Rimligt pris på avdankad galoppör?

Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast helt ärligt så gäller det väl i typ alla raser av hästar på Irland just nu!

Själv har jag precis köpt ett irländskt fullblod från England och han var inte billig direkt. Många irländska fullblod är ju väldigt bra fälttävlanshästar och det är ju klart att många far även illa. Men i Sverige så slaktas många unga fina fullblod eller så säljs de i väg för ungefär samma priser som på Irland. Skillnaden är att man faktiskt använder en del av dem på ett annat sätt annars hade de inte varit så framgångsrika i fälttävlan som de faktiskt är. Likadant i England där kan ett fullblod kosta mer än ett halvblod just för att man inte är rädd för att använda dem i ridning, vilket man tyvärr är i Sverige.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

fast du får rätta mig om jag har fel, för du har ju betydligt mer koll än jag i frågan, men är det inte lite skillnad på hur man avlar i england och irland jmf med sverige eller? Här i sverige avlar man ju inte på NGT annat på löpfullblod annat än att de kan springa/har sprungit snabbt? det jag menar är att det finns ju öht inga exteriöra krav som är av intresse, de får se ut (och ser ut) precis som helst, och då blir det självklart inte alltid optimala ridtävlingshästar av dem? Jag upplever att linjerna man avlar på i england/irland är betydligt mera nyanserade just ang. även exteriöra aspekter med i bilden? men som sagt - jag har säkert helt fel, det är bara ett intryck jag fått? Fffa för att jag tycker de engelska och irländska fullbloden som är ridhästar, verkligen har exteriör som lämpar sig, så även de fåtal fullblodshingstar som används/använts till ridhästavel i sverige dvs de som varit verksamma i halvblodsaveln?
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Här i sverige avlar man ju inte på NGT annat på löpfullblod annat än att de kan springa/har sprungit snabbt? det jag menar är att det finns ju öht inga exteriöra krav som är av intresse, de får se ut (och ser ut) precis som helst, och då blir det självklart inte alltid optimala ridtävlingshästar av dem?

En av våra ponnyer är e. en framgångsrik galoppör som importerades från England. Vår har lätt för sig i allt, galopp, hoppning, dressyr, you name it. Fantastisk ridbarhet och temperament. Men exteriören - som han fått från pappa - har fler likheter med en hare än en ridhäst. :D Trots mina farhågor angående "backens lutning" så verkar han väldigt hållbar.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

ja så sker iof men det kanske inte riktigt det jag avsåg med min fråga/inlägg i sig just i det sammanhanget jag ställde reflektionen/frågan....
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Du har delvis rätt i det, men trots det så är det i princip samma linjer här som över där.

Dock så är ju hindersport betydligt större än i Sverige, både rena häcklöp, point to point och hinderlöp och dessa linjer finns väl sådär representerade här i Sverige och om man skall vara ärlig så är det väl de som passar bäst till tex fälttävlan.

Exteriören vet jag inte riktig om jag håller med dig om för jag tycker nog att de svenska är rätt bra i kropparna medan de irländska kan vara extremt fula ;) men ändå vara de som ser bäst ut i utrustning och under ryttare. De kan ha halsar med ful avsättning men just under ridning så ser de helt annorlunda ut.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

KL

Jag blir alltid lika stum av förvåning över alla ni som gör värderingar på hästar ni aldrig sett och på ytterst knapphändig info.

Nu har det ju framkommit mer info efterhand, men redan tidigt i tråden så var det flera som gör värdering på en nästan obefintlig info. Det är nästan skrattretande!

Utan att ens ha sett bilder/film, veta ngt om ridbarhet, tävlingsresultat, utbildningsnivå, exteriör, gångarter, kapacitet osv. Så anser ni er kunna värdera denna häst. :crazy: Makalöst var ordet!
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

ja så sker iof men det kanske inte riktigt det jag avsåg med min fråga/inlägg i sig just i det sammanhanget jag ställde reflektionen/frågan....

Ledsen för sidospåret. Tyckte det var lite roligt det här med att de kan se ut hur som helst eftersom det stämmer så bra med vad vi har hemma i stallet ;).

Är en del på löp och vet att de bästa inte alltid är de vackraste. Men det behöver inte betyda att de inte fungerar bra som ridhästar. Även om de knappast kan gå högre klasser i dressyr.

OT
Läste en artikel i en tysk tidning om hur de förvandlade en galoppör direkt från banan till fälttävlanshäst på några månader. Det var en lång artikel som beskrev de olika momenten typ "gör så här".
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Vill minnas en dansk galoppör som vann en dressyrtävling och ett galopplöp samma helg, eller om det inte till och med var samma dag. En ren dressyrhäst torde knappast klara av det motsatta fast den kanske skulle ha rätt "exteriör".

En bra exteriör för mig är en exteriör som fungerar och som inte är styrd av vad vissa domare tycker. Och att exteriören inte betyder så mycket är väl vad de flesta galopphästar visar eftersom de är så olika men ändå lyckas vinna...
Kan bara hålla med vad rubytoo, NilaD, mamman med flera skriver här...
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast helt ärligt så gäller det väl i typ alla raser av hästar på Irland just nu!

Själv har jag precis köpt ett irländskt fullblod från England och han var inte billig direkt. Många irländska fullblod är ju väldigt bra fälttävlanshästar och det är ju klart att många far även illa. Men i Sverige så slaktas många unga fina fullblod eller så säljs de i väg för ungefär samma priser som på Irland. Skillnaden är att man faktiskt använder en del av dem på ett annat sätt annars hade de inte varit så framgångsrika i fälttävlan som de faktiskt är. Likadant i England där kan ett fullblod kosta mer än ett halvblod just för att man inte är rädd för att använda dem i ridning, vilket man tyvärr är i Sverige.

Nja, fast det är mest uppfödda hästar, dvs inte dem som står uppbundna i stan eller som mer eller mindre lever vilt, som säljs på auktion och de som föds upp är till stor del fullblod.
De andra stackarna är en helt annan, väldigt sorglig, historia.

Absolut ang fullblod som kan komma långt i fälttävlan! En kompis till mig köpte att avdankat fullblod här för ungefär ingenting, födde upp honom lite och red till honom en del, efter det såldes han till sverige och utbildades till fältttävlanshäst och såvitt jag vet gör han ganska bra ifrån sig nu.

Tittar du på sidor liknande Blocket här, så finns det fullblod för en spottstyver medans cobbar och ISH (irish sport horses, dvs likn. halvblod) är ganska dyra.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

fast du får rätta mig om jag har fel, för du har ju betydligt mer koll än jag i frågan, men är det inte lite skillnad på hur man avlar i england och irland jmf med sverige eller?

Sant! De föds upp på löpande band här, tyvärr.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

......medan de irländska kan vara extremt fula ;) men ändå vara de som ser bäst ut i utrustning och under ryttare. De kan ha halsar med ful avsättning men just under ridning så ser de helt annorlunda ut.

Min fd häst var verkligen inte den vackraste i exteriör och han var irländsk.
Min nuvarande hast är mycket snygg och korrekt, fast han har mest Amerikanskt blod i sig.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tittar du på sidor liknande Blocket här, så finns det fullblod för en spottstyver medans cobbar och ISH (irish sport horses, dvs likn. halvblod) är ganska dyra.

Sant men det är inte heller så många importer från Irland som säljs så billigt dvs fullblod.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

20000 kanske :) en gammal skada som inte märkts av på många år är jag inte nojig över. Hästfolk är så överanalyserande och allt ska vara perfekt, en häst får aldrig ha varit sjuk eller skadad då är dom inte värd något. Hmpf

En häst i stallet här har kissing spines, en fd hopphäst som triangelmärktes och gick dressyr (ej tävling då) och han har ALDRIG visat av sin skada. Riktigt frisk, hade han inte haft triangeln hade man aldrig trott något. Han kostade ändå 7000 kr.. En fis i rymden typ. Då var han 14. Han är hannoveran

Min ponny har varit skadad i bakknäna och lite annat som syns på passet (mediciner, röntgen) men detta visste jag inte om/tänkte jag inte på vid köp och dessa skador har aldrig synts till heller. Han har även fått kotledsinflammarion men håller ändå för den typ av ridning som jag har honom till, han är ändå 16 så massa tävlingar blir det inte (inte en enda heller men han hade hållt för några) :) jag gav 25000 för honom med en icke anpassad sadel
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Känner man lite tränare i Sverige får ett fullblod från banan för 3-4000 spänn.
Finns ingen anledning att betala mer, en häst är aldrig dyrare än vad en köpare vill betala, enkel matematik ;)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Om du kan tänka dig vilket fullblod som helst så är det så. Men man köper ju inte vilket halvblod som helst, så varför ska man köpa vilket fullblod som helst. Vill du ha en med lite storlek och steg så är det annorlunda, framför allt om stammen är rätt.

Jag har köpt fullblod för symboliska summor, jag har köpt fullblod för 30000. Mitt bästa köp är onekligen den för 30000.

/A
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Apropå det så såg jag en häst jag tror du skulle velat ha. Tyvärr blev den såld så när jag kontaktade ägaren var den redan såld. Ett sto efter Ghareeb-Clover Hill. 9 år, inte så jättemycket utbildad men efter bra utbildning hade man fått en kalashäst. Den hoppade allt med en halvkass ryttare. 15 000 kr.

Apropå irländska fullblod har min häst irländska fullblodshingstar på mammans sida. Det syns på min häst :D
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Sen vad fd galopphästar säljs för är ju en marknadsfråga som allt annat. På 90-talet hade vi lite fd galopphästar i stallet. Jag minns 2 st väldigt väl, en valack som gick svår fälttävlan och piff och puffade hos Kyra K, såldes för 85 000 kr. En annan valack, som var extremt mycket hetare än nummer 1, men dock inte oreglerbar, jag kunde ju rida den och då hade jag ridit i 1 år, den gick lätt fälttävlan innan den såldes för 8 000 kr.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Känner man lite tränare i Sverige får ett fullblod från banan för 3-4000 spänn.
Finns ingen anledning att betala mer, en häst är aldrig dyrare än vad en köpare vill betala, enkel matematik ;)

Absolut! Om man nu är villig att lägga ner egen tid o arbete på att skola om, vilket jag gjort och inte skulle tveka att göra igen.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Kl

Och ska man köpa en fd galoppör så skulle jag definitivt föredra en från en tränare som inte står på Täby eller jägersro. Utan en där dom rider största delen av träningen i skogen, finns gott om supertrevliga galoppörer som egentligen inte har något annat fel än att dom är för långsamma eller inte vill gå i startboxarna.
Tränaren jag jobbat hos rider 80% i skogen om inte mer, där är dom flesta hästar superfina att rida. Går i form i alla gångarter och har oftast skuttat lite hinder också.

Så man kan absolut få tag på en trevlig häst väldigt billigt som iallafall är grundriden och går i form i alla gångarter.

Nackdelen med stora tränare är att det är inte så ofta dom hästarna sett något annat än banan och skrittmaskinerna. Vissa som står på Täby eller Jägersro har inte ens lämnat banan sen dom kom dit som åringar då dom ofta tävlar bara på hemmaplan.


Men sen priset handlar ju om en själv. Klickar det med hästen så är den i mina ögon värd några kronor extra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp