Rimlig kostnad

Sv: Rimlig kostnad

Utan ridbana tycker jag inte det priset är bra nej.

Det enda som finns är box hage,halm och ensilge. Tillgång på kallvatten och belysning med:)

Ja,dom tar både egen halm och ensilge och stallet är en ombyggd ladugård (eller under ombyggnad) så dom tjänar nog en hel del på sina inackorderade.
Du ska nog fundera på följande: Om de tar egen halm och ensilage så har de kostnader för maskiner, försäkringar och sin arbetstid.

Att plasta en ensilagebal kostar ungefär hundra kronor om man hyr en maskinstation. Lägg till arbetet med att vallen: plöja, så, slå och stränga och därefter hantera balarna så hamnar man runt 150-200:-/bal plus moms i självkostnadspris. På samma sätt kan man räkna med alla andra kostander. Lägg till avskrivningskostnader för boxar och stall så hamnar man på en korrekt kalkyl runt 2000:-/månad och häst.

Det finns stall som hyr ut för lägre pris men då pumpar man alltid in egna pengar från annat arbete. Ovanligt många är beredda att betala för en ridkompis eller stallhjälp en eller två helger i månaden. Oftast hade det nog varit lättare och billigare för stallägaren med en avbytare de gånger man behöver hjälp att ta hand om sina egna hästar.

Du ska nog fundera på följande: Om de tar egen halm och ensilage så har de kostnader för maskiner, försäkringar och sin arbetstid.

Att plasta en ensilagebal kostar ungefär hundra kronor om man hyr en maskinstation. Lägg till arbetet med att vallen: plöja, så, slå och stränga och därefter hantera balarna så hamnar man runt 150-200:-/bal plus moms i självkostnadspris. På samma sätt kan man räkna med alla andra kostander. Lägg till avskrivningskostnader för boxar och stall så hamnar man på en korrekt kalkyl runt 2000:-/månad och häst.

Det finns stall som hyr ut för lägre pris men då pumpar man alltid in egna pengar från annat arbete. Ovanligt många är beredda att betala för en ridkompis eller stallhjälp en eller två helger i månaden. Oftast hade det nog varit lättare och billigare för stallägaren med en avbytare de gånger man behöver hjälp att ta hand om sina egna hästar.

Okej,då vet jag.

Jo, det är faktiskt så att åtskilliga "lyckligt lottade" stallägare faktiskt förlorar pengar på sina inackorderingar !

Sen finns det dessutom någon form av tradition inom hästvärlden att man inte ska räkna med arbetskostnader.... kanske därför som det finns så väldigt få "hästjobb" med riktiga löner (nått litet rum och ett paket snabbmakaroner + nåra hundringar i "fickpengar" är inte lön, det är en förolämpning).

Så, uppåt en 4000 i månaden för en stallplats utan ridhus är att anse som rimligt och är priset lägre än 3000 så ägnar sig stallägaren åt välgörenhet genom att arbeta gratis... så kom ihåg att lägga till din stallägare på julklappslistan.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 328
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 657
Senast: lovehorses
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar