Riktigt billig mat?

doglover

Trådstartare
Som man kan överleva på?

Jag är så fantasilös så det inte är klokt.
Jag är ute efter riktigt billig mat som även Loke kan äta och må bra utav.

Vi äter i stort sett allting, gärna sådan mat som Loke kan plocka själv.

Mat är så sjukt dyrt att köpa, så tanken med denna tråd är att få ner matkassan lite. Har nämligen bara mellan 2 och 3000 kvar att leva på tills den 20e december. Och vi är 2 vuxna och 1 barn + julklappar.

OBS! Gärna glutenfritt så mycket som det går.

:bump::bump:

Sv: Riktigt billig mat?

potatis och purjolökssoppa?
grönsakssoppa?

fiskgratäng (jag äter inte fisk själv, men nån slags fisk borde vara billig) med potatis?

har sett förut att man kan köpa asbilliga kycklingar (hela och frysta, förhoppningsvis rensade :p) kostade typ 10 spänn för en sån på kanske willys.

käka havregrynsgröt till frukost? baka eget bröd.

om ni har ett dollarstore i närheten kan jag rekommendera det varmt! :) finns fan billiga (och FINA) saker till alla i familjen där (tänkte på julklappar).

Blodpudding
Gröt
Soppa

Sedan är mitt tips att kolla priser, dvs extrapriser. Handla på Willys, Lidl och ÖB.

Tex köpa billig köttfärs och gör flera olika rätter på och frysa in. Sedan ha potatis, ris eller pasta till.

Det finns billiga "korvar" med gröt, bruna bönor, ärtsoppa mm.
Man kan även hitta billiga partier av tex kyckling klubbor, fiskblock mm.

Du kan inte vänta med klapparna till efter den 20? Annars så skulle jag bara köpa till sonen och sedan kanske komplettera med saker på rean.

Du får väl säga till släkten att tyvärr blev det inga klappar i år pga av ditt eller datt. Bättre det än att fastna i någon form av skuldfälla pga av att man känner att man måste köpa.....

frysta grönsaker, rivna morötter, potatis, köttfärs... köp några kg gör egna köttbullar, biffar osv (funkar bra med ägg, grädde el mjölk och att skippa ströbröd). Blodpudding (är det gluten i?). Falukorv (gluten?). Dra ner på bröd, mjölk, snask osv.

Och julklappar behöver inte vara dyra, mitt förslag är att ni tar ett fint foto på sonen sen framkallar ni och ger som julklapp med eller utan ram. Och framkallar ni på tex crimson får man faktura på framkallningen och ev ramar kan ni köpa efter den 20onde, billiga ramar på ÖB, Clas Ohlsson, Dollar Store osv.

prisexempel 10 st bilder i strl 20*30 cm kostar 120 kr + porto :)

Presenter till sonen: Kolla blocket efter begagnat, barn blir lika glada för begagnat som nytt :) Annars kanske ni har någon återvinningsmarknad eller Röda Korset, Myrorna som ni kan fynda på :) Och tänk på att julklappar inte är ett tvång, man ska inte behöva få ångest, förklara för de vuxna hur det ligger till!

Andra bra julklappar: personliga presentkort, barnvakt, hundvakt, bjuda på middag, ta med på bio, tjejkväll på krogen osv.

Om ni vill tjäna ihop pengar kan ni själv prova sälja något på blocket eller tradera, det kan ju ge er en extra slant :) (rensa bland sonens leksaker?)

Det kommer för det mesta bara bli klappar till sonen och då blir det begagnat. Har kollat blocket, ska kolla second hand och tradera!

Det finns glutenfri blodpudding, den är lite dyrare men rcker ju flera gånger till Loke. Sen köper vi en stor billig som vi har till oss. Falukorv har jag för mig är glutenfri.

Kollar alltid extrapriser, kort datum etc.

Men jag är så fantasilös när det gäller att få alltihop till en maträtt! Skulle behöva någon kokbok för billiga maträtter, men det finns nog på nätet.

Kolla nätet efter inspiration :) finns många matbloggar, använd google.... går ju att använda tex potatis och frysta grönsaker som bas sen variera mellan korv, köttbullar, fisk.... kan bli lite trist men billigt! Storkok brukar vi göra..... tex lasagne, ugnspannkaka (dock gluten men glutenfritt mjöl kanske finns?), chili con carne, köttfärssås, köttgryta, puddingar av olika slag etc

Vi äter potatis på längden och på tvären. Inte för att det bara är billigt utan för att det är så gott! Klyftpotatis i ugn. Antingen med bara smör eller så blandar jag med olja, vitlök och kryddor. Råstekt potatis med peppar och salt *mums* Egen potatismos. Jag skär potatis i tärningar, kokar och sen kör jag ned vitpeppar, smör och mjölk och rör om med elvsipen!

Mina favortitbiffar:
500 gr köttfärs
2-3 matskedar ajvar
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Det känns som lyxig mat på en fredag och det blir inte mycket dyrare än att äta köttfärs på något annat vis. Med råstekt potatis till!

Sparas kokbok är bra! vet inte om den finns på nätet dock. Men potatis är idagsläget billigare än pasta och gör man alt själv blir det billigare samt storhandla. Köttfärs är oftast men inte alltid billigast köpa i riktigt köttbutik och kycklingklubbor 9 kg för 130 kr kan vi hitta hos utländska butiker ! Oftast har de även ruskigt goda halalslaktade kycklingfileér som är otrligt möra. Vet inte om det har med slaktsättet att göra? Har ni ngn marknad? Där kan man hitta billigt grönt men man får komma när de öppnar för annars försvinner det finaste först! Gröt till frukosts som sagt och egen bakat bröd som gjorts på mjöl man köpt i storpack, Lidl har billigt i 5-kgs påsar ( svenskt mjöl) Jag vet ett bröd recept som är svinlätt, ganska lös deg ( precis så den klarar att rinna ) som hälls i långpanna bara och 30 min i ugnen på 200 g. Bara mjöl, vatten, 1 ägg, salt och liite sirap eller socker i. Har man havregrynsgröt över kan man hälla i det med!

Majsenagröt till maten är väldigt vanligt i Afrikanska hushåll och kroatiska som i mitt fall. Gott oxå! Kan ätas som enda frukost med fil på eller smält smör...

Potatismos som blir över kan man göra plättar av nästa dag eftersom endast kokt potatis eller rå klarar att frysas.

Överhuvudtaget är storpack billigare.

Lidls köttbullar ( svenska ) är rysligt billiga och ibland 10 kr billigare på rea och då köper jag flera och fryser in. Överhuvudtaget är det smart följa lidls veckonedsatta varor. Bröd säljs ofta i billigt 2-pack eller kort datum på mycket!
2-3000 är standard mat/hushållskassa för oss 2 vuxna och 2 barn som äter bra! ( 6 o 3 år ) Dock köper jag inte mycket frukt och toapapper då min mamma tar med hem sådant som blir över på rullarna och i fruktfaten på hennes städjobb till oss. Men frukt köper man på säsong och toapapper det som är billigast per meter, så man får läsa på paketen!

Senast ändrad:

Vi är 7 st i familjen och det spelar egentligen ingen roll vad för mat man lagar utan var man handlar som styr priset.
Handlar man "tråkig mat" i små förpackningar hemma på ICA, så blir det skitdyrt, medans om man handlar bättre och godare i storpack på Willys och stormarknader så blir det gott och billigare.
3 kassar på vår IcA kan kosta 900 utan nåt kött med ,medans vi kan få 9 kassar med kött i 10 dagar, blöjor och välling, lite onödiga saker som godis, cola mm för 1500 på Maxi.
Vi är 2 vuxna, 3 tonåringar och 2 välling-blöjbarn och klarar oss på ca 5000 i mån och då köper jag leksaker, kläder, godis varje helg och bara mat jag gillar...men om vi är lata och handlar på hemma affären varannan gång så kan det gå på dubbelt..

Långkok är ofta billigt att göra och räcker länge. Löksoppa, rotmos och blodpudding var ofta återkommande rätter när jag hade det tufft ekonomiskt som student.

Sparas kokbok är bra! vet inte om den finns på nätet dock. Men potatis är idagsläget billigare än pasta och gör man alt själv blir det billigare samt storhandla. Köttfärs är oftast men inte alltid billigast köpa i riktigt köttbutik och kycklingklubbor 9 kg för 130 kr kan vi hitta hos utländska butiker ! Oftast har de även ruskigt goda halalslaktade kycklingfileér som är otrligt möra. Vet inte om det har med slaktsättet att göra? Har ni ngn marknad? Där kan man hitta billigt grönt men man får komma när de öppnar för annars försvinner det finaste först! Gröt till frukosts som sagt och egen bakat bröd som gjorts på mjöl man köpt i storpack, Lidl har billigt i 5-kgs påsar ( svenskt mjöl) Jag vet ett bröd recept som är svinlätt, ganska lös deg ( precis så den klarar att rinna ) som hälls i långpanna bara och 30 min i ugnen på 200 g. Bara mjöl, vatten, 1 ägg, salt och liite sirap eller socker i. Har man havregrynsgröt över kan man hälla i det med!

Majsenagröt till maten är väldigt vanligt i Afrikanska hushåll och kroatiska som i mitt fall. Gott oxå! Kan ätas som enda frukost med fil på eller smält smör...

Potatismos som blir över kan man göra plättar av nästa dag eftersom endast kokt potatis eller rå klarar att frysas.

Överhuvudtaget är storpack billigare.

Lidls köttbullar ( svenska ) är rysligt billiga och ibland 10 kr billigare på rea och då köper jag flera och fryser in. Överhuvudtaget är det smart följa lidls veckonedsatta varor. Bröd säljs ofta i billigt 2-pack eller kort datum på mycket!
2-3000 är standard mat/hushållskassa för oss 2 vuxna och 2 barn som äter bra! ( 6 o 3 år ) Dock köper jag inte mycket frukt och toapapper då min mamma tar med hem sådant som blir över på rullarna och i fruktfaten på hennes städjobb till oss. Men frukt köper man på säsong och toapapper det som är billigast per meter, så man får läsa på paketen!

Sparas kokbok ska jag kika efter, bra tips!

Potatis kan man göra oändligt mycket utav så det brukar vi ha hemma.
Köttfärs blir det alltid köttfärsås, chili con carne eller nån biff utav. Ibland gör vi egen köttfärs utav billigt kött med matberedarn, funkar kanon!

De butiker jag har i närheten är: city gross, willy´s, ica maxi och konsum. (har ej bil)

Kycklingfilé köper jag alltid när det finns bra pris på det, typ 900 g för 30-40 kr. Men det är inte alltid det finns.

Tjänar man på att baka eget bröd när det gäller även glutenfritt? Vi har vanligt till oss och glutenfritt till sonen när det gäller allt som vi måste köpa extra. Blir billigare så då det räcker längre.

Lidl måste man åka 3 bussar till för att komma till närmsta tror jag. Om inte de i göteborg är närmare(bor 2 mil ifrån).

Det hade underlättat med bil......

Ibland lånar jag min pappas scooter, ibland åker jag med i hans bil och storhandlar.

Är Loke glutenintollerant ?? Då räcker det inte att bara vissa saker är glutenfria. Tex, köp INTE fiskpinnar som ex. Paneringen innehåller Gluten, gluten är dessutom gömda i korv och annat kött. Lithells har glutenfria korvar, likaså vissa av scans produkter. Men annars måste du vara noga med att läsa vad produkten innehåller.

Så om du ska köpa glutenfritt, ja då blir det dyrt hur du än vrider och vänder på det. Att baka blir lite billigare än att köpa. Men glutenfritt mjöl är inte billig, men å andra sidan smakar det bättre än de köpta.

Han har inte fått det konstaterat, men hare blivit satt på en glutenfri diet tills vidare. Har läkarbesök 3e dec.

När vi kör med panering, så är det enbart jag och sambon som äter det. Loke får då vanlig fisk.
I korv får han "barnens bästa" och annan korv där det står glutenfritt. Blodpuddingen får han den glutenfria.

Kollar alltid innehållsförteckningen och går till hyllorna där hälsomaten är.

Glutenfritt bröd kostar här 25 kr för 500 gram! Men då är det bara Loke som äter det tack och lov.

Det finns glutenfri blodpudding, den är lite dyrare men rcker ju flera gånger till Loke. Sen köper vi en stor billig som vi har till oss. Falukorv har jag för mig är glutenfri.

Kollar alltid extrapriser, kort datum etc.

Men jag är så fantasilös när det gäller att få alltihop till en maträtt! Skulle behöva någon kokbok för billiga maträtter, men det finns nog på nätet.

Hmm låt mig kika. Har två kokböcker, Snabbt och enkelt för fattig gourmet samt Festmat för fattig gourmet, med billiga recept.

Du skulle kunna få dem ifall du vill. De står bara i hyllan och samlar damm.

// J.

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna