RIKTIGT vattentät jacka

Bison

Trådstartare
Nu är jag less på jackor som sägs vara vattentäta men sen sigen åt sig vatten som en jäkla svamp, blir tunga och genomblöta efter en kvart.

Ska vara lite längre modell , dvs täcka rumpan, lätt fodrad och gärna ha dragsko eller liknande i midjan så jag slipper se ut som barbapappa med en tjock fleece under .

Kosta vad det kosta vill, bara jag får förbli varm och torr!

Enligt min erfarenhet så är de bästa vattentäta jackorna inte fodrade, utan rena skaljackor. Fukt från kroppen sätter sig i jackans foder och den upplevs fuktig trots att den hållit tätt.

Jag har en skaljacka som förvisso inte är en ridjacka, men den har jag varit ute med i regnet i timmar utan att bli varken blöt eller svettig. Min jacka är från North Face Summit Series, kostade runt 5 000 kr ny (köpte min till halva priset på en outlet). Den är inne på femte säsongen nu, har använts MYCKET och det var bara häromveckan som jag såg första tecknet på slitage.

Så jag hade kollat på en lite längre skaljacka för att hålla vattnet borta och reglerat värmen med mellanlager (t.ex. en tunnare fodrad jacka, fleece eller ull).

Nu är jag less på jackor som sägs vara vattentäta men sen sigen åt sig vatten som en jäkla svamp, blir tunga och genomblöta efter en kvart.

Ska vara lite längre modell , dvs täcka rumpan, lätt fodrad och gärna ha dragsko eller liknande i midjan så jag slipper se ut som barbapappa med en tjock fleece under .

Är du beredd att ge ett par tusen får du riktigt sjyssta kläder i alla former och färger på lyxigare sportbutik. Outlet är ett hett tips.

Min trotjänare i naturen är från Mountain hardware, den börjar ge upp nu efter 5 år tyvärr. Som "vardagskappa" har jag en härlig lättfodrad från Arcteryx. I stallet använder jag Stierna, de har en skaljacka och en fodrad, underbara jackor. Vattnet pärlar bara av. Dock går de inte över rumpan. Sambon kör på Klättermusen men de är kanske väl dyra för att utsättas för stallsmuts.

Alla jackor som andas på något sätt släpper igenom vatten till slut. jag har själv haft det problemet då jag kunde vara ute timtal på hästen i ösregn. Det enda som klarar det är en jacka i galon.

Jag har från Jack Wolfskin, nu efter två år klarade den inte heldagsregn längre, då körde jag den i Nikwax impregnering så funkar den igen. Min jacka klarar 25000 vattenpelare, du ska ha minst 10000 vattenpelare för att den ska räknas som regntät.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka