Rimlig kostnad

NovaAngel

Trådstartare
Vad är det rimligt att betala för en stallplats som har följande:

Stallägarna står för detta;
Box
Hage
Morgon + Kvällsfodring (om ingen annan är där)
Ensilge
Halm

Och om det står i kontraktet "att uppstallning sker på egen risk" vad betyder det egentligen i slutändan?

Betyder det att du som ägare får stå för tex skador på häst om det är stallägarens fel (en skada orsakad av tex dåliga staket eller okunnighet i hanteringen eller om alla saker blir stulna....)

MVH Rebecka

Sv: Rimlig kostnad

Rimligt är 2000-5000:-/månad beroende på hur många timmar arbete det innebär.

Att stå på egen risk innebär att du själv ansvarar för att ha en hemförsäkring som täcker stöld av sadlar mm samt att du har hästen försäkrad.

Däremot ska du kolla att stallet har exempelvis en gårdsförsäkring som täcker vid brand. Du bör också kolla att stallet har utrymmen som kan låsas för förvaring av sadlar mm, annars hjälper inte din hemförsäkring.

Box
Hage
Ensilge
Halm

MVH Rebecka

Det låter som det jag har nu, utsläpp och byte/påsättning av täcke ingår med. Det betalar jag 1150 kr för, då har vi ändå ridhus med på gården. Men det beror ju på vart man bor med, i mina trakter är det ju billigt om man jämför med lite större städer.

Hyran nu är på drygt 2000 kr/mån. Jag tycker det är jättedyrt,stallet ligger ca 1,5 mil utanför Falkenberg. Dom har inget ridhus,inget varmvatten eller annat. Det enda som finns är box och hage.

Okej,så det med egen risk täcks då alltså av hemförsäkringen. Men ägaren till hästen får stå för självrisk m.m då?

mellan 1300-2300kr. på min ridskola så hyr dom ut boxplatser och där har man tillgång till 2ridhus,2utebanor,bra ridvägar,mkt skog.in och utsläpp,byta täcken,fodringar,halm och hö. det kostar ca 1800kr per mån för en häst. utan ridhus brukar det gå på ca 900-1500kr

ok det e för mkt tycker jag iallafall,på min ridskola har man tillgång till varmvatten m spolspilta,fikarum mm. så det e lite väl dyrt....900-1300kr hade varit rimligt!

Hyran nu är på drygt 2000 kr/mån. Jag tycker det är jättedyrt,stallet ligger ca 1,5 mil utanför Falkenberg. Dom har inget ridhus,inget varmvatten eller annat. Det enda som finns är box och hage.

Okej,så det med egen risk täcks då alltså av hemförsäkringen. Men ägaren till hästen får stå för självrisk m.m då?

Ja usch vad dyrt:crazy:

Kanske ska tillägga att där jag står är det 6 km in till stan och vi har spolspilta med ljummet vatten, vi får väldigt mycket för pengarna, det är även nybyggt plus att ridhuset är sprillans nytt, jag ska nog vara lyckligt lottad märker jag;)

Det är alltså din egen hemförsäkring som ska användas. Kolla att den täcker om du har dyra sadlar och tillbehör och vilka aktsamhetskrav ditt försäkringsbolag har. Låsbart utrymme brukar vara ett minimikrav. Sadelkammaren jämställs troligen med vinds-/källarförråd ur den aspekten.

Det som du ska kräva är att stallet har en gårdsförsäkring som täcker för exempelvis brand.

Det är alltså din egen hemförsäkring som ska användas. Kolla att den täcker om du har dyra sadlar och tillbehör och vilka aktsamhetskrav ditt försäkringsbolag har. Låsbart utrymme brukar vara ett minimikrav. Sadelkammaren jämställs troligen med vinds-/källarförråd ur den aspekten.

Det som du ska kräva är att stallet har en gårdsförsäkring som täcker för exempelvis brand.

Cirka 2000:- är den kostnad som man normalt hamnar på om man ska ha "vita pengar" och självkostnad (=ingen lön till den som har stallet).

Ja usch vad dyrt:crazy:

Kanske ska tillägga att där jag står är det 6 km in till stan och vi har spolspilta med ljummet vatten, vi får väldigt mycket för pengarna, det är även nybyggt plus att ridhuset är sprillans nytt, jag ska nog vara lyckligt lottad märker jag;)

Ja iaf om du jämför med stället jag står på nu...

har du klolat näset och thyrasgården ligger centraler och bättre priser, dock olika mycket servicenivå och vad som ingår.

Priset låter rimligt med tanke på servicen samt att det ingår halm & ensilage.
Räkna på vad elen går på i ett stall, hur mkt hästen förbrukar av halm & hö, vad får stallägarna då över för sitt arbete?
Du skrev inte om det fanns ridbana?
Många jourer?

Som stallägare så är det i princip en förlustaffär att hyra ut för under 2000/månad och man bör ligga på i vart fall 3000/månad om man vill få ut något för jobbet om in-utsläpp ingår.

Så, upp till 4000/månad kan anses som rimligt för den servicenivå du beskriver.... tyvärr så ligger priserna på stallplatser ofta avsevärt lägre än vad som är rimligt.

Cirka 2000:- är den kostnad som man normalt hamnar på om man ska ha "vita pengar" och självkostnad (=ingen lön till den som har stallet).

2000 för stallplatsen? Eller fattade jag fel..?

Tänkte på försäkringen också om det skulle hända hästen något,gäller den samma då?

Tack för svar=)

har du klolat näset och thyrasgården ligger centraler och bättre priser, dock olika mycket servicenivå och vad som ingår.

Jo,det vet jag,mkt bättre priser för vad man får tycker jag. Ligger både centralt och träningsmöjligheterna är bra (med tanke på ridhus m.m). Det ligger dessutom nära stranden vilket också är ett+.
Har för mig att kallhyran är runt 600 kr/mån,ngt sådant...
Men väldigt långa väntetider såklart..:S

Priset låter rimligt med tanke på servicen samt att det ingår halm & ensilage.
Räkna på vad elen går på i ett stall, hur mkt hästen förbrukar av halm & hö, vad får stallägarna då över för sitt arbete?
Du skrev inte om det fanns ridbana?
Många jourer?

Det enda som finns är box hage,halm och ensilge. Tillgång på kallvatten och belysning med:)

Ja,dom tar både egen halm och ensilge och stallet är en ombyggd ladugård (eller under ombyggnad) så dom tjänar nog en hel del på sina inackorderade.

Men om det är ett rimligt pris vad borde det då inte kosta om man har hästen på ett ställe med ridhus och dyl,varmvatten,spolspiltor,torkrum,insläpp osv....?:eek:

Nej men jag vet faktiskt inte,det kanske är rimligt men om så är fallet har jag haft tur där jag stått innan...å andra sidan så finns det ställen runt om (med mkt mer som ingår) som är billigare:confused:

Kan tillägga att du alltid ansvarar för insläpp själv på vardagar och på helger så har alla inackorderade jourer,ngr st/månad..lite beroende på hur många hästar man har..

MVH Rebecka

Box
Hage
Ensilge
Halm

Och om det står i kontraktet "att uppstallning sker på egen risk" vad betyder det egentligen i slutändan?

Betyder det att du som ägare får stå för tex skador på häst om det är stallägarens fel (en skada orsakad av tex dåliga staket eller okunnighet i hanteringen eller om alla saker blir stulna....)

MVH Rebecka

Frågan är väll igentligen vad stallägaren tar i hyra och efterfrågan och tillgång som sätter priset:)

Frågan är varför såna här frågor jämnt ställs på Bukefalos ?
antingen accepterar man läget eller så flyttar man :idea: om man anser att hyran är för hög .

Mvh Mia

dom släpper ut en gång i veckan.
Dom andra vardagarna är det en lärare på skolan som gör det.

Tycker det är bra att priserna ligger lägre än vad som då ska vara rimligt...men hur vet man vad som är rimligt?

Men dom dom ligger lägre än vad som är rimligt så borde ju stallägarna förlora på att ha inackorderade..?

Som stallägare så är det i princip en förlustaffär att hyra ut för under 2000/månad och man bör ligga på i vart fall 3000/månad om man vill få ut något för jobbet om in-utsläpp ingår.

Så, upp till 4000/månad kan anses som rimligt för den servicenivå du beskriver.... tyvärr så ligger priserna på stallplatser ofta avsevärt lägre än vad som är rimligt.

Frågan är väll igentligen vad stallägaren tar i hyra och efterfrågan och tillgång som sätter priset:)

Frågan är varför såna här frågor jämnt ställs på Bukefalos ?
antingen accepterar man läget eller så flyttar man :idea: om man anser att hyran är för hög .

Mvh Mia

Får väl skapa en tråd om just den frågan då om någon vill diskutera den?:idea:

Jag undrar för att jag ville höra lite opartiska människors tankar om det hela.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 328
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 657
Senast: lovehorses
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar