Sv: Rimligt att betala som medryttare?
*KL*
Jag är medryttare på ett 20 årigt varmblod och betalar 500 i månaden plus halva skoningen för detta får jag ha henne tre dagar i veckan då jag mockar, sköter gör i ordning foderpåsar och rider.
Jag har under det senaste året bara missat 3 dagar och inte sagt något när jag blivit av med en dag då och då när ägaren vill rida mer.
När jag började sa ägaren att jag skulle få ställa upp i klubbtävlingar med henne men när det kom till kritan så ångrade hon sig.
Hon står i ett kollektivstall där man har en fast fodring i veckan och har rullande på helgerna, jag har tagit hand om den fasta dagen det senaste året.
Nu har hon gått på bete några månader och då också vilat helt två veckor då jag ställde upp och såg till henne på dom dagar jag brukar rida.
Tycker ni att jag betalar för mycket, det känns så och många säger att jag blir utnyttjad?
Jag har stått ut för jag gillar hästen men nu vill ägaren att jag betalar fullt även för den månaden då hon har vilat halva vilket inte alls känns ok, vad tycker ni?
Jag tycker inte det där är okej.
Det jag reagerar på är främst hästägarens attityd mot dig, du betalar för att få nyttja hästen ett visst antal dagar, då ska inte ägaren ta en extra dag bara för att hon vill rida mer. I så fall ska du slippa betala för den dagen.
Att du dessutom lovats att få tävla med hästen men helt plötsligt inte får det gör att jag tycker ägaren ljugit för dig och bryter ett muntligt avtal. Detta givetvis med förutsättning att hästen är frisk och kry.
Det senare hon begär är inte vettigt. Varför ska du betala fullt ut när hästen går på sommarbete, mig veterligen brukar det vara betydligt billigare än traditionell uppstallning och framför allt har du inte fått dem dagar du enligt det muntliga avtalet ska få.
Kan även tycka att hon ska vara tacksam för att du åkt ut och skött om henne trots att du inte kan rida. Att ha mage att begära betalt för det!
Säga vad man vill, men medryttarna ska lika lite sponsra hästägaren som hästägaren är tvungen att sponsra medryttaren.
Som medryttare betalar man en viss summa för att få rida och givetvis sköter man sysslorna med den egna hästen. Om man inte får rida och dessutom gör sysslor som har med övriga hästar att göra ska man betala mindre.
Givetvis bör man vara kvar om hästen är halt/skadad under en period och hjälpa till med den vanliga månadskostnaden om det behövs men då får ägaren ge dig lika många extra riddagar senare när hästen är frisk.
Leta efter en bättre häst eller kanske framför allt en bättre ägare!