Rimligt att betala som medryttare?

Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Detta är vad jag betalat som medryttare. Observera att samtliga stall låg med hyfsat dåliga komunikationer och jag har/hade inte körkort. Ingen av dem var heller någon tävlingshäst eller dylikt, kan tänka mig att am får betala mer om man har möjlighet till tävling och träning m.m..

Meedryttarhäst 1: 500kr/månad. ca 2-3ggr/veckan.
Medryttarhäst 2: 400kr/månad. 2ggr./veckan.
Medryttarhäst 3: 500kr/månad. 2 ggr./veckan.
Medryttarhäst 4: ingenting...

I sthlm är det inte speciellt billigt att ha häst. Speciellt när man är studerande och under 18.
Jag tar 700 kr/månad för 2-3 gånger i veckan. Pengarna går då till hästen. Bla. hovslagare,foder och utrustning.

Jag har aldrig behövt betala något, men å andra sidan har jag väl inte riktigt varit medryttare. Jag har alltid haft hästen som min egen, men aldrig betalat något. Ägaren har sett det som en tjänst att jag rider hästen.

hej det låter mycket. jag har en medryttare som rider mina 2 hästar 5 gånger i veckan och ska tävla dom. hon betalar mig 600 kr i månaden. och det är som täcker upp skoning. en del tycker inte att man ska ta betalt som hästägare. men hon får ändå rida mina hästar fem dagar i veckan. tänk vad en egen häst kostar henne annars. men för en dag i veckan är den kostnaden du betalar alldeles för mycket

Man skulle kunna säga att man som hästägare "hyr ut" ett visst antal dagar i veckan till någon som inte har råd att skaffa häst på heltid. Sen att man väljer att kalla det medryttare.

Den personen som "hyr" ska ju givetvis ta del av allt. både de "tråkiga" och "roliga" ridningen. Dvs både ha möjlighet att träna och rida ut. Det ska vara en variation av detta och inte bara träna den dagen i veckan man har. ena veckan träning andra veckan uteritt. råckar de vara dåligt väder två veckor i följd får man väl stå ut med de eller rida inne och senare ta igen uteritterna.

Hästens bästa ska väl sättas i första rummet då det inte är en maskin som man är medryttare på (hyr) för en (ev flera) dagar i veckan.

Man kan ju sätta de i relation till att rida på ridskola. Om man som medryttare inte kan ta dom vilkoren som hästägaren har så får man leta efter annan häst eller rida på ridskola. vilket blir dyrare och inte ger lika mkt som en privatlektion.
För personen har ju trots allt inte råd att köpa sig en egen häst.

Jämför med tex en bil.
Jag äger en bil. Min granne behöver åka och storhandla 1 gång i veckan åt sin familj och känner då inte för att ta bussen. Som dom i vanliga fall använder då dom inte har råd med en egen bil.
Jag erbjuder dom att "hyra" min bil eller bli medkörare på den en specifik dag i veckan. Nu har inte en bil ett behov av någon som kommer varje dag som en häst har. Men jag har ju inte lust att någon annan ska slita på min bil gratis. deras val var att åka buss (ridskola) eller att hyra bil av hyrfirma (privatlektion på hyrd häst) eller att köpa egen bil (köpa egen häst).
Men nu var jag så snäll och hjälpsam som människa att jag tyckte att jag vill ge fler än mig själv möjligheten att kunna storhandla utan att behöva släpa hem dom tunga matkassarna på bussen. (jag äger en häst men vill ge någon annan en möjlighet att rida en privathäst och lära sig lite mer innan man kan/har råd att skaffa egen.)

Min vinning kommer genom en ekonomisk lättnad (då de är dyrt att både ha bil och häst) men även i tid.

Vill jag som hästägare bara ha hjälp med att mocka och ta hand om hästen så kan jag mest troligt byta dag med någon i stallet och så få en ledig dag från hästen.

Synd bara på alla som inte har råd att skaffa häst men som inte känner att dom får ut något av att rida på ridskola. Jobbigt...

Min häst rider dom inte på iaf.

Till tråskaparen. Känn efter själv. tycker du att de är för dyrt. Leta efter någon annan som inte har samma kostnader för sin häst. Eller rid på ridskola. (10 elever under 50 min vilket ger 5 min per elev. blir en rätt dyr lektion a' 175 kr)

I sthlm är det inte speciellt billigt att ha häst. Speciellt när man är studerande och under 18.
Jag tar 700 kr/månad för 2-3 gånger i veckan. Pengarna går då till hästen. Bla. hovslagare,foder och utrustning.

Fast det är ju ganska billigt här i sthlm.

Och var räknar vi in dem som vill ha medryttare för att de absolut inte har tiden att ägna åt sin häst och inte bara hyr ut för att de är "snälla"?
Om din bil t.e.x. behövde användas nästan varje dag för att hålla sig fräsch och fungera bra, men du inte har tid att köra den så ofta som behövs?

Fast detta kanske blev lite för mycket OT ...
Jag har full förståelse för att hästägarna vill ha betalt men jag tycker du missade en punkt i ditt resonemang.

*kl*
600 för att rida en gång i veckan låter ganska mycket, men det beror ju på var hästen står också.
Men sen är det ju så att det är tillgång och efterfrågan som styr. På landet får du betala om du vill få någon rida din häst....men har man den uppstallad i stall med ridhus blir det genast mer attraktivt.
Hur utbildad hästen är t ex.

Då anser jag inte att man ska skaffa häst. Om man från första början inte har tid.

Annars så är de ju så att ens situation kan förändras.

Då hyr man ut mer tid för att underlätta för sig själv och låta nån som då vill lära sig mer men ännu inte ta fullt ansvar för en helt egen häst ta del av den. Man "hyr ut" fler dagar tills man nu kan och har råd att ha den helt själv igen.

En bil kan ofta stå länge men en häst måste ha tillsyn.

Jag ger inte bort något gratis till någon bara för att jag från första början inte har råd.

Man KAN ju oxå se det som att man hyr hästen en dag i veckan. En dag av sju blir en sjundedel av kostnaderna. Räknar man in alla kostnader man har på en häst är ju inte 4200 kr/mån helt orimligt. Då är 600 kr bara självkostnadspris för en dag i veckan.

Det rimligaste är väl att du betalar för tiden du lånar hästen. Dvs månadskostnaden för hästen (stallhyra, mat, skoning) /30 och sen per dag du rider.

Hej! Mina medryttarhästar betalar jag ingenting för! Jag bor i Stockholm och rider 2-3 dagar i veckan, om jag vill rida mer så får jag det. Ägaren kör även mig till träningar och tävlingar! Nu när hon hittat en tränare till sin dotter och hennes häst så har hon sakt att hon vill att jag åker ditt och hon betalar kostanden för tränaren :O:O Bättre kan det inte bli! -Tycker jag! :bump:

Ungefär så jag menar. Ingen vill ju ge bort något till någon annan.

Vill man träna och tävla så är riskerna större så då kanske man går tänka sig att betala en högre "hyra".
Vill man bara "lulla" kanske man letar efter ett alternativ som är billigare.

Jag betalar 400 kr för att rida min medryttarhäst två gånger i veckan. Vi rider också mest i skogen, det är en nästan helt outbildad unghingst (också islandshäst) det gäller och jag tycker mitt pris är toppenbra. Får dessutom vara ute och pyssla/markarbeta hur mycket jag vill och så småningom skall vi utöka till fler dagar i veckan, vet inte om kostnaden förändras då.
Förut hyrde jag två hästar (red dock bara en av dem, bestämde själv vilken), också islandshästar, för 200 kr/2 ggr i veckan. Då fick jag gärna ta med en kompis som red den andra hästen gratis. Det här var verkligen superduperlyx och det kommer jag nog aldrig att stöta på igen. Det var nästan så att det kändes pinsamt att betala så litet...

på tok för dyrt! att lunka runt i skogen en gång i veckan borde vara gratis! 200 spänn i månaden borde i allafall vara maxgräns tycker jag.

600:- låter mycket. 400:- är mer rimligt, min medis betalar 100 kr per dag hon rider. Och då får hon "göra vad hon vill" med hästen. Har min häst straxt utanför Sthlm.

Om jag drar av vaccination, avmaskning, försäkring, slitage på utrustning, nyanskaffning av utrustning, träningar och ridläger, samt försäkring på min årskostnad för att ha min häst, så blir summan ungefär 35.000 på ett år

35.000/365 = 95.890410958904109589041095890411 och det skulle jag vara så fräck, att jag rundade av till 100 kronor om dagen.

Att jag inte drar av busskort/bensinkostnad beror på att det är jag som hästägare, som ändå är ytterst ansvarig för min häst. Så OM jag någon gång skulle få får mig att skaffa en medryttare, skulle jag ändå åka till stallet någon gång under dagen, för att visitera min häst och kolla att allt står rätt till. Och det skulle inte vara i brist på förtroende för min medryttare, utan helt enkelt för att jag vet hur lätt folk, inte minst för att tala om alla "kunniga" här på bukefalos... har att döma... :angel: om något skulle hända.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar. Jag har letat efter...
Svar
11
· Visningar
3 506
Senast: Annwa
·
Ekonomi & Juridik Vet att det finns en mängd liknande trådar men har inte hittat någon som passar in just för min situation. Medryttaren ska rida 2 dagar...
Svar
17
· Visningar
3 905
Senast: frittan
·
Ekonomi & Juridik Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter... Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer...
Svar
19
· Visningar
2 597
Senast: pulkaskurk
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama