Rimligt pris på avdankad galoppör?

Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tänk så olika man resonerar :)

Jag har köpt 2 st från Täby och tyckt det varit jättebra för att de var så vana vid "konstiga" saker så de har varit väldigt enkla på hemmaplan.
Å det bästa av allt var nog att de var 100% trafiksäkra för alla fordon från dag 1.
En helt okej grundutbildning hade dem också så det var lätt att bara fortsätta :)

Men visst håller jag med dig om att det är positivt om hästarna blivit mycket skogsridna också.
Det är ju för och nackdelar med allt.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Kl

Och ska man köpa en fd galoppör så skulle jag definitivt föredra en från en tränare som inte står på Täby eller jägersro. Utan en där dom rider största delen av träningen i skogen, finns gott om supertrevliga galoppörer som egentligen inte har något annat fel än att dom är för långsamma eller inte vill gå i startboxarna.
Tränaren jag jobbat hos rider 80% i skogen om inte mer, där är dom flesta hästar superfina att rida. Går i form i alla gångarter och har oftast skuttat lite hinder också.

Så man kan absolut få tag på en trevlig häst väldigt billigt som iallafall är grundriden och går i form i alla gångarter.

Nackdelen med stora tränare är att det är inte så ofta dom hästarna sett något annat än banan och skrittmaskinerna. Vissa som står på Täby eller Jägersro har inte ens lämnat banan sen dom kom dit som åringar då dom ofta tävlar bara på hemmaplan.


Men sen priset handlar ju om en själv. Klickar det med hästen så är den i mina ögon värd några kronor extra.

förstår nog inte detta inlägget eller vad det är grundat på öht?
alla löphästar vad jag vet, tränas ute i skog och mark och lämnar anläggningen bortsett från banan och stall och hagar, det hör till deras uppbyggnad och hållbarhet som löphästar.
Utöver det så de flesta löpstall är högst insatta i att grundutbilda sina hästar även annat än rakt fram dvs de tränas faktiskt ganska allsidigt om än inte förstås ren och skär ridhästutbildning i dressyr och hopp parallelllt med löpkarriären.

förstår inte riktigt öht vad du grundar denna åsikt runt.

NilaD:
jag förstår inte riktigt ditt utlägg i tråden? alla som skrivit har väl uttalat sig ang. marknadspriser i allmänhet, inte försökt värdera ngn individuell häst i sig? tittar man på marknadspriserna tycker jag alla svar är högst relevanta faktiskt, generellt talat då som sagt, för en 16 åring som inte gjort så mycket, och sen då marknadsvärdet på fullblod i kombination. Förstår inte riktigt varför du tycker det känns konstigt, eftersom jag som sagt, inte alls tolkat att ngn i tråden tycker sig vara insatt i ngn individ specifikt utan som sagt svarat utifrån generell koll på marknadsvärden i sig?
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tyvärr stämmer det inte att alla löphästarna tränas allsidigt.
Jag grundar det i att jag känner en del inom galoppen och har även själv en del erfarenhet. Jag känner folk som jobbat hos olika tränare och det skiljer mycket på det träningsupplägg som finns på de större anläggningarna, jämfört med småtränare på landet. Alltså som exempel :) finns såklart undantag!
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

nej såklart det inte gör, det var inte det jag avsåg öht. ser att det blev klantigt formulerat som om det gällde i alla lägen. dock avsåg jag med inlägget att säga att ska man skriva att alla täby och jägersro galoppörer aldrig lämnar banan bortsett från skrittmaskinen, så är man rejält ute och cyklar och dessutom är det en ren förolämpling att klassa det så, för det är öht inte sant!
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

NilaD:
jag förstår inte riktigt ditt utlägg i tråden? alla som skrivit har väl uttalat sig ang. marknadspriser i allmänhet, inte försökt värdera ngn individuell häst i sig? tittar man på marknadspriserna tycker jag alla svar är högst relevanta faktiskt, generellt talat då som sagt, för en 16 åring som inte gjort så mycket, och sen då marknadsvärdet på fullblod i kombination. Förstår inte riktigt varför du tycker det känns konstigt, eftersom jag som sagt, inte alls tolkat att ngn i tråkden tycker sig vara insatt i ngn individ specifikt utan som sagt svarat utifrån generell koll på marknadsvärden i sig?

Detta är vad TS skriver i sitt ursprungsinlägg:

Är på jakt efter en ny häst och hittade en annons som jag tyckte lät lite intressant. Trevlig allroundvalack som gjort lite av varje men som inte är någon stjärna på något sätt. Lite gammal kanske i och med att han är 16 år redan men det hade jag väl kanske kunnat ta. Vi lite närmare efterforskning visar det sig dock att hästen är en gammal galoppör som gått lopp redan som 2-åring. Han har dessutom en gammal senskada (fått som unghäst). Skadan ska visserligen enligt ägaren inte påverka honom, men ändå. Säg att man trots allt skulle fastna för denna häst, vad skulle ett rimligt pris då vara tycker ni? (Min känsla är att säljarens utgångspris är lite väl i överkant men jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker.)


Då kommer det svar som "6-7000" "jag hade aldrig gett mer än 10000 osv.


En häst som har gjort lite av varje utan att vara en stjärna, kan ju vara allt från att vara en liten inkorrekt, krubbitare som är rätt svåriden och på sin höjd gått en clearround på 70 cm, med 20 fel,
till en snygg välriden läromästare som gått 1,20 samt LA med godkänt resultat, priset lär ju skilja en del...
Rubytoo som verkar ha kollat upp den tyckte ju tex att begärda 40 000 inte var ngt överpris, då är ju "max 10 000" inget annat än en ren förolämpning.
TS frågeställning gäller ju en specifik häst och inte en allmän värdering av marknaden.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Detta är vad TS skriver i sitt ursprungsinlägg:




Då kommer det svar som "6-7000" "jag hade aldrig gett mer än 10000 osv.


En häst som har gjort lite av varje utan att vara en stjärna, kan ju vara allt från att vara en liten inkorrekt, krubbitare som är rätt svåriden och på sin höjd gått en clearround på 70 cm, med 20 fel,
till en snygg välriden läromästare som gått 1,20 samt LA med godkänt resultat, priset lär ju skilja en del...
Rubytoo som verkar ha kollat upp den tyckte ju tex att begärda 40 000 inte var ngt överpris, då är ju "max 10 000" inget annat än en ren förolämpning.
TS frågeställning gäller ju en specifik häst och inte en allmän värdering av marknaden.

tycker jag verkigen inte.
det är ju sällan ngn specifikt känner ngn häst i sig och oavsett om ngn gör det så som jag skrev, tycker de flesta svar avser allmänt vilket de verkligen även borde göra på en sån här media, annars vorde det mot forumreger rentav. så folk har svarat utifrån marknadsläget och inte så mkt annat. så förstår faktiskt inte varför du reagerar så starkt öht i din kommentar.

alla sunda personer i övrigt förstår nog att man inte värderar ngn individ på bukefalos i sig....? inkl om ruby eller ngn annan nu råkar känna hästen eller har efterforskat på den osv så har det väl mkt litet med tråden i sig att göra? För som sagt, vi bedömer väl knappast ngn individuell hästs marknadsvärde här öht?
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Ja uppenbarligen resonerar vi olika här.

Det kan ju vara o.k att göra en generell värdering om man har fått lite mer ingående info ex tävlingsresultat och då sätta ett lite större prisspann. Vad jag vänder mig mot är att sätta väldigt specifika priser med obefintlig info. Antar att TS frågar för att hen vill ha ett relevant svar och inte av typen 1 styck häst=10000, som om man hade efterfrågat priset på en falukorv...Det har ju funnits ett flertal trådar av liknande sort, så jag syftar inte enbart till denna.

Kan ju som kuriosa nämna att jag nyligen såg en annons på ett fullblod som hade kunnat passa in på TS beskrivning, den var förvisso ngt yngre men den hade löpt från 2-4 års ålder därefter gått som ridhäst och tävlat lätt klass i hoppning och fälttävlan med sisådär resultat, dvs gjort lite av varje, men ingen stjärna.... begärt pris 150 000 :o

Jag är medveten om att ovan exempel är lite extremt...men vad jag menar är att ska man ge ett seriöst råd, så bör man ställa några basfrågor och sedan ev lägga sig i ett spann som kan täcka in vissa variationer.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

förstår nog inte detta inlägget eller vad det är grundat på öht?
alla löphästar vad jag vet, tränas ute i skog och mark och lämnar anläggningen bortsett från banan och stall och hagar, det hör till deras uppbyggnad och hållbarhet som löphästar.
Utöver det så de flesta löpstall är högst insatta i att grundutbilda sina hästar även annat än rakt fram dvs de tränas faktiskt ganska allsidigt om än inte förstås ren och skär ridhästutbildning i dressyr och hopp parallelllt med löpkarriären.

förstår inte riktigt öht vad du grundar denna åsikt runt.

NilaD:
jag förstår inte riktigt ditt utlägg i tråden? alla som skrivit har väl uttalat sig ang. marknadspriser i allmänhet, inte försökt värdera ngn individuell häst i sig? tittar man på marknadspriserna tycker jag alla svar är högst relevanta faktiskt, generellt talat då som sagt, för en 16 åring som inte gjort så mycket, och sen då marknadsvärdet på fullblod i kombination. Förstår inte riktigt varför du tycker det känns konstigt, eftersom jag som sagt, inte alls tolkat att ngn i tråden tycker sig vara insatt i ngn individ specifikt utan som sagt svarat utifrån generell koll på marknadsvärden i sig?

Kopierar och fetmarkerar, för jag skrev inngenstans att det alltid är så, eller att alla hästarna på banan har det så!

"Nackdelen med stora tränare är att det är inte så ofta dom hästarna sett något annat än banan och skrittmaskinerna. Vissa som står på Täby eller Jägersro har inte ens lämnat banan sen dom kom dit som åringar då dom ofta tävlar bara på hemmaplan"


Självklart finns det tränare på banan som har allsidig träning också. Men det är fler småtränare som har det än dom stora.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tänk så olika man resonerar :)

Jag har köpt 2 st från Täby och tyckt det varit jättebra för att de var så vana vid "konstiga" saker så de har varit väldigt enkla på hemmaplan.
Å det bästa av allt var nog att de var 100% trafiksäkra för alla fordon från dag 1.
En helt okej grundutbildning hade dem också så det var lätt att bara fortsätta :)

Men visst håller jag med dig om att det är positivt om hästarna blivit mycket skogsridna också.
Det är ju för och nackdelar med allt.

Fast som svar till dig också. Jag skrev inte att det alltid är så hos alla tränare på banan.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Max tio. 16 år är mycket, och den har en gammal skada samt låg utb.nivå.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast helt ärligt så gäller det väl i typ alla raser av hästar på Irland just nu!

Själv har jag precis köpt ett irländskt fullblod från England och han var inte billig direkt. Många irländska fullblod är ju väldigt bra fälttävlanshästar och det är ju klart att många far även illa. Men i Sverige så slaktas många unga fina fullblod eller så säljs de i väg för ungefär samma priser som på Irland. Skillnaden är att man faktiskt använder en del av dem på ett annat sätt annars hade de inte varit så framgångsrika i fälttävlan som de faktiskt är. Likadant i England där kan ett fullblod kosta mer än ett halvblod just för att man inte är rädd för att använda dem i ridning, vilket man tyvärr är i Sverige.

Hur menar du med "rädd att använda dem i Sverige"? Menar du rädd för att få en trasig häst, eller rädd för rasens temperament?
Det man "hör" om fullbloden är ju att de skall vara så nerviga. Men det säger ju folk om travare och araber också, och med dem är det ju väldigt olika. Fullblod är vackra iaf! Synd att de är så stora, annars hade jag kunnat tänka mig ett någon gång.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Nej fast just nu är marknaden övermättad med unga friska hästar samt välskolade. Då finns det ingen anledning att betala varken 30 eller 40. Vill ingen betala mer än tio så är den inte värd mer, förolämpning eller ej. ;)
För mig vor åldern för hög för att betala mkt, men även skadan skulle sänka lite. Jag skulle alltid vara lite orolig över den.
120 är för övrigt inte så otroligt mycker, det hoppar min travare också. Han är duktig på hoppning trots att jag aldrig tränat det med honom.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

120 är för övrigt inte så otroligt mycker, det hoppar min travare också. Han är duktig på hoppning trots att jag aldrig tränat det med honom.

Har den inte tränat hoppning så hoppar den inte 1,20 per definition!
Det är en milsvid skillnad och förklarar sannolikt din prissättning.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Har den inte tränat hoppning så hoppar den inte 1,20 per definition!
Det är en milsvid skillnad och förklarar sannolikt din prissättning.

Ja eller hur. Min häst skulle också gå på ett 1,20, det betyder inte att han är en skolad hopphäst och att jag skulle skriva ut detta i annonsen om jag skulle sälja honom. Då skulle jag skriva att han går fint runt en LD för det gör han, men bara för att jag löshoppast honom hemma på 1,20 så är han knappast en häst som hade hoppat runt en bana på denna höjd.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Det man "hör" om fullbloden är ju att de skall vara så nerviga. Men det säger ju folk om travare och araber också, och med dem är det ju väldigt olika. Fullblod är vackra iaf! Synd att de är så stora, annars hade jag kunnat tänka mig ett någon gång.

Min häst och många andra fullblod/araber jag träffat under mina år är inte vad jag kallar nerviga, inte alls.
Däremot är de känsliga och vassa och snabba i reaktion. Men verkligen inga darrande asplöv.
Stora behöver de inte heller vara, har sett fullblod som bara är strax över ponny.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Har den inte tränat hoppning så hoppar den inte 1,20 per definition!
Det är en milsvid skillnad och förklarar sannolikt din prissättning.

Vad är definitionen på det då?
Jag menar inte att jag löshoppat det, han hoppar 110 och 120 med ryttare. Men jag tränar inte banor med honom för jag är inte så intresserad av hoppning. Det är däremot hästen.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Det är jätteskillnad på att kunna hoppa enstaka hinder på 1,20, och att fixa en hel bana på 1,20 nivå. Då kommer det in en hel del tekniska svårigheter också, inte bara att hästen kan ta sig över hindrena ett och ett. 1,20 handlar inte bara om hinderhöjden, utan att den ska klara lite titthinder, kanske hoppa vatten, kombinationer, komma tillbaka snabbt och fram snabbt, kunna ridas precisa vägar mellan hindren, osv.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Precis, utbildad 120 ser jag som en häst som kan gå en tävlingsmässig regional 120-bana felfritt. På samma sätt är en häst som är utbildad LA är inte en häst som kan ramla in i en skänkelvikning och gå i fel galopp, utan en häst som kan gå på +60% i LA-klasser.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp