Rimligt pris på avdankad galoppör?

Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Apropå det så såg jag en häst jag tror du skulle velat ha. Tyvärr blev den såld så när jag kontaktade ägaren var den redan såld. Ett sto efter Ghareeb-Clover Hill. 9 år, inte så jättemycket utbildad men efter bra utbildning hade man fått en kalashäst. Den hoppade allt med en halvkass ryttare. 15 000 kr.

Apropå irländska fullblod har min häst irländska fullblodshingstar på mammans sida. Det syns på min häst :D

:(

Vilken superstam, attans
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Aha, nej det klarar inte min, han är så rädd för allt konstigt. Fast tekniskt sett skulle han klara det. Men psykiskt skulle han behöva mycket övning. Men jag skulle aldrig säga att han är utbildad 110 eller 120 bara för att jag vet att han klarar det. Men jag menar att han har kapacitet om man hade tagit tillvara det och tränat upp honom tidigare.
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Aha, nej det klarar inte min, han är så rädd för allt konstigt. Fast tekniskt sett skulle han klara det. Men psykiskt skulle han behöva mycket övning. Men jag skulle aldrig säga att han är utbildad 110 eller 120 bara för att jag vet att han klarar det. Men jag menar att han har kapacitet om man hade tagit tillvara det och tränat upp honom tidigare.

Det finns ju massor av hästar som skulle kunna blivit något OM... Det är väl en väldig skillnad på det och en häst som den rubytoo beskriver nedan, vilket alltså är den aktuella hästen:

Jag har kollat upp den och den har en massa placeringar i 110cm hoppning och en massa segrar och placeringar i 100cm. Med de resultat den har så anser jag den def vara värd sitt pris. Att tillägga så är den så gott som alltid felfri.

Dessutom har den en väldigt bra stam där pappan lämnat många fina ridhästar i högre klasser i fälttävlan. Tror säkert av det jag sett att det är en häst som kunde gått högre klasser än vad den gjort. Det var länge sedan som jag såg så många felfria resultat faktiskt

Den hästen har ju redan fått den träningen, gjort en massa och har erfarenhet. Inklusive i att vara ute och fara på tävlingar. Din häst är rädd för allt konstigt skriver du. Det innebär ju att oavsett kapacitet måste en massa träning läggas ner för att man ska få någon som helst glädje av den där kapaciteten.

Hästen som tråden handlar om har erfarenhet som en ny ryttare kan ta del av och lära sig av om det nu är det ryttaren är ute efter. Långt ifrån alla klarar av att utbilda en häst upp till 110 cm och att då få tag på en som är tävlingsvan och säker i de klasserna (vilket många starter med många placeringar och få rivningar bör vara en indikation på att den här hästen är) är ju guld värt. Skulle jag genomgå en metamorfos och a) skaffa häst igen (det kommer nog att hända) samt b) få för mig att börja hoppa (vilket nog inte kommer att hända) är det precis en sådan häst jag skulle leta efter. Men att jag skulle få en för tio papp - det ser jag som omöjligt!
 
Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?

Aha, nej det klarar inte min, han är så rädd för allt konstigt. Fast tekniskt sett skulle han klara det. Men psykiskt skulle han behöva mycket övning. Men jag skulle aldrig säga att han är utbildad 110 eller 120 bara för att jag vet att han klarar det. Men jag menar att han har kapacitet om man hade tagit tillvara det och tränat upp honom tidigare.

Fast enstaka hinder på 120 bör de flesta hästar kunna ta sig över tycker jag, det handlar inte så mycket om kapacitet att de kravlar sig över ett sånt hinder.

TS: Hur går det med hästköpet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp