rimlig lön för detta...

Shimzy

Trådstartare
Hej
har fått ett erbjudanade om att varannan helg ta han om ett stall.
uppgifter: komma vid lunch på lördagen och mocka 15 boxar och fodra i hagen en gång och lägga foder i boxar , ta in hästarna och spola benen på alla.
sova över i stuga och dag två morogn fodra släppa ut och mocka, fixa foder i boxarna och en gång i hagen.
plus täcken på på morgonen och av på kvällen..

rimlig lön för detta....?
svart...

tacksam för snabba svar då jag skall lämna beskedhelslt imorgon..

Sv: rimlig lön för detta...

Jag jobbar vitt i stall på helgerna. Jobbar ca 7 timmar (får lön för 8 timmar). Ungefär samma sysslor som dig. Jag tjänar dock inte så mycket så de drar skatt. Men tjänar ca 2500 på en helg, men med extra på ca 100 kr/kväll för att jag kvällsfodrar en timme på kvällen också. Tror jag får ca 110 kr/h eftersom det är helg.

Tänkte svara med vad jag har i timmen och OB, men när jag läste att du tänker jobba svart så struntade jag i det.

tänte lägga osm förslag 2500 kr för hela helgen..
låter detta rimligt?

flera får gärna skriva likande situationer och hur mkt lön ni fått?

Det låter lite orimligt att kräva lika mycket som man får när man jobbar vitt. Men ja, du kan ju ge det som förslag.

Mja, det är ju liksom mitt sätt att protestera mot svartjobb. ;)

Varför ska inte du betala skatt som alla andra? Förmodar också att du inte nyttjar skattefinansierade bekvämligheter, tex allmänna vägar eller sjukvård?

(Nu är jag lite elak, ta det inte allför personligt. Men jag likställer svartjobbare med brottslingar, för det är "ni" ju faktiskt!)

just därför jag frågar :D
jag kommer ju isåfalla tt bo på gården över natten, alltså finnas tillgänglig om något händer..detta måste ju ändå vara värt lite?
eller är jag en önsketänkare nu..

Min tanke är att i "framtiden" kunna driva ett vitt företag..men nu i början vill jag bara veta om det finns tillräckligt med kunder / intresse.
'har förövrig ett heltids jobb som jag givetvis skattar på :D

Åh :bow:, Jag håller med.

till TS

Vill du veta rimlig lön så ring Kommunal för dom vet var lönenivån ligger.
Om du ska vara tillgänglig hela tiden så brukar beredskapslöner vara grymt höga......
Grattis och vad pengar du kommer att tjäna vitt med gott samvete!!! :angel:

innan när jag var 18år så hjälpte jag till i ett stall och fick ca55kr i timmen,men om man e över 20 så tycker jag att man minst ska ha ca 70kr i timmen(bara för att jag svarar snälltpå detta inlägget så betyder inte det att jag e för svartjobb!!!)

Men i runda slängar. Låt oss säga att DU har ut en lön på 10.000kr. Då kostar du arbetsgivaren ca 19.000kr.

Ska man jobba svart ska man ha mycket er betalt än de som jobbar vitt. Det är min åsikt. Detta för att lära de som anlitar svart arbetskraft att det inte lönar sig.

Den enda som tjänar på svartjobb är den som betalar lönen.

Om det händer något och du jobbar svart hoppas jag du har en ruskigt bra försäkring. Om du skulle bli sparkad av en häst då du fodrar i hagen t.ex.

/M - som hoppas hästvärlden kan börja anställa vitt någon gång

Fast om du som arbetsgivare ska betala ut en lön på 10.000 så ska du betala arbetsgivaravgift/sociala avgifter på ca 30% (lite drygt). Det blir då kanske 3500:- Hur får du det till 9000:-?

Svarar mig själv - du räknar det som om arbetsgivaren betalar inkomstskatt åt arbetstagaren. Eller? Fast det är ju inte arbetsgivarens pengar, det är arbetstagarens. Så resonerar jag i alla fall.

När man är arbetsgivare och betalar ut lön, betalar man in både arbetsgivareavg och skatt till sin anställda.

Jo, men man brukar också ange lönen som bruttolön. I detta fall, att tjäna 10 000, menade jag var FÖRE skatt, men åke antar jag menade EFTER skatt. Inkomstskatten betalas dock alltid av arbetstagaren men den dras oftast av lönen innan den utbetalas (av arbetsgivaren). Jag tror vi menar samma, bara har olika sätt att förklara.

Varför svart? Är du mellan 18 och 25 år så är arbetsgivaravgiften sänkt och är bara 19,1%. Om detta är din enda inkomst blir inte skatten speciellt hög heller. Arbetar du ihop högst 17400:- under hela 2008 så kan du lämna en jämkningsblankett till arbetsgivaren som då inte behöver dra skatt alls på din lön. Det enda arbetsgivaren behöver göra är att lämna en inkomstuppgift till skattemyndigheten på slutet av året.

Alltså, jobbar du vitt så får du alla pengar själv (17400:-) och din arbetsgivare betalar ungefär 20700:-. Eftersom detta är vita pengar i bokföringen kommer den att sänka den officiella vinsten med motsvarande belopp och detta innebär lägre skatt för arbetsgivaren! Tjänar du mer så betalar du bara kommunalskatt (cirka 30%) på det belopp som är över 17400:-.

Att jobba svart tjänar ingen på! Varken du som anställd eller arbetsgivaren.

Tänk även på försäkringsskyddet när du jobbar, har häststället en gårdsförsäkring med medhjälparskydd?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 357
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 814
Senast: ako
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar