rikstottolopp??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pellan
  • Startdatum Startdatum
P

Pellan

Jag hörde förut att Stig H hade vunnit sitt 1000:e rikstottolopp. Vad menas med det? Är det nå speciell tävling??
*Pellan-som inte kan nått om trav

Sv: rikstottolopp??

Det är viss typ av lopp. Alla V75-lopp är rikstotolopp. Desutom går ett rikstotolopp varje onsdag på Solvalla. Rikstoton har ett antal olika klasser beroende på hur mycket pengar hästen har tjänat. I varje klass är det 4-6 försök, därefter avslutas varje meeting med en final med ungefär dubbla prissummorna som i försöken. Det går finaler i V75 9 gånger per år. De hästar som hävdat sig bäst i försöken får starta i finalen. I alla rikstotolopp utgår transportbidrag till de startande.

Ursprungstanken med rikstoto var att göra bra lopp som skulle locka de bästa hästarna "i riket" och därmed spel från hela Sverige. Detta var långt före tiden med spel över internet. :D

Utan rikstoton hade inte svensk travsport varit där den är idag. Så stort tack till de som skapade detta! :bow:

De kallas kanske riksspel? Även V64 på Solvalla (utom rikstotoloppet) är riksspel. Där utgår transportbidrag till startande. Men de räknas inte som rikstotolopp. Jag tror inte det finns något rikstotolopp med mindre än 75 000 i första pris.

Solros, du har koll på grejerna. Men vad jag kan utläsa så är Solvallas riksspel (V64) klassat som rikstoto, åtminstånde om man tittar till resultatredovisningen (kolla på Inspector Godiva).

Det loppet Inspector vann var det rikstotoloppet som kördes den onsdagen (försök i Bronsdivisionen). Det går ett varje onsdag.

Om du tittar på hästen som vann V64-2 Adrian du Nord så var inte hans lopp rikstotolopp. (Inget r i kolumen för lopptyp)

Adrian du Nord

Senast ändrad:

Tro mig när jag säger att jag blir stum inför djupet av dina kunskaper :bow: . Till mitt försvar så vill jag påpeka att i min vardag så benämns V75, V65, V64 & DD som "riksspelen" som skiljer sig från "banspelen".

:o Tack!

Ja, riksspel och rikstoto är inte samma sak. Hade de räknats in hade Stig H vunnit många fler än 1007 (?).

Okej, nu vet jag hur det fungerar. Krångligt värre, men det där kunde du ju utan o innan verkar det som :) . Tack för förklaringen..

Solros!
Jag håller med tidigare skribent om dina imponerande kunskaper och framför allt bredden på den.
Känner att jag måste vässa mig lite och vara bättre påläst för att våga gå i clinch med dig.
Du skulle jobba på STC, så att de kunde höja snittet på sitt folk....:cool:

Prakas skrev:
Solros!
Jag håller med tidigare skribent om dina imponerande kunskaper och framför allt bredden på den.
Känner att jag måste vässa mig lite och vara bättre påläst för att våga gå i clinch med dig.
Du skulle jobba på STC, så att de kunde höja snittet på sitt folk....:cool:
:bow: :bow: :bow:
*Undrar varför solros inte gör det*

Jag började på nytt jobb i måndags men är alltid öppen för förslag. :D

*väntar på att bli headhuntad*

Du har rätt som vanligt, jag blandade ihop rikstoto och riksspel...:bow: Jag håller dessutom med om att du borde jobba på stc!:bump: :D :bump:

Snurrfian skrev:
Du har rätt som vanligt, jag blandade ihop rikstoto och riksspel...:bow: Jag håller dessutom med om att du borde jobba på stc!:bump: :D :bump:

Ser du solros, du har ett par hundra referenser att hämta på buke! :D
Å andra sidan kanske de förväntar sig starttillfällen och innerspår vid anmälningarna i gengäld....:angel:

solros skrev:
Jag började på nytt jobb i måndags men är alltid öppen för förslag. :D

*väntar på att bli headhuntad*

Är inte du "överkvalificerad" för att jobba där??? :angel: :rofl:

Fast de kanske betalar bra! :idea:

Vad har ni emot STC? Jag brukar käka på lunchrestauranger som frekventeras av STC-folk och dom verkar kunna föra sig i offentliga lokaler...

tifo skrev:
Vad har ni emot STC? Jag brukar käka på lunchrestauranger som frekventeras av STC-folk och dom verkar kunna föra sig i offentliga lokaler...

Tja, varför tror du att deras kontorsbyggnad kallas för "silvergrisen"?

tifo skrev:

Oj, jag menade inte så, jag svarade direkt till solros och syftade på hennes utbildning. :o För hon är betydligt mer utbildad än mig åtminstone. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Katthälsa Kan börja med att vet har kollat kissen men inte har några förslag (inriktad på produktionsdjur bör tilläggas) Andra gången min katt...
Svar
6
· Visningar
1 272
Senast: vinkelina
·
Övr. Hund Mitt hjärta har gått sönder och jag ORKAR inte mer. När är det okej att ge upp och låta hunden somna in? Det har varit otaliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: Fille
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv