Islandsryttare och westernryttare (reining och ko-grenar därman använder relativt små quarterhästar) är nog de mest utsatta för någon form av kritik. Stora män rider på hästar med mankhöjd runt 140-145cm.Det där är ju hästar i samma storlek (iaf höjd) som jag brukar rida, eftersom jag har islandshästar. Vilket också är intressant eftersom vi islandshästryttare brukar vara de enda, med få undantag, exemplen på "vuxna som rider ponny". Sedan kan man ju också verkligen fråga sig om det spelar någon roll om ryttarens fötter skulle råka hamna en liten bit under hästens mage annat än att det finns de som tycker det ser oharmoniskt eller "konstigt" ut (och möjligen opraktiskt om man ägnar sig åt hoppning på högre nivå än något litet skutt). Men det är kanske en annan diskussion. Fin häst oavsett!
Och såklart överviktiga oavsett kunskapsnivå och storlek på häst.
Jag har själv varit en av dom som skrivit i negativ mening om överviktiga (100kg+) nybörjare/aldrig suttit på en häst. Det står jag för och håller fortfarande samma inställning att en lång, musklig, vältränad på 100kg erfafen ryttare är ok på en häst medan en otränad överviktig, aldrig suttit på en häst förut, är inte okej på samma häst. I min mening 2 timmar lång turridning som är min erfarenhet och vad jag syftat på i mina tidigare inlägg.
Men jag vill inte förstöra tråden så detta är nog en annan diskussion