Rimlig vikt...??

S

Silly

Har mätt "landsmärkesomfång" och mankhöjd på pållen min (Hippocampus uträknare) och fick vikten 460 kg. Hästen är ca 153 cm och bröstomfånget var 185 cm. Kan detta stämma? Inte särskilt grov men lite runt.

Sv: Rimlig vikt...??

min är ju 170cm normalgrov o väger 560kg, så jag vet inte riktigt. Varfö vill du ha vikten?

fast då behöver du ju inte ha exakt på kilot, prova de klassiska vikt formlerna så kan du jämföra o få fram en ungefärlig vikt.

Jag hade ett litet fullblodssto på 159 cm, rätt djup och med lång hals. Vägde henne på våg när jag hade möjlighet och hon vägde då hon var i bra kondition 530 kg. Så det kan säkert stämma för din som är lite mindre.

Tycker däremot att en 170 cm stor häst knappast kan väga så lite. Min på 176 cm väger 750 kg!!! och hennes mor på 173 cm vägde 700 kg. Visst de är inte världens lättaste i typen men definitivt inte av den gamla tunga stammen :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 490
Senast: Krumben
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är lite nyfiken på hur långa ni är i förhållande till er hästs mankhöjd. Jag är 179 cm lång och medryttarhästen jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 207
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst fick en kur metacam och jag och veterinäreren pratade lite om vikten på hästen, hon är vägd på våg flertalet gånger och när hon...
Svar
13
· Visningar
2 325
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka