran, d.v.s. ta betalt per säck vid tillgång...

Hyresgästen har eget hö...

Om du inte står för spånet eller i vart fall inköp av strö, så kanske din kompis vill ha något annat - hur ställer du dig till det? Halm tar mycket mer plats på gödselstan och torv dammar ganska mycket.

Nu vet jag inte hur din gård ser ut, men är det egentligen möjligt för din kompis att ha eget hö? Finns det utrymme där det kan läggas? Om hon får ett dåligt parti, som börjar mögla, och du vill att hon ska kassera det för att inte sprida mögel till dina balar? Om ni ska fodra i hagen på vintern och du har fina värden på ditt hö, men kompisens hö har urusla värden och hennes häst jagar iväg dina så de får äta det sämre höet? Eller din häst är lättfödd och du vill inte ge så mycket ute i hagen medan hennes svårfödde behöver vada i mat hela dagen, hur löser ni det?

Det är inte meningen att låta jättepessimistisk, men sådana där småsaker KAN bli jättestora hönor, om man inte tänkt igenom det i förväg och kommit överens. Själv skulle jag vilja stå för både strö - jag vill veta vad som så småningom sprids på min mark - och grovfoder och ta betalt efter förbrukning.

700 kr inkl fodringar,in och utsläpp tycker jag låter som ett väldigt shysst kompispris.Täckesbyte är jobbigt att tillhandahålla.Att hantera tunga,blöta vintertäcke är inte kul.Därför hade jag velat ha betalt för den tjänsten utöver,om det är så att hon vill att det ska ingå.Det tar minst 5 min/dag så jag hade velat ha minst 150 kr/månad för det,och då hade jag ansett att det var ett vädigt shysst kompispris även det.F.ö tycker jag att som någon föreslog att man skriver in min-max antal dagar per månad som du ska ha hjälp, in i kontraktet var en lysande ide´.Själv skrev jag aldrig in något sådant,och då kan det bli besvärligt att få hjälp.Tyvärr går inte, pga semester,arbete,gäster osv.Lätt att det sägs att man ska hjälpas åt men det blir liksom inte av.

Var bor du?

I Stockholmstrakten skulle ett sådant stall ligga på 3000 - 3500 kr/månaden. Själv betalar vi 4500 kr/månad för full skötsel, 20 hästar i stallet, ridhus, ridbana och bra uterittmöjligheter. Närmare Stockholm i ett kanonstall tar de närmare 7000 kr/månaden.

Tidigare stod vi i ett kollektivstall där kallhyran i utebox gick på 1800 kr/månaden. Där man delar på in/utsläpp och köper eget foder. Där finns det tillgång till stort ridhus (20*60). Hösilaget gick på 3,60 kr/kg så att den totala kostnaden slutade strax under 4000 kr varje månad)
I andra delar i Sverige är det i stort sett "gratis" till skillnad av Stockholmstrakten.

Titta runt vad andra stall tar i likvärdig kvalitét och räkna efter hur mycket det kostar för dig att sköta om hästen. Glöm inte att ta betalt för det jobbet du gör, för t.ex in- och utsläpp har sitt värde i pengar också. :)

Senast ändrad:

*Kl*

En till sak som är bra att reglera i kontraktet är vad 'intag/utsläpp och täckesbyte' innebär. Det har när jag stått i inackstall mer än en gång blivit SURA miner från hyresgäster när t ex ta av/på benskydd/lindor/boots endera vägrats göra, eller kostat extra. Samma sak med medicinering exvis. Många hat förutsatt att det är självklart att 'utsläpparen' ska ge hästen pasta/tabletter/eller tom spruta medicin (!) på morgonen - och gratis.

Så, det kan vara en bra ide att skriva precis vad som ingår i in och utsläpp och täckesbyte sas. Sen tycker jag inte du behöver specificera vad allt extra kostar in i minsta detalj men att det 'tillkommer extra' och/eller (beroende på hur du känner det) att det inte görs, punkt.

Jag fick byta medicinering mot kvällsfodringar t ex, vi hade helinack med full skötsel veckorna, dock inget inte (och gick inte köpa till) benlindor/skydd/boots av och på osv. Min behövde medicin (hippotrim) 2 ggr/dag, och jag saknade bil. Så jag frågade helt enkelt stallchefen om hon kunde göra det, och hon tyckte absolut, inga problem, mot att jag tog sista kvällsfodringen åt henne då. Alla nöjda och glada, min häst fick sin medicin, stallchefen fick njuta framför TVn med familjen på kvällarna, och iom att jag iaf inte kunde rida spelade det ju mig ingen roll när jag åkte ut. Visst kul var det inte sitta och häcka på bussen sen kväll varje dag i 2 v, men det var ju bättre än behöva göra det varje tidig morgon och sen kväll. Så ibland kan ju en sådan lösning vara mer värd än 'reda pengar'.

Men specar man inte vad som ingår/inte ingår OCH är vänner är det tyvärr LÄTT att det blir ett läge där 'kan du linda om benet, veterinären sa ju det skulle bytas varje morgon', 'hovslagaren sa hästen skulle ha boots i hagen pga tappskor, så kan du ta av/på sådana' och 'hästen ska ha den här medicinen morgon och kväll, du kan väl ge den'. Och det kan just pga vänskapen vara SVÅRT att säga nej, men vill ju hjälpa vänner (och hästen), men risken är man står och skär tänder varje morgon när man får gå upp en halvtimme innan för att fixa och dona med 'allt extra'.

OCH, och nu är jag kanske cynisk, men om en sak går bra, så kommer lätt flera. Minns när en hästägare fick benlindor avtagna på morgonen '¨på nåder' då hästen verkligen borde vara lindad inne (veterinär anledning). Tog en vecka, sen ville 'halva stallet' ha nattbandage som skulle tas av på morgonen, och X fick ju bandage avtagna.

Kanonbra med alla synpunkter! En massa saker jag inte tänkt på...

Som sagt, hästen har redan stått hos mig i ett par månader, så jag känner både häst och ryttare ganska väl. Vi har gott om utrymme för hö och spån (separerat från "mina" utrymmen) och rymligt i stallet. Våra hästar går bra ihop, och om det är någon som busar så är det en av mina. Vi har samma syn på hästhållning och jag har klargjort att jag kommer köra på med mina rutiner gällande utevistelse och utfodring. Vi har båda två relativt lättfödda hästar, som kan samsas om maten, så det ser lovande ut...

Ska skriva in i kontraktet antal dagar som det kan behövas hjälp med in- och utsläpp.

Tack så mycket för all hjälp:)

Liknande trådar

Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd... 2
Svar
39
· Visningar
3 819
Senast: Fille
·
Anläggning Hej! Snart bär det av till nyinköpta gården... funderar på detta med inackorderingar. (vi måste ha tillstånd från länsstyrelsen - jag...
Svar
17
· Visningar
5 025
Senast: CK
·
Anläggning Nu kommer här en hel drös med frågor :D Hur vill du helst ha en stallhyra? A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder...
Svar
14
· Visningar
2 255
Senast: Ellyne
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 612
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V