Rimlig offert för trädfällning?

T

twinstar

Hej!
Har haft en snubbe här och kollat på våra träd.

Det är sex träd som ska fällas, varav en rejäl tall som måste tas i omgångar med en man som klättrar i den.

Det andra är tre björkar, en till tall och en gran som står hyfsat okej för fällning.

De vill ha 3900:- inkl moms per dag och person och han bedömde att två man ska klara det på en dag.

Det är 7800:- för själva fällningen av sex träd på villatomt.

Sen tillkommer kvistning och en kranbil som ska frakta bort träden.
Den tar 1250 inkl. moms per timma och 500 inkl. moms per ton.
Han bedömde att det tar fyra timmar och är ca 5-6 ton = ca 8000:- till för bortfraktning.

Och så stubbfräsning där vi fick ett mellan tummen-pekfingerpris på ungefär 3000:- inkl. några stubbar på fruktträd som vi själv ska fälla.

Det hela blir då 18 800 för fällning av sex träd på tomten!
Är det rimligt i Stockholmsområdet? Någon annan som fällt och vad kostar det?

I Östergötland fäller dom mot att de får veden men det var inte att tala om i Sörmland sa snubben.

Självklart blir det billigare om vi själva tar hand om träden men då har vi att göra hela sommaren. Eller är den nån som är intresserad av gran, tall och björk-ved gratis som vill komma hit och hugga
och hämta? Vi bjuder på kaffe! :-D

Sv: Rimlig offert för trädfällning?

Hej!
Har haft en snubbe här och kollat på våra träd.

Det är sex träd som ska fällas, varav en rejäl tall som måste tas i omgångar med en man som klättrar i den.

Det andra är tre björkar, en till tall och en gran som står hyfsat okej för fällning.

De vill ha 3900:- inkl moms per dag och person och han bedömde att två man ska klara det på en dag.

Det är 7800:- för själva fällningen av sex träd på villatomt.

Sen tillkommer kvistning och en kranbil som ska frakta bort träden.
Den tar 1250 inkl. moms per timma och 500 inkl. moms per ton.
Han bedömde att det tar fyra timmar och är ca 5-6 ton = ca 8000:- till för bortfraktning.

Och så stubbfräsning där vi fick ett mellan tummen-pekfingerpris på ungefär 3000:- inkl. några stubbar på fruktträd som vi själv ska fälla.

Det hela blir då 18 800 för fällning av sex träd på tomten!
Är det rimligt i Stockholmsområdet? Någon annan som fällt och vad kostar det?

I Östergötland fäller dom mot att de får veden men det var inte att tala om i Sörmland sa snubben.

Självklart blir det billigare om vi själva tar hand om träden men då har vi att göra hela sommaren. Eller är den nån som är intresserad av gran, tall och björk-ved gratis som vill komma hit och hugga
och hämta? Vi bjuder på kaffe! :-D

Jag kommer gärna och hämtar en del. Men eftersom jag är ensam kan jag inte ta det tyngsta och svåraste arbetet. Jag är heller inte rutinerad på att fälla. Att kapa upp och kvista kan jag göra dock.

På Blocket är det ju annonser hela tiden om fällning mot att den som fäller får veden. Måste ju vara mer sug efter sånt här i Stockholmsområdet än i andra områden? ´Folk vill elda, men har ingen mark med ved...

Jo, nog är offerten rimlig om man lejer proffs. Det verkar ju vara en seriös firma som går på nedlagd tid. Jag bor visserligen norrut, men brukar fälla några träd då och då åt mina föräldrar, som bor i stockholmstrakten. Jag skulle aldrig våga göra det om jag inte hade mina ansvarsförsäkringar för min lilla firma, för träd är tunga saker som skall behandlas med respekt!

Mitt råd är att leja proffs för trädfällningen och sälja veden på backen för uppkapning och borttransport. Men ta bara några spänn för det, på kvitto, så att ni inte räknas som arbetsgivare, om de skadar sig vid uppkapningen. Ingen bra ide att bara skänka bort veden alltså.

Roligast och jobbigast var när morsan lejde en kranbil för mig att åka upp 18 meter i korgen med, för att kapa ned en stor tall bredvid en telefonledning.:eek::crazy::D

stubbfräsning är väl inte akut, det kan ni kanske göra själva.

Finns det billigare fällare om man söker typ södertälje (för visst bor ni söder om stan). När jag kikade vid ett tillfälle för nåt år sen hittade jag den här på Ekerö http://www.lumberjack.se/3.html
ser billigare ut men vad slutpriset är vet man ju aldrig.

Fodong: Du är medveten om att det rör sig om 5-6 ton?! :)

Mitt råd är att leja proffs för trädfällningen och sälja veden på backen för uppkapning och borttransport. Men ta bara några spänn för det, på kvitto, så att ni inte räknas som arbetsgivare, om de skadar sig vid uppkapningen. Ingen bra ide att bara skänka bort veden alltså.
´

Jättebra tips!

Räcker ett kvitto bara för att komma undan?

´

Jättebra tips!

Räcker ett kvitto bara för att komma undan?

En faktor vid Norra skogsägarna gjorde så i samband med att man drog fram Botniabanan. Småplättar där det inte var lönt att ta dit en skogsmaskin fixade han undan på detta vis. Han poängterade däremot vikten att ha ett kvitto på att man sålt trädena på rot, med tanke på ansvarsfrågan.

:idea: Det går ju att hyra en vedmaskin, t.ex. en på traktor = kapat och klyvt på en helg, men då beror det ju på hur grova dina träd är.:D

Senast ändrad:

Grattis!!!

Vi funder nu på att låta träden fällas och så långt de hinner kvista upp och stycka. Låta grannar och vänner hämta det som de orkar och sen ev. hyra en container för resten. Vi har en del annat trädgårsjox som skulle kunna gå i samma lass.

Jösses. Här skulle du få sådant gjort av en granne gratis..

Så här blev det!

Vi hittade en kille som gör det för en tredjedel av priset. Då struntar vi i stubbfräsning i år.

Träden är nu fällda och riset och en del av stammarna har de plockat med sig och björkarna snodde grannen :)

Hej Twinstar och intressant tråd! Får man fråga vilken trädfällare du valde?

Är på jakt själv efter trädfällare (7 tallar skall bort) och har faktiskt fått en hel del info. Jag tycker inte att de här offertalternativen ute på nätet som Offerta, Servicefinder med flera är seriösa. Jag fick när jag fyllde i dem inte tillbaka så mycket. Och Blocket tycker jag är sunkigt att gå genom.

Däremot så fick jag tre väldigt genomarbetade offerter av www.trädfällning24.se som jag har som förstahandsalternativ just nu. Väldigt trevligt folk och vad jag kan se av sidan, extremt seriösa.

Som det ser ut nu kommer jag gå för det alternativet.

Det kanske finns någon som kan hjälpa dig, tråden är 5 år gammal, men jag tror nog inte att twinstar kommer att hjälpa dig, hon har inte varit på forumet sen 2011 eller så

Märkte det nu... Jag var så dum att jag inte tittade på datum när jag läste igenom tråden. Datumet sitter ju så trångt in i hörnet men det är en dålig ursäkt. Sorry, för detta, skall vara uppmärksammare i framtiden - åtminstone för min egen del!

Känner mig riktigt dum! :(

Hälsningar

Christina

Äh, skäms inte för det, alla missar det ibland :)

Det jag tycker man ska tänka på är att det är ett riskfyllt arbete att fälla träd, det är inget man bara gör, speciellt inte om det finns byggnader i närheten. Så det kostar pengar. Vi tog ner 9 lindar på jobbet i våras, de plockades ner i bitar, fakturan landade på ca 70' + moms. Så billigt är det inte.

Jag svarar även om tråden är gammal eftersom ChristinaBaum undrade:)

Vi tog ner 5 GIGANTISKA björkar på tomten nära huset nu i sommar i samband med att vi grävde för dagvattenledningar. Detta med hjälp av en grävmaskin med klo.

Grävmaskinen höll i björken med klon, pappa/svärfar sågade av björken, grävmaskinisten la ner björken, pappa/svärfar kvistade av det värsta och delade björken i 2 delar, sen fraktades de bort till andra sidan vägen för att bli ved :)

Det gick snabbt och smidigt, dom gjorde det medans jag var inne o sov med sonen i mindre än 2 tim :p

Så kostnad för det vart de ca 2 tim extra jobb grävmaskinisten la ner, ca 2000 kr. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka