riesenschnauzer

hihi, en kollega till min pappa (advokat & kostymnisse) fick för sig att han skulle ha en hund och köpte en riesen. Hunden tog över totalt! Det blev hundpsykolog och jag vet inte vad till hjälp!

Det var så komiskt att se dessa två, advokaten var livrädd för sin egen hund!

Tilläggas kan att hunden var skittrevlig och nu funkar allt bra! :D

jo, det är ingen nybörjarhund. men jag undrar fortfarande hur de är i jämförelse till t ex schäfer och rottis? någon som har erfarenheter av alla tre raserna?

Tyvärr har jag alldeles för lite erfarenhet av rottis och schäfer för att kunna uttala mig om dessa raser gentemot en riesen. De schäfrar jag har varit i närmare kontakt med (3 st) har en varit väldigt feg (vilket slutat med att han ofta anföll, även småbarn...) en annan var väldigt försiktig och drog sig tillbaka, och den tredje var mer åt det" normala hållet. Så, jag hoppas (och tror) inte att jag fått en sanningsenlig statisktisk bild över schäfrarnas sätt att vara :)

Ofta säger dock riesenuppfödarna att "det inte går att jämföra riesen med någon annan ras" men man ska väl kanske också tänka på att det ofta låter så på människor, dvs "min ras är väldigt speciell på sitt sätt". Vet inte själv hur mycket man ska lyssna på sådant, men jag tar det iaf med en nypa salt...

alltså jag tänker så här att jag vill ha en hund som är mer självständig än en schäfer men inte så självständig som en rottis. och så ska det vara en hund av bruksras.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 482
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar