Rimlig lön för tävlingsgroom

Cherepanova

Trådstartare
Hej Buke!

Har fått erbjudande om jobb som tävlingsgroom och ska lämna löneanspråk men har ingen erfarenhet av denna bransch och således inte den blekaste om vad jag ska skriva. Kommer att vara ledig mån-ons varannan vecka. Kommer att bo på gården och ev. ha med mig egen häst.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Ingår boende och uppstallning av hästen i lönen? I sådana fall så skulle jag titta på prisläget på orten och räkna ut vad den förmånen är värd. Tänk även på att förmånen ska beskattas i alla fall om du jobbar i Sverige, hur reglerna ser ut i andra länder vet jag inte.

Sedan kan du se lite lönestatistik för hästskötare här

Räkna sedan bort värdet av förmånen från snittlönen så får du ett hum om vart du hamnar, i alla fall om det är i Sverige. I länken finns även snittlönerna för olika län.

Tänk sedan också igenom själv vad du anser att du är värd. Vilken erfarenhet har du och vad vill du ha i lön för att göra jobbet?
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Föst titta på lönen. Jämför till exempel med vad en hästskötare får inom travet eller en arbetsryttare inom galoppen får. En avtalslön för en hästskötare ligger på runt 19 -22.000 månaden. Och den är pensionsgrundande. Dessutom har grundlönen betydelse om du skulle bli sjuk eller skadad. Kolla även saker som ob (du får jobba helger eller hur?), övertidsersättning och försäkring samt uppsägningstid i anställningsavtalet. En "medhjälparförsäkring" är inte detsamma som en avtalsförsäkrig och skyddar dig dåligt om du blir skadad i arbetet.

Lönestatistiken som Ottilia länkade till är under avtalsnivå. Fins ingen anledning att lönen för i stort sett samma arbete skall skilja flera tusen kronor. Rätt lönenivå finner du här.
http://www.kommunal.se/Kommunal/Nyh...al-for-anstallda-inom-hastsport/#.Uwe3vM5Wofh

Blanda inte in boendet och boxhyran i lönen. Det bör du ta separat. När det gäller boendet så titta på uppsägningstid. Normalt handlar det om tre månader när man hyr en lägenhet. Skall hyran vara marknadsmässig så skall även saker som uppsägningstid vara det. Jämför med övriga brancher. Entreprenörer som utför arbete på annan ort betalar normalt inte hyra för boendet. Boendet står arbetsgivaren för utan löneavdrag och arbetstagaren får även traktamente. Tvingas du ha ett boende till utöver b0endet på gården för att vara säker på att alltid ha ett boende (om du exempelvis plötsligt skulle bli uppsagd) så bör du knappast betala marknadshyra för boendet. På en del ställen så räknas uppsägningstiden i sekunder fast det lovas guld och gröna skogar i början.

En annan sak du bör titta på är huruvida man håller med arbetskläder eller om du skall stå för dem själv. Enligt arbetsmiljölagen skall arbetsgivaren stå för arbetskläder och skyddsutrustning (hjälm, skyddsväst och skyddsskor. Måste du stå för arbetskläder, tvätt av dem med mera själv så spara kvitton så att du kan dra av kostnaden vid deklarationen.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Ps. Kolla om arbetstiden överenstämmer med arbetstidslagen. Tre dagar ledigt varannan vecka låter som exempelvis kravet på veckovila inte är hörsammat. Det skulle betyda 176 timmar/månad räknat på 28 dagar. En normalmånad betyder lätt över 200 timmar...
Titta även på "semesterlön/ersättning. Normalt 12, 13% av lönen som man har rätt till som timanställd. Och om det rör sig om en längre anställning hur är det med semesterdagar?
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Är ganska säker på att jobbar man 11dagar i sträck måste man ha 72tim (3dagar) sammanhängande vila efter det. Alltså är det okej så som TS skriver.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Är ganska säker på att jobbar man 11dagar i sträck måste man ha 72tim (3dagar) sammanhängande vila efter det. Alltså är det okej så som TS skriver.
Beror lite på hur många timmar man jobbar under den här tiden också inte bara antal dagar. Misstänker starkt att ett hästjobb inte direkt håller sig till 40 timmars vecka.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Är ganska säker på att jobbar man 11dagar i sträck måste man ha 72tim (3dagar) sammanhängande vila efter det. Alltså är det okej så som TS skriver.



Lite om arbetstid...

Veckoarbetstid


I Arbetstidslagen står att den högsta arbetstiden är 40 timmar per vecka. Den totala arbetstiden inklusive jourtid, övertid, semesterledighet och sjukledighet får enligt EU:s minimikrav under en fyramånadersperiod inte överstiga 48 timmar per vecka. EU:s minimikrav är inte möjliga att frångå med kollektivavtal.

11 timmars dygnsvila


Dygnsvilan är minst 11 timmars sammanhållen ledighet per 24-timmarsperiod.
24-timmarsperioden kan börja räknas vilken tid som helst på dygnet, så länge det är samma klockslag hela schemaperioden. Dygnsvilan kan förläggas när som helst under respektive dygn.

36 timmars veckovila


Du ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet per sjudagarsperiod.

Beredskap och jour

Du kanske är anställd där man är beroende av personal som är tillgänglig även utöver ordinarie arbetstid. Arbetsgivaren kan då begära att du ska ha beredskap eller jour.

Beredskap innebär att du ska kunna komma till arbetet efter viss inställningstid. Beredskap har du oftast i hemmet eller på annan plats där arbetsgivaren kan nå dig och du snabbt kan ta dig till jobbet. Du kan ha beredskap under din dygnsvila, och under sin veckovila om det finns kollektivavtal om det. Om ledigheten avbryts genom tjänstgöring ska man kompenseras genom ny ledighet. Tiden du har beredskap ligger utanför din ordinarie arbetstid.

Jour innebär i princip att du omedelbart ska kunna träda i tjänst. Jour har du i regel på din arbetsplats. Jourtiden får vara högst 48 timmar per arbetstagare under en fyraveckorsperiod, eller 50 timmar under en kalendermånad.
Övertid

En arbetsgivare kan vilja att du ska jobba övertid. Arbetstidslagen säger att du inte kan jobba mer än 50 timmar övertid under en månad och sammanlagt högst 200 timmar under ett år. En arbetsgivare kan få tillåtelse att använda dig för mer övertid än så, antingen genom en överenskommelse med facket eller genom att få dispens från reglerna i Arbetstidslagen från Arbetsmiljöverket.

Men det är viktigt att komma ihåg att det aldrig går att sluta avtal som ger dig mer arbetstid än 48 timmar per vecka under en fyramånadersperiod, inklusive övertid, jour, semester och sjukledighet.

Obekväm arbetstid


Om arbetet kräver, kan du få arbeta på tider som avtalet anger som obekväm arbetstid - kvällar, nätter och helger. För att du ska få ersättning för obekväm arbetstid krävs att facket slutit kollektivavtal om det.

Nattarbete

Enligt Arbetstidslagen är det förbjudet att arbeta klockan 00-05. Men givetvis finns det verksamheter som måste ha personal dygnet runt, till exempel inom vård/omsorg och räddningtjänst. All verksamhet som har bemanning på natten mellan klockan 00 och 05 måste därför ha kollektivavtal om nattarbete – annars bryter de mot lagen.


Så för att jobba 11 dagar i sträck krävs ett kollektivavtal. Frågan är om arbetsgivaren TS frågar om har kollektivavtal...
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Varför i hela friden ska veckovila förlägga till helgen??

Jag, tex, har i hela mitt liv gärna jobbat helger.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Varför i hela friden ska veckovila förlägga till helgen??

Jag, tex, har i hela mitt liv gärna jobbat helger.

Om man inte bor och arbetar där man har sina föräldrar, släkt och vänner så vill man nog ha möjlighet att träffa och umgås med dem när de är lediga? Kanske åka bort tillsammans med pojk eller flickvännen över helgen?
De flesta arbetar vardagar så förlägger inte arbetsgivaren veckovilan till helgen så omöjliggar han/hon många möjligheter till att umgås med andra människor eller kanske tävla själv med den egna hästen om man nu har någon och intresset?
Så det är inget orimligt krav som arbetstidslagen ställer och det finns tunga skäl varför det är så.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

De flesta jag känner jobbar helger. Fler än som jobbar bara vardagar. Sjukvård, butiker, djurskötare, poliser, kriminalvårdare, skiftjobb på fabriker. Säkert massa mer jobb.

Jag är lite trött på att samhället är uppbyggt på att låtsas att folk är lediga på helgerna, när det inte alls är fallet.

Jag fick problem med facket, sm jag inte alls är med i, när jag jobbade varenda helg åt Avbytartjänsten. Mig passade det utmärkt.
När jag blev egen så blev det lugnt, nu kan jag jobba 8 helger i rad utan att nåt irriterar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

De flesta jag känner jobbar helger. Fler än som jobbar bara vardagar. Sjukvård, butiker, djurskötare, poliser, kriminalvårdare, skiftjobb på fabriker. Säkert massa mer jobb.

Jag är lite trött på att samhället är uppbyggt på att låtsas att folk är lediga på helgerna, när det inte alls är fallet.

Lagarna och reglerna finns där på grund av över hundra års hårt fackligt arbete. Rättigheter som människor kämpat och dött för. Och fortfarande kämpar och dör för på många ställen.

Om du vill arbeta helger är det helt ok för dig. Men arbetsgivaren skall inte kunna förlägga veckovilan var han/hon vill utan överenskommelse med dig som arbetstagare. Och det är vad lagen vill.

De arbeten du nämner har i de flesta förekommande fall ett kollektivavtal som gör att arbetsgivaren får kompensera för den tid som arbetstagaren utför under en helg. Antingen genom mer ledighet eller ekonomisk ersättning.

Jag tror att de flesta människor sätter högre värde på helgledigheten än vad du gör CK. Jobbar du för samma lön en lördag kväll som en tisdag förmiddag?
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Nej. En av anledningarna till att jag och mång med mig jobbar helg. Vi får mer pengar för samma tid.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Nej. En av anledningarna till att jag och mång med mig jobbar helg. Vi får mer pengar för samma tid.

Och du har inte reflekterat över varför du faktiskt får mer pengar för samma tid om du arbetar helg?

Om det inte funnits någon facklig verksamhet hade du förmodligen inte fått samma lön, utan säkert en lägre lön för samma tid oavsett när du arbetat...
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Eller så kan man vara lite av ge och ta. Det kanske är ett jobb som ger hen bra meriter för en fortsatt karriär. Man måste inte vara så tjurskallig och hålla på precis allting in i minsta detalj.Som läget i Sverige blivit nu där facken fått det till enbart rättigheter och knappt några skyldigheter för arbetstagarna blir det istället att företagen tar in arbetskraft genom bemanningsföretag här eller utomlands. Peab på ESS i Lund är ju ett lysande exempel. Där sa man upp all personal för att direkt efteråt hyra in dem igen en vecka åt gången genom ett bemanningsföretag. Nu slipper de turordningsregler, uppsägningstid mm. Allt för att skydda sig själva i händelse av arbetsbrist. Finns massor av byggen som hyr in arbetskraft från utländska företag. Då får de personal som jobbar 10 timmar om dagen 6 dagar i veckan för samma pris, vilket givetvis inte är bra. Det har gått så långt nu att facket gör sig själva en björntjänst genom att ställa mer krav, framförallt i de branscher som redan har det kämpigt ekonomiskt. Lite smidighet hade varit en välgärning
 
Senast ändrad:
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Och du har inte reflekterat över varför du faktiskt får mer pengar för samma tid om du arbetar helg?

Om det inte funnits någon facklig verksamhet hade du förmodligen inte fått samma lön, utan säkert en lägre lön för samma tid oavsett när du arbetat...
Jag har gjort det enkelt för mig, och jobbar numera på F-skatt. Sköter mig själv, har mina egna regler. Och skriver mina egna fakturor.

Nu ska vi inte förstöra tråden, men jag undrar om jobbet verkligen var i Sverige. TS borde återkomma och berätta mer.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Samma arbetstidsregler gäller oavsett om bolagsform. Om det handlar om ett bemaningsföretag så utgör det inte någon skillnad. Dessutom hårdnar reglerna efter första juli. Och reglerna är EU anpassade dvs. 48h/vecka över fyra månader.

Om arbetstagaren tycker det är ok att arbeta över 56 timmar i veckan sex månader i sträck för halva lönen så visst kan det vara ok. Men det handlar då om arbetstagaren tycker att det är värt det och att man avtalar om det. Men som arbetsgivare tar man en oerhörd risk i så fall i händelse av en olycka.

För det finns saker som man inte kan avtala bort både i arbetstidslagen och arbetsmiljölagen. Och efter den 1 juli så hårdnar även arbetsmiljölagen. Man kan då som arbetsgivare inte hävda okunskap längre och sanktionsavgiften kan vara upp till miljonen om brister hittas vid en tillsyn. Och då är inte ev. föetagsbot nämnd i händelse av arbetsmiljöbrott som lett till olycka eller dödsfall.

Det handlar inte fackliga krav utan lagstadgade. Och lagarna är något som politiker, arbetsgivare och arbetstagare gemensamt kommit överens om efter att brister rörande arbetstider, arbetsmiljön och arbetsförhållanden lett till olyckor och dödsfall.
 
Sv: Rimlig lön för tävlingsgroom

Ni som skriver om arbetstidslagar och liknande.
Ni har väl uppmärksammat att TS skriver "Ryssland" som hemort?
Det är inte alls säkert att svenska lagar och förhållanden är relevanta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 883
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 916
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 800
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp