Rimligt pris på avdankad galoppör?

Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Det måste vara ett jäkla stort fullblod på 600 kg.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Ja, det finns stayers och det finns sprinters och de skiljer sig ofta väldigt mycket från varandra i modell och storlek. Irländska och engelskuppfödda fullblod har också ofta en annan modell än svenskfödda osv osv. Nu vet jag iof inte vad detta egentligen hade att göra med mitt inlägg, budskapet var som sagt liknelsen mellan att tro sig ha köpt en volvoV70 och stå där med en ferrari ;)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

KL

Svarar er alla på en gång. Tack för intressant resonemang! Har själv ingen erfarenhet alls sedan tidigare av före detta galoppörer men jag har ridit flera trevliga fullblod. Det som gör mig lite tveksam är väl kanske främst att de tränas så hårt så tidigt. Men det kanske inte behöver betyda att de "tar slut" tidigt också?

Just denna hästen ligger ute för 40.000, vilket jag personligen tycker är rätt mycket för en så pass gammal häst som inte kan räknas som en läromästare direkt, men den finns rätt nära så jag tänkte nog passa på och kika på den i alla fall. Kanske går det att pruta lite om man skulle fastna för den...

Nu har jag kollat upp hästen och den har en massa både segrar och många placeringar i hoppning upp till och med 110cm. Hittar faktiskt inte sämre resultat än 4 fel i en omhoppning så visst kan den räknas som läromästare. Dessutom är den väldigt välstammad och pappan har lämnat en väldigt många fina ridhästar upp i klasserna och en drös väldig bra löphästar.

Jag måste nog tycka att priset mer än väl stämmer överens med hästens prestationer.

Fin häst måste jag säga.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast just den här hästen verkar ju inte vara sådär jättefin, vad jag förstår så har den ju varit ridhäst från två till sexton års ålder, och har ändå inga större tävlingsmeriter. Där får man ju jämföra med ett halvblod, jag tror inte man får mer för ett fullblod än för ett halvblod i samma ålder och meritläge. Har den inte uträttat storverk på banan hittills, så lär den nog inte börja som sextonåring, skulle jag tro. Och på ridhästmarknaden är det ju väldigt mycket tävlingsförmågan som höjer prislappen, vad jag har sett. Du kan ju ha jättefina hästar, men om de inte presterar på banan, så rasar de i pris. Och den här hästen verkar ju inte ha några jätteprestationer på tävlingsbanan som ridhäst.

40 000 för en sextonåring utan tävlingsmeriter att tala om, då får den nog vara något lite extra, tror jag. Oavsett om det är ett halvblod eller ett fullblod.


Jag har kollat upp den och den har en massa placeringar i 110cm hoppning och en massa segrar och placeringar i 100cm. Med de resultat den har så anser jag den def vara värd sitt pris. Att tillägga så är den så gott som alltid felfri.

Dessutom har den en väldigt bra stam där pappan lämnat många fina ridhästar i högre klasser i fälttävlan. Tror säkert av det jag sett att det är en häst som kunde gått högre klasser än vad den gjort. Det var länge sedan som jag såg så många felfria resultat faktiskt
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Det måste vara ett jäkla stort fullblod på 600 kg.

Totalt OT men min ena toppade på 695 kg. Då var han visserligen fet dressyrhäst men även som fälttävlanshäst på msv nivå låg han på 640.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tack för infon! Kanske är den värd priset i alla fall då..?
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.

Utan fullblodshästar så hade vår svenska avel inte varit ett dugg värt idag.

Toppen i fälttävlanseliten i världen är fullblodshästar vilket väldigt många glömmer bort.

Det är betydligt fler skador på halvblodshästar och de lever kortare än vad fullblod gör. Många fullblod är aktiva högt upp i åldrarna och tex när USA var bäst i världen så red de mestadels på fullblodshästar.

Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!

Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.

Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.


Fast det är ju sjukt stor skillnad på dom fullbloden i England och Tyskland och USA som går fälttävlan och dom fullbloden som går på galoppen här i Sverige.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast det är ju sjukt stor skillnad på dom fullbloden i England och Tyskland och USA som går fälttävlan och dom fullbloden som går på galoppen här i Sverige.

Nu blev jag lite nyfiken.
Är det olika hingstar man använder till fälttävlan utomlands och till svensk galopp?
För det finns ju hur många fullblod i Sverige som helst, som kommer från dessa länder, som används i galopp?
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

För att förtydliga vad jag menar (såg lite luddigt ut)
Används "fälttävlans hingstar" och "galopp hingstar" ?
Tar man aldrig en häst med "löpföräldrar" till fälttävlan?
Alltså nu blev det ännu mer snurrigt, men förstår du hur jag menar?

TS, förlåt för OT inlägg.....
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tack för infon! Kanske är den värd priset i alla fall då..?

Med den infon tycker jag nog att den verkar vara värd sitt pris.
Ev kanske något i överkant pga åldern men annars verkar det ju vara en klippa till häst som ändå presterat bra :)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast det är ju sjukt stor skillnad på dom fullbloden i England och Tyskland och USA som går fälttävlan och dom fullbloden som går på galoppen här i Sverige.

Nej det tycker jag inte, det har mer med hur de utbildas att göra. Det finns ju en hel uppsjö fina svenska fullblod som presterat i världsklass i fälttävlan.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

För att förtydliga vad jag menar (såg lite luddigt ut)
Används "fälttävlans hingstar" och "galopp hingstar" ?
Tar man aldrig en häst med "löpföräldrar" till fälttävlan?
Alltså nu blev det ännu mer snurrigt, men förstår du hur jag menar?

TS, förlåt för OT inlägg.....

Det är samma hingstar det är oftast fd galopphästar som går fälttävlan efter avslutad galoppkarriär.

Utomlands vågar man använda fullblod, det vågar man inte här pga okunniga människors uttalanden om fullblod.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Jag skulle pruta men jag skulle inte "fulpruta" om du förstår vad jag menar.

Senskadan tycker jag man kan bortse ifrån, har den hållit så här länge lär den hålla ett tag till men som marknaden ser ut idag så skulle jag inte betala 40 för en 16-åring utan meriter högre än 110 oavsett ras.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Det är samma hingstar det är oftast fd galopphästar som går fälttävlan efter avslutad galoppkarriär.

Utomlands vågar man använda fullblod, det vågar man inte här pga okunniga människors uttalanden om fullblod.

Det var så som jag trodde. Blev bara förvånad över att det skulle vara enorm skillnad på fälttävlansfullblod och galoppfullblod???
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Vår "lilla" spinkis ca 1,65 hög vägde 540kg när han opererades och han är inte så tjock utan är en ganska spinkig en med långa gräshoppsben ändå vägde han 540kg (väger nog några kg till nu).
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Håller helt med. Vi köpte en treåring direkt från banan. Coolare häst finns bara inte. Grannen hade också en treåring, egen uppfödning. Halvblod med "mycket att skryta över" härstamning. Hon hade jätteproblem med henne. Gick inte att lasta, slet sönder händerna på ägaren osv. Vår bara satte fram öronen och kollade in saker och ting, därefter följde hon oss utan problem. Stoor skillnad. Rekommenderar verkligen fullblod som kommer från banan. (Undantag finns förstås).
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.
- - - -

Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!

Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.

Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.

Jag både håller med dig och inte håller med dig.

Har dock ingen erfarenhet av England i sig, men har jag många års erfarenhet av hur det är på Irland.
Det är skrämmande att se hur illa folk behandlar galoppörer som inte är tillräckligt bra för att gå löp. Är de inte bra nog så släpps de ut på fälten och lämnas vind för våg, om de har ”tur” skickas de till slakt, då slipper de iaf vanvård. Djurskydd i den utsträckning som finns i Sverige finns inte här. En ”dålig” eller fd galoppör här kastar ägaren efter dig. De vill bara bli av med den. Det finns folk som åker till auktioner med sina unga fullblod som visat att de inte kommer att kommer att nå toppen, om de inte säljs så är det inte ovanligt att ägaren binder upp hästen någonstans och åker hem. Att ta med hästen hem igen är en större förlust och kostnad än att bara bli av med den. Det kryllar av dessa stackars fullblod och de skär i hjärtat att veta att de inte har en ägare som bryr sig.

Idag kan du få ett helt ok, vettat, ridbart fullblod för ett par hundra euro här.

Ang fullblods hållbarhet osv, så håller jag med dig till 100%. Jag har själv en fd galoppör. Köpte honom som 8-åring och idag är han 16. Visst han är känslig, svårfödd och allt det där som man får på köpet med ”blodhästar”, men en bättre och trevligare häst hade jag inte kunnat få. Jag köpte honom billigt, han var en av de otursamma som hamnat på ett fält mer eller mindre ägarlös eftre att inte kunnat prestera på banan (gick häcklöp), han var skinn och ben och jag fick skola om honom själv. Han är långt ifrån vad jag skulle kalla läromästare, men vi tävlar och tränar regelbundet på en nivå som passar oss båda (LD/LC) i både hoppning och dressyr.
När nuvarande hästen säger ifrån och vill bli pensionär, så kommer jag inte tveka en sekund utan att skaffa fullblod igen, om den gått på banan eller inte spelar ingen roll. Det finns ingen bättre ras!

Till TS – en gammal senskada behöver inte vara hela världen. Jag har haft ett fullblod tidigare (inte nuvarande hästen) som gått point-to-point, senskada på ena fram. Benet var tjockt men besvärade inte honom. Vi hoppade 80-90 klasser och red precis som vanligt. Jag hade honom i 3 år och under den tiden var han halt en gång och det var pga hovböld på en bakfot. Jag sålde honom som 15 åring som skugsmulle/sällskapshäst och så vitt jag vet har de fortfarande honom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp