Rimligt pris på avdankad galoppör?

Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

KL

hade jag gillat hästen och sättet den rids på idag (liknande hur jag vill rida) så hade inte en senskada för över tio år sedan varit en dealbreaker för mig. runt 20 utifrån det jag läst om hästen i tråden, plus minus några tusenlappar förutsatt att hästen är snäll och relativt lättriden/lätthanterad.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Min har visst gått löp som 2 och 3 åring, dock gjorde hon inge vidare ifrån sig.
Om hon skadade sig där vet jag dock inte. Men hon har ett riktigt fult ärr på ett bakben som kanske kommer från den tiden..

Nej precis, det jag avser den har ju i princip aldrig haft ngn löpkarriär utan såldes av tidigt och har sen varit ridhäst i alla år.

sen kan man ju resonera åt andra hållet också just att de som verkligen karriärat som löphäst och sen säljs som ridhäst, och är friska, så då klarar de ju det mesta som ridhäst om de hållt som löphästar. många insatta och rutinerade, inkl Ruby har ju erf. av det och bangar inte för att köpa in dem trots skadehistorik på ngn sena som sen läkt bra med etablerat konstaternade osv. eftersom belastningen som ridhäst i jmf är en spott i havet.
men det kräver ju som sagt att köparen verkligen vet och har rutin av galoppörer och vad som är värt det och vad det innebär allmänt osv att omskola en sådan. se tidigare reflektion i tråden från mig.....

Jane Done: exakt. tack för bra inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Nej precis, det jag avser den har ju i princip aldrig haft ngn löpkarriär utan såldes av tidigt och har sen varit ridhäst i alla år.

sen kan man ju resonera åt andra hållet också just att de som verkligen karriärat som löphäst och sen säljs som ridhäst, och är friska, så då klarar de ju det mesta som ridhäst om de hållt som löphästar. många insatta och rutinerade, inkl Ruby har ju erf. av det och bangar inte för att köpa in dem trots skadehistorik på ngn sena som sen läkt bra med etablerat konstaternade osv. eftersom belastningen som ridhäst i jmf är en spott i havet.
men det kräver ju som sagt att köparen verkligen vet och har rutin av galoppörer och vad som är värt det och vad det innebär allmänt osv att omskola en sådan. se tidigare reflektion i tråden från mig.....

Jane Done: exakt. tack för bra inlägg.

Sant, det beror ju helt på hur man ser det men jag är benägen att hålla med dig. Men många ser det ju som en avdankad gammal galoppör bara dem satt sin fot på banan ens en gång.

Jo jag håller med, håller en häst för löp då håller den ju för så gott som allt.
Med tanke på att de allra flesta av oss dessutom bara håller på med lättare hobbyridning så håller dem flesta för det även om dem skulle ha någon gammal skada i bagaget.

Jag är lite förvånad att folk inte vill ha fullblod ändå, de som varit på banan och tränats och kanske tävlats är ju ofta väldigt väluppfostrade och dessutom vana vid allt läskigt som finns.
Hur skönt som helst ju med hästar som knappt viker ett öra när det dundrar förbi allt möjligt medan halvbloden blir helknäppa och stirriga...

Eller så har jag bara haft tur med dem fullblod jag haft att de varit enkla från marken när de kommit direkt från banan.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

KL
beror ju som sagt givetvis på vilken typ av skada det är också, hoppas det framgått, och det kräver ju som sagt en insatt ryttare och köpare och även en god veterinär som utlåter sig.

jämförelsen som brukar ges av veterinär vid tex en galoppör som haft en liten blödning i en sena (obs - ska icke förväxlas vid en stor regelrätt senskada utan vi pratar om en sk. varning på en sena, som galoppsporten är snabba på att kolla av vid minsta misstanke) : belastningen på en sena vid löp är i varje LANDNING av benet i löp, ekvivalent med att landa på ett 160 hinder i hoppning....

därav, utifrån just en blödning som detekterats och löphästen säljs utifrån det som ridhäst, att en sån blödning pga belastningen fortsatt som kommer krävas av den vid löp, blir för stor för den sporten: får den blödningen gå tillbaka och inte blir ytterligare belastad så i jämförelse ang. belastning, när hästen väl konstaterats att blödningen inte längre är en aktiv skada så kan den hästen som ridhäst, i jämförelse, generellt, gå enstjärning fälttävlan som ridhäst och hålla utan problem....
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

KL

Svarar er alla på en gång. Tack för intressant resonemang! Har själv ingen erfarenhet alls sedan tidigare av före detta galoppörer men jag har ridit flera trevliga fullblod. Det som gör mig lite tveksam är väl kanske främst att de tränas så hårt så tidigt. Men det kanske inte behöver betyda att de "tar slut" tidigt också?

Just denna hästen ligger ute för 40.000, vilket jag personligen tycker är rätt mycket för en så pass gammal häst som inte kan räknas som en läromästare direkt, men den finns rätt nära så jag tänkte nog passa på och kika på den i alla fall. Kanske går det att pruta lite om man skulle fastna för den...
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Hästen har en kvarstående förtjockning av senan, det innebär väl sannolikt att skadan var mer än bara en varning/blödning?
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Hästen har en kvarstående förtjockning av senan, det innebär väl sannolikt att skadan var mer än bara en varning/blödning?

det beror på. en blödning brukar stanna kvar som en förtjockning som alltid kan kännas. du måste ta reda på om det är en blödning eller en regelrätt senskada, och sen ultraljuda den vid ev. köp för prognos och status. ngt annat finns inte och går inte att få ut i svar här.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Ok, tack! Ja, skulle det bli aktuellt får det bli besiktning inkl. ultraljud av senan.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

ja det är absolut nödvändigt. och se till att ha en oberoende veterinär som du själv valt och litar på.! (som alltid ska vara fallet i hästköp ;)

och återigen;) om hästen löptränats som 2 åring är den inte en " avdankad galoppör" ;) har den hållt som ridhäst sen den var löptränad som tvååring och nu är 16 skulle jag bli förvånad om det var det som inte gjorde att den gick igenom vid en besiktning i sig..
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Vet inte vad definitionen på "avdankad galoppör" är, trampade jag någon på tårna med det uttrycket var det absolut inte min mening. Det jag menade var att hästen gått åtminstone ett par lopp som 2-åring (hittade några rätt mediokra resultat på honom) men fick sedan skolas om till ridhäst istället på grund av senskadan.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

fast svaret på det är ju att det är så otroligt dåligt utbildade ryttare/hästkunnigt folk allmänt, som köper fullbloden när de säljs som ridhästar till större part. så problemet har skapats pga marknaden som köper, inte hästarna i sig. Folk köper för att priset ligger lågt, och har sen inte en susning om vad det innebär att både utbilda en fd löphäst till ridhäst, och heller inte vad en sån häst kräver i fråga om skötsel/underhåll vård osv. Därför har fullbloden gått ner i pris i sverige och fått lika dåligt värde i flera fall även om de ligger snäppet över travarna pga ridbarhet och att ändå NÅGRA andra än rena amatörer, köper och förstår hur man utbildar och förvaltar dem osv. Man kan ju kort summera det jag avser med detta med att säga att ngn hobbymänniska köper ett levande 600 kilos djur som är som en ferrari i energi i både kropp och skalle och behov av stimulans, arbete, konsekvens osv, utan att öht ha förstått detta, i deras värld har de köpt en vanlig Volvo V70 och det blir galet fel. om vi ska jämföra med levande saker istället för döda ting så kan jag likagärna likna det vid att ngn som bor i lägenhet och jobbar heltid aldrig haft hund tidigare, köper en bordercollie, och tror att det är samma som att ha en labrador. osv osv.

KL
i övrigt, bortsett från att ovan är sant vet jag inte hur vissa läser respektive än mindre förstår jag TS rubrik utifrån det? avdankad galoppör? jag läste TS inlägg bortsett från rubriken, som att hästen hade en senskada då den såldes av banan som tvååring. en sån "senskada" kan ha varit en blödning i senan det vet vi ju inget om men eftersom den tydligen sen hållt i 14 år och ridits på ett sätt och en nivå som attraherar köparen osv, så vet jag inte vart man får "avdankad galoppör" ifrån i sig.... men tolkar det iof som att svaren bottnar i precis det jag skrev ovan, folk är inte insatta i fullblod som ridhästar och vad det innebär helt enkelt , så svaren blir därefter och de kommer ju dessutom av de anledningar jag redovisat.
lite lustigt blir det att folk dock gladeligen köper övertränade halvblodsunghästar som hetsats igenom inridningen, samt halvblod som ofta gåttt med flera kotledsinflammationer osv om man tittar på resumen, men det i sig är inget man backar för på samma sätt alls....

Svarar på det översta stycket:Visst måste man ha lite koll på just den rasen man äger, men jag måste säga ett fullblod ej i full tävlingskondition o ej på en massa kraftfoder är en trevligare hobbyhäst häst än många halvblod.De har en mer ärlig framåtbjudning vilket gör det lättare.Men som jag skrev de bör inte utfodras med en massa kraftfoder.Jag sysslar med både halvblod o fullblod o de har underbara egenskaper båda:)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tror att vi alla har lite olika definition på ordet avdankad. För mig betyder det att hästen är tränad och tävlad men fått avbryta i förtid pga skada eller för att den är för dålig helt enkelt och säljs som ridhäst istället. En häst som haft en full tävligskarriär och som sen gått i avel eller säljs som ridhäst ser jag snarare som en pensionerad galoptör/travare.

Jag har själv en avdankad häst här hemma. Skadefri men för dålig helt enkelt. Nu blir hon ridhäst istället.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Jag har haft några ridhästar från galoppen, dels jobbat med galopp.
Det är stor skillnad på att köpa en direkt från löpträning. En sådan är inte värd lika mycket för en vanlig ryttare, som en som blivit omskolad.
Jag har haft en som jag fick värderad till 80.000 efter jag utbildat den.
Den hade dessutom en utläkt senskada.
Så man ska inte döma ut den pga det.
Tycker du om hästen och ni passar varandra utbildningsmässigt, så köp den.
Runt 30.000 är fullt rimligt. Tycker jag :)
Ang senan, så kommer den alltid vara tjock.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Jo, att senan förblir tjock har jag full koll på, min nuvarande häst har en gammal senskada och den senan är dubbelt så tjock som normalt. Men det han hade var en rätt kraftig skada och trots många års läkning skulle jag aldrig vågat belasta honom fullt på grund av den.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Tror att vi alla har lite olika definition på ordet avdankad. För mig betyder det att hästen är tränad och tävlad men fått avbryta i förtid pga skada eller för att den är för dålig helt enkelt och säljs som ridhäst istället. En häst som haft en full tävligskarriär och som sen gått i avel eller säljs som ridhäst ser jag snarare som en pensionerad galoptör/travare.

Jag har själv en avdankad häst här hemma. Skadefri men för dålig helt enkelt. Nu blir hon ridhäst istället.

Avdankad betyder ju slut, uttjänt etc dvs dålig. Det tycker jag absolut är ett skällsord för så fina djur som fullbloden är.

För mig som håller på med många fullblod blir det ett obehagligt nedvärderande ord som gör det svårt att fp marknaden att få upp ögonen för dessa fina hästar.

Har själv fått slänga bort superfina hästar till skitprogram eftersom folk har den inställningen till fullblod som man har idag.

Och det har endast med en stor okunskap att göra, överlag så är folk idag betydligt sämre hästkännare än förr och den allmänna kunskapen är betydligt sämre. Jo det låter hårt men jag vet att det är så. Varför skulle man annars behöva införa utbildning i hästlära på landslagsträffarna för juniorer? Det fanns inte när jag red i ungdomslagen för då kunde man häst och visste vilken stam ens häst hade i tre led minst.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Runt 20000kr tycker jag är ett rimligt pris för hästen.
Har han hållt såhär länge så lär han hålla för dig också.

Jag hade köpt om jag tyckte hästen var rätt.
Folk är så himla övernojliga med det mesta, helst ska hästen kunna allt, vara i perfekt ålder och aldrig bli äldre, de får aldrig ens ha vrickat sig för då är den inte värd någonting O_o

Själv köpte jag ett halt fullblod för 30´...
Å jag ångrar inte mitt köp en sekund :)
Håller med till fullo! Jösses alltså:wtf: Jag skulle nog säga att någonstans mellan 20-25000 vore rimligt för den nivån på utbildning. Om hästen är väldigt välriden och har en riktigt fin gång skulle jag nog vara beredd på intervallet runt 30000. Om den har ytterligare potential att utvecklas menar jag.

I övrigt avskyr jag ordet avdankad om hästar. Googlade på skoj ordet och fick följande förklaring:

nedsättande) som inte längre är verksam; pensionerad Etymologi: Ursprungligen synonymt med avtackad, från tyskans danken (tacka), och användes förr bland annat om indelta soldater som på grund av sin ålder eller skador inte längre var lämpliga för krigstjänst och därför avtackades och hemförlovades [1]. Ett exempel finner man i Runebergs "Fänrik Ståls sägner" där Sven Duvas far beskrivs som en avdankad soldat.

Själv är jag en riktig varmblodstravarnörd som genast bläddrar vidare bland annonserna om travaren INTE startats eller tränats i trav :)
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Fast just den här hästen verkar ju inte vara sådär jättefin, vad jag förstår så har den ju varit ridhäst från två till sexton års ålder, och har ändå inga större tävlingsmeriter. Där får man ju jämföra med ett halvblod, jag tror inte man får mer för ett fullblod än för ett halvblod i samma ålder och meritläge. Har den inte uträttat storverk på banan hittills, så lär den nog inte börja som sextonåring, skulle jag tro. Och på ridhästmarknaden är det ju väldigt mycket tävlingsförmågan som höjer prislappen, vad jag har sett. Du kan ju ha jättefina hästar, men om de inte presterar på banan, så rasar de i pris. Och den här hästen verkar ju inte ha några jätteprestationer på tävlingsbanan som ridhäst.

40 000 för en sextonåring utan tävlingsmeriter att tala om, då får den nog vara något lite extra, tror jag. Oavsett om det är ett halvblod eller ett fullblod.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp