rimlig lön för detta...

Sv: rimlig lön för detta...

Var nu lite seriös och skaffa dig en F-skattsedel. Då blir du själv egen företagare som erbjuder en tjänst. Sedan är det upp till varje stallägare att avgöra om de vill eller kan betala för det du erbjuder.

De få timmar du kommer att lägga ner på det här hade jag inte betalat de summor som nämns här för att få hjälp med. Då finns ju avbytartjänst. Proffesionella, effektiva och billigare än förslagen här.

Annars är grannsamverkan allra bäst. Men alla har ju inte den möjligheten.

Fast om du som arbetsgivare ska betala ut en lön på 10.000 så ska du betala arbetsgivaravgift/sociala avgifter på ca 30% (lite drygt). Det blir då kanske 3500:- Hur får du det till 9000:-?

Det går på nästan det dubbla som arbetsgivaren betalar ut. Du har skatt, arbetsgivaravgift, försäkringar, mm mm. Jag hade en lönespec där min lön stog. Under så stog det var arbetsgivaren fick betala för mig... Det blev nästan det dubbla. Du ska ju inte tro att arbetsgivaren bara betalar 35% i skatt och inget mer.

svarar alla här :D

asså som sagt tanken är ju att bli en egen företagare, men ville först se hur stort intresse det finns... och om det komemr kunna rulla in några pengar alls..

NU blev det inget med detta jobbet.. hon ville erbjuda 500 per helg..och det är på tok för lite enligt mig! därav inget sammarbete..

Jag har ett heltids jobb och skattar givetvis som alla andra på det, och tycker oxå att man skall skatta och jobba vitt, men som sagt detta var med en lite marknadsundersökning annonsen ajg hade ute nu.. för att se.

tack för era åsikter :D

Du ska ju inte tro att arbetsgivaren bara betalar 35% i skatt och inget mer.

Nej, naturligtvis finns det arbetsgivare som betalar extra försäkringar. Men jag tror nog ändå att du i så fall räknar fel:

Arbetsgivaravgiften för 2008 är 32,42% (källa skatteverket.se) och där ingår Ålderspensionsavgift, Efterlevandepensionsavgift, Sjukförsäkringsavgift, Föräldraförsäkringsavgift, Arbetsskadeavgift, Arbetsmarknadsavgift, Allmän löneavgift. Om arbetstagaren är 60+ betalar man endast Ålderspensionsavgift (10,21%) eller om 18-24 endast Ålderspensionsavgift + halva de övriga delarna (21,31%).

Återigen, sedan betalar arbetsTAGAREN inkomstskatt och även om den dras från lönen innan lönen blir utbetald är det INTE arbetsGIVARENS kostnad.

En del har extra pensionsförsäkringar, det brukar handla om ett fåtal % av lönen som arbetsgivaren betalar till något försäkringsbolag.

Är du däremot egen företagare betalar man EGENavgifter. De är något lägre än arbetsgivaravgifterna men har ungefär samma innehåll.

asså som sagt tanken är ju att bli en egen företagare, men ville först se hur stort intresse det finns... och om det komemr kunna rulla in några pengar alls..

Många blandar ihop "extraknäck" med eget företagande. Om man gör ett "extraknäck" hos ett företag så räknas man alltid som anställd om man saknar F/FA-skattsedel. (Gör man "extraknäck" åt privatperson blir det litet krångligare...)

Är du egen företagare så har du en F/FA-skattsedel och ska därför själv betala in egenavgifter och skatter. Hänvisar du till din F/FA-skattsedel (och momsredovisningsnummer) vid affärer med andra företag så har de möjlighet att redovisa kostnaden i sin bokföring vilket ofta är fördelaktigt. Annars måste de ta av egna pengar (eller ha svarta sidoinkomster) för att betala dig.

ja tanken är ju att bli en egen företagare, ås jag själv betalar in avgifter och skatt.
har gått kurser i detta så jag har lite koll iallfall ;)
lättare att jobba för flera olika företag om man är egen.

men har inte ännu startat något företag utan ville mest veta om det fanns intresse för denna typen arbetare.. om man tids nog kan leva på det...

Hej, Jag har just varit med om en liknande situation men det var jag som har stallet.
Det var en tjej som sökte extejobb i stall på helgerna och jag brukar ta emot skolpraktikanter och liknande så jag svarade att hit kunde hon få komma. Hon bodde 45min-1 tim väg från stallet så det hade ju blivit långa dagar om man jobbar två pass på dan och är ledig emellan alt dyrt och tidskrävande att åka hem i mellantiden så jag föreslog att jag fodrar o släpper ut hästarna på morgonrn och hon kommer fram på dan, mockar fodrar o tar in dom och för att slippa åka hem sent och gå upp tidigt nästa dag och för att slippa resekostnaden erbjöd jag henne att sova över här. Inte någon jourtjänst som i erat fall. Nästa dag skulle hon då morgonfodra släppa ut mocka och middagsfodra och sedan skulle jag ta kvällen för att hon skulle slippa ha långa håltimmar. Sammanlagt tar detta arbete ca:4-5 tim / dag vilket skulle innebära 8-10 tim arbete / helg. Ville hon rida fick hon gärna det men inte i arbetstiden. När hon funderat på saken en dag nämner hon först 4000 kr / helg sen halverar hon det till 2000 kr, hon var inte egenföretagare och skulle inte betala skatt o sociala avgifter själv, alltså över 200 kr/ tim svart, Nej det var inte något att disskutera längre. Hon var dessutom sjukskriven nu så nej inget för mej.
Jag vet ett stall som lagt upp stall hjälpen på ett mkt fiffigt sätt för att slippa svartjobb och annat. Dom tar helt enkelt emot stall elever på kurs. Dom betalar en liten kursavgift och får hyra rum på gården sen får dom lära sig mocka och sköta stall och hästar och ev rida lite. För att få ner kostnaderna för hyran kan dom sen jobba vitt i stallen på helgerna (avdragsgillt för stallägaren) och på så sätt få pengar till hyran.
Det är väl så man måste göra om inte ni ryttare är villiga att betala ca 150 000 kr och uppåt för en ordinär fölunge för det är såna priser det blir med vit avtalsenlig lön för hjälp i stallen. Men så skulle alla uppfödare hälst vilja ha det, betala ni bara för hästarna så anställer jag mer än gärna någon.
I min ungdom jobbade jag i ett stall, vi var lediga sönd eftermiddag varannan vecka och fick, mat husrum och en liten fickpeng. Visst var det jobbigt men vad mkt jag lärde mej och en tid som jag för allt i världen inte skulle vilja vara utan.

Dom betalar en liten kursavgift och får hyra rum på gården sen får dom lära sig mocka och sköta stall och hästar och ev rida lite.

Jag hade då inte betalt en krona för att lära mig mocka...! :eek: Finns det verkligen de som betalar för sånt, när det finns andra som får betalt för att göra det?

Jag hade då inte betalt en krona för att lära mig mocka...! :eek: Finns det verkligen de som betalar för sånt, när det finns andra som får betalt för att göra det?

Jag betalar massor av pengar för att andra ska kunna lära sig mocka! En del av min skatt går till gymnasieskolans lantbruksutbildningar.

jag tjänade faktiskt på det, vem kan leva på 5500kr i månaden när man har barn och hus? med jobbet fick jg ca 9000kr i månaden(jag var arblös då)

Jag betalar massor av pengar för att andra ska kunna lära sig mocka! En del av min skatt går till gymnasieskolans lantbruksutbildningar.

Och du är ensam i världen om att betala skatt..?

Det är en helt annan sak. Du betalar också för bilmek, snickare osv...

Jag minns bara vad som stog på lönespecifikationen. Då var arbetsgivarens utgifter nästan det dubbla mot min lön. Om du tror att det bara kostar arbetsgivaren 30% så har du helt fel.

Jag minns bara vad som stog på lönespecifikationen. Då var arbetsgivarens utgifter nästan det dubbla mot min lön. Om du tror att det bara kostar arbetsgivaren 30% så har du helt fel.

Arbetsgivaravgiften är:
32,42% för de födda efter 1943
21,31% för de födda 1983-1989
10,21% för de födda 1938-1942 (ålderspensionsavgift)

Att det ser ut som om arbetsgivaren betalar dubbelt mot vad du får ut netto i handen beror på att h*n betalar in din skatt åt dig. Jag tror förvirringen beror på att du menar nettolön (vad du får i handen) och vi andra pratar bruttolön. Det är på bruttolönen som man betalar arbetsgivaravgift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 357
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 814
Senast: ako
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar