Hej jag ska ta hem en shettis nu och undrar vad som är ett rimligt pris för att rida han 3-5 ggr i veckan. Nuvarande ägarens dotter har skrittat och travat lite på honom. Så vad tycker ni är ett rimligt pris eller ska det vara gratis?
PS. Lånat konto
Det är svårt att svara rakt av.
Eftersom det i mina ögon knappast handlar om "riktig medryttare" när det gäller en shettis, utan någons barn som får rida så beror det ju på vilket engagemang man som hästägare behöver lägga ner.
Om man behöver vara med och "passa" situationen dvs göra i ordning ponnyn, eller övervaka barnet medan ponnyn görs i ordning, och behöver vara med och leda eller övervaka så ska man väl se det som ponnyridning och ta betalt därefter.
Om man behöver hjälpen att motionera ponnyn, för ponnyns och ägarens skull, så tycker jag också gratis eller halva hovslagerikostnaden.
Egentligen beror det väl på vem som efterfrågar "medrytteriet".
Om du som hästägare önskar hjälp, ta inte betalt.
Om någon efterfrågar att få låna din ponny - mer OK att ta betalt.
Att ponnyn är oskolad och för skogsridning har knappast så stor betydelse i det här fallet eftersom det är få barn i shettis-storlek som har så stor nytta av skolad ponny/häst (undantag finns givetvis) utan de flesta barn i shettis-storlek torde ha tillräcklig glädje av snäll ponny att kunna få "sadeltimmar" och träna styrning.